Oktatói oldalról a következőket lehet erről mondani:
Tipikus, hogy sok hallgató a Neptun tárgyfelvételi időpont kezdetén ott áll, belép és folytonosan klikkelget a frissítésre és előre kidolgozott menetrend szerint végigklikkeli a kiválasztott tárgyait. Tehát sok esetben nem áll fenn, hogy "Egy felhasználó kattintás után több tíz másodpercig olvas, majd dönt és csak utána kattint újra." Kattintanak, mint a gép! Nem lennék meglepve, ha lenne itt-ott szkriptes támogatás is.
Most beléptem a Neptunba és pl. egy 2 kredites választható tárgyamba, ami még soha az életbe nem telt be a limitig a jelentkezési időszak első percében 4-en, az első 8 percében 16-an jelentkeztek be, úgy hogy végül 35-en lettek ami kisebb, mint a kurzuslimit. Egy másik tárgyamnál, ami csak egy szak tantervében van bent és nekik kötelező is és soha az életben nem volt olyan, hogy nem írtam ki elég helyet az első órában a későbbi kurzuslétszám fele már bejelentkezett. Hasonló a helyzet bármelyik BSc-s kurzusomnál, ahová csak klikkentek.
Tény, hogy a tárgyfelvételnél van egy indokolatlan torlódás, ha úgy tetszik, hiszti az elején. A kollégákkal sokat agyaltunk és több hallgatót megkérdeztünk ennek okáról. Az alábbiak jöttek ki:
-- Sokaknak ez "sport", amivel dicsekedhetnek. Fél óra után önelégült képpel ingerlik a kolesztársakat, hogy ők már mindent felvettek.
-- Egyesek pénzért/sörért is csinálják: amit elvileg tudnak, felveszik, aztán ellenszolgáltatás fejében, egyeztetett időpontban jelentkeznek le róla, hogy a szükséget szenvedő épp akkor beslisszanhasson a felszabaduló helyre.
-- Nincs elég (választható) tárgy vagy elég hely kiírva. Aki ilyenbe egyszer belefutott, az később biztonságból még a tuti nem tolongós tárgyak felvételénél is hajlamos a kezdeti rohamban jelentkezni, mert fő a biztonság.
Utóbbi a tanárokon múlik, sok bajom van vele. A helyzet azonban nem egyszerű. Vannak esetek, amikor a tanár lusta, figyelmetlen, nemtörődöm, stb. ezért nem írnak ki elég helyet. De ennél több esetben az információhiány a gond. A kreditrendszerben nem tudhatod, hányan akarják majd a tárgyadat felvenni. Ésszerűtlenül túltervezni meg azért nem lehet előre, mert az irreálisan nagy termet vagy feleslegesen sok gyakorlati csoportot jelent. Aztán amikor betelik a létszám, kiírja az ember a plusz helyeket, akkor meg sokan a fenti első két esetből lehúzzák magukat.
A helyzetet nem technikailag, hanem humán oldalról lehet orvosolni: a tanszékek írjanak ki reális méretű kurzusokat, a hallgatók ne sportból vagy indokolatlan beidegződésből klikkentsenek és nélkül az első 10 percben még a sima tárgyaknál is, a HÖK meg működjön szakszerűen és a jogos hallgatói panaszokat időben közvetítse a tanszékek felé, ne csak utólag dühöngjenek. Nehéz ezt menedzselni, de meg kell próbálni. A nagyobb szerverkapacitás csak azt jelentené a humán oldal kezelése nélkül, hogy akinek gyorsabb netkapcsolata/gépe/egere/mutatóujja van, az vehet fel tárgyat a többiek előtt.
(A lépcsős kezdési időpontról meg mások már írták, hogy az a később belépőkkel szemben igazságtalan és a több szakon meghirdetett tárgyak miatt nem lehet szakonként csinálni.)
Bocs, hosszú lett, de ilyen izékkel "szórakozom" munkaidőm egy részében és feltolultak a szörnyű emlékek... :-)