( Aadaam | 2012. 08. 30., cs – 01:50 )

Jolvan, sorry, az en idomben (crystal engine, allegro es tsai, 2000-es evek eleje) a game engine az tenyleg egy rakat libet jelentett. A Q3-hoz is kb. egy terkepeditor jott ki, hat az azert meg nem az a csodaize, amit itt latunk.

Javits ki, ha tevedek, de a unity editora az azert tobbet tud mint a gtkradiant.

(A portaljaikon meg vegigneztem meg a masik hozzaszolas elott, en csak jatekot lattam, volt egy db "serious games" szekcio, amiben volt 1 db - ketes minosegu - orvosi oktato szoftver, ill. a music szekcioban volt egy szekvencialis szintetizator, azert azt gondolom, ez alapvetoen game engine)

Az allegrohoz meg konvertalgatni kellett, es imadtam azt, hogy ezek a toolok nem igazan tudtak beszelgetni egymassal, nekem meg linuxom volt, es a blender fajlokat valami autocad formatumban tudta beolvasni (infok fele sutty... el), es sz'al egy nagy rakas sz.pas volt az egesz. Persze lattam hogy mondjuk a Collin McRae Rally mekkora nagy cuccban keszul playstationre, na ez a landscape nem ez volt.

A unity-ben ugy olvastam az elobb, hogy a flash meg mindig beta release, es van egy szep listajuk hogy mi nem megy, de en ezt csak nezem, mert azt gondolom hogy egy hatalmas team kell ilyen cuccok qlturalt megvalositasahoz.

Annyira mas szakma, anno nezegettuk a webgl-t, kb. egy kockat meg tudtunk benne forgatni, aztan leszerzodtettek valami jatekfejlesztot, aki ket het alatt megcsinalta azt, amirol mi kb. csak almodtunk, holott a JS-rol nem is hallott elotte, csak mint atlagfelhasznalo. Tudtuk, mi kell, lattunk mar shader-t, meg mittom, ismertuk a sajat cuccunk adatait, texturait, tudtuk mi az a normalvektor, meg scenegraph meg tudomisen, de a srac ket het alatt bepotyogte az egeszet.

Azt gondolom, ez egy kulon szakma a 3d jatekfejlesztes, azt gondolom, nagyon mas tudas kell hozza, mint a 2d ipari alkalmazasfejleszteshez.

En nagyon orulok a html5 canvasnak, osszerakok benne mindenfele aranyos 2d editorokat meg vizualizaciokat amik osszejatszanak a rendszer tobbi reszevel es un. direct manipulation-t adnak, de el nem tudom kepzelni, hogy kezdenek hozza egy 3d cucchoz, es hogy epitenek fel vele egy alkalmazast.

Amit meg plane nem tudok elkepzelni egyelore, hogy hogyan mixelnenk be a 3D-t ilyen atlagos, hetkoznapi appokba. Egyszeruen nem jatszom, hiaba tudom hogy scene meg kamera meg objektum, meg koordinatarendszer, meg mittomisen. Nem tudom elkepzelni, hogy mondjuk egy HUP-on mit keresne egy 3D. Egy "egyszeru" vizualizaciot, izometrikus "fel3d" nezettel el tudok kepzelni, de ezt nem.

Tovabbra is azt mondom, hogy ez az egesz cucc a user oldalrol a deploymentrol szol (ezert sikerek az appstore-ok, ideertve a steam-et is), fejlesztoi oldalrol meg a pipeline-rol, mert nem letezik, hogy valaki ugyanolyan gyorsan fejlesszen szines-szagos unity editorral mint en anno a 2000-es evek elejen az allegro-val meg a crystal space engine-nel...