Patkófék, canti fék, de a v-fék sem nyújt kielégítő fékhatást. [Egyik] alapvető probléma velük a kerék deformálódása [nyolcas]. Ugyanis a kellő fékhatáshoz kb 0,5-1mm -re kell állítani a fékpofákat az abroncstól. Ebben az ideális esetben a V-fék igen, de többi így sem, képes kellő fékhatást nyújtani (messze nem blokkol - de ez sok mindentől függ: lendülettől, gumitól, tapadási viszonyoktól, lejtő meredekségétől). Azonban a kerék deformálódásával az történik, hogy az abroncs az egyik oldalon helyenként beleüt a fékbe, míg szemközti oldalon eltávolodik tőle. A beállított fékpofa távolság hamar a többszörösére nő az [egyenlőtlen] kopás és a deformitás miatt, és ezzel a fékhatás is nagymértékben csökken. Aki nem akar hetente centírozni, fékpofát állítgatni, cserélgetni annak be kell érnie a gyenge fékhatással. Pedig az abroncs fék előnye a tárcsával szemben, hogy nagyobb erőkarral dolgozik, ezért kevésbé kéne nekiszorítani az abroncsnak a fékpofákat, mint a tárcsához, ugyanazon fékhatás eléréshez. De ez csak elméletben igaz, végül a gyakorlat rácáfol.
Másik probléma a bowden nyúlása. Főleg patkó és canti féknél, ahol sokkal nagyobb erővel kell húzni a féket, ott nagyon érezni a nyúlást. Nekem volt olyan is h a canti fék aluminium bowden elágaztatója egyszerűen kettétört. Elfáradt az anyag. Ezek ócska kis szerkezetek, és ha az ember arra gondol, hogy akár 50-ről kell megállni lejtőn, akkor azt kell mondanom, hogy nem normális aki ilyet használ. V-fék-nél meg egyszer egy rázósabb úton egyszerűen kiakadt a bowden a rögzítő akrámiből - hát elég izgi volt. Aztán még ott van az is, hogy ezek gumi fékpofák a melegben szépen elkezdenek kenődni. Nyáron érezni ezt, télen elég ridegek maradnak nagyobb fékezéskor is. Nyilván a felni is melegszik, de nekem még olyan gondom nem volt, hogy emiatt a belső gumi elolvadt volna. De el tudom képzelni hogy hosszú lejtőn [mondjuk a Dolomitokban] ez is problémaként jelentkezik.
Szóval csak a tárcsafék tűnik jó megoldásnak, abból is az fékolajos. Motorokon, versenyautókon is bizonyított, pedig ott akár izzásig is melegszenek a fékek. Sajnos az én biciklimre nem lehet ilyet tenni :-(