Igen, sajnos ez igaz. De ha nem tanítunk lexikális tudást, attól még funkcionális analfabéta marad.
Azzal is egyetértek, hogy információt keresni tudni kell. Viszont kell egy alap-információnak birtokában lenni, hogy tudd, egyáltalán mit kell keresned. Sajnos csak a szakomhoz kapcsolódó példákat tudok hozni: van egy háromszöged, megvannak benne az oldalak, és a szögeket kell kiszámolni. Csak akkor fog eszedbe jutni, hogy "trigonometria" (na jó, inkább a sinus, cosinus), ha egyszer megtanultad. Minden egyes lépést meg nem lehet megkeresni, mert rengeteg idő, egyáltalán nem hatékony, stb.
Másik példa: idegen szöveg "fordítása": jó, ha van egy alap szókincsed, amit nyilván megtanulsz, és nem kell minden egyes szót kiszótárazni.
Nyilván van arany középút: tehát se ne túl kevés, se ne túl sok lexikális tudás. Én is úgy látom, hogy itthon inkább a túl sok felé csúsz(t)unk el, a "nyugati" oktatásban meg a túl kevés felé.