( slapic | 2012. 10. 28., v – 21:08 )

A másik kérdésedre pedig, hogy mit csinál, ha a probléma komolyabb: pont ugyan azt, amit a hasonló tudású Windows szakember: segítséget kér magasabb szintről. A Windows szerverhez nem kell magas szinten érteni ahhoz, hogy jó rendszert tudjál vele készíteni. Ha a probléma nem orvosolható pár kattintással, akkor ott vannak a jól fizetett (így drága) szakemberek, aki segítenek. Belőlük ugyan úgy kevés van, mint a hasonlóan magas tudású Linux szakemberből, és hasonlóan drágák is emiatt. De nem is kell belőlük sok, mert az ilyen szintű probléma nem általános, így ritkán kellenek.
Amíg a Linux a vi-t és a szöveges beállító fájlokban lévő opciók ezreit jelenti, addig a legalapvetőbb dologhoz is a kevés drága szakemberek kellenek. És ez a Linux nagy gondja és ezért fordultak el tőle olyan sokan.
A Zentyal esetében a Linuxban is megvan a két szint: a kezelőfelülethez jól értő, az ott elvégezhető feladatokat magas szinten ismerő szakemberek lehetősége és mögöttük a magasan képzett, profi Linux guruk, akikhez csak akkor kell menni, ha a probléma nagyobb (ami itt is ritka).
És ami hasonló (Zentyal és Windows szerver között), hogy mindkettőhöz kaphatsz hivatalos támogatást, azaz van garancia arra, hogy a magasan képzett szakember elérhető lesz számodra ha kell. Mindezt egy elfogadható átalánydíjért, ami a töredéke annak, ha az egész rendszert egy ilyen profi szakembernek kellene üzemeltetnie (mert egy profi linux szaki nem fog olcsón dolgozni csak azért, mert már álmában is tudja a postfixet konfigolni).

És visszautalok az előzőre: nem arról a szintről beszélek, ahol több tucat szervert kell üzemeltetni, egyedi kiépítésben, hanem kicsi, tipikus szolgáltatást adó 1-5 gépes rendszerekről.

--
Slapic