( mulder | 2011. 04. 19., k – 07:54 )

Aham :)

Ezek a mocskok (lambda, hőszenzor) képesek belassulni vagy egy konstans értéknél úgy beragadni, hogy az ECU még nem jelez hibát. Csak csodálkozik az ember, hogy 1-3 literrel többet eszik az autó, de hogy mitől, fogalma sincs.

Ugye a hőszenzornál az a probléma, hogy amíg a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet, addig a motor gyorsabb felmelegedése érdekében plusz üzemanyagot adagol a rendszer. Viszont ha a hőszenzor mindig mondjuk 70 oC-t közvetít, akkor órákat mehetsz az autópályán ... végig szivatóval. Az üzemi hőmérséklet alatt az ECU a lamda jelét nem is veszi figyelembe (mivel a lambda 200-300 fok körül tud működni, hidegen nem) Fontos, hogy a legtöbb motornál 2 hőszenzor van. Az egyik az ECU-ba bekötve, a másik pedig a műszerfalra. Így hiába jó a műszerfalon az érték, ha közben az ECUt vezérlő megadta magát.

A lambda a kipufogógázban lévő oxigén arányát méri, elméletben gyorsan. Ezen érték alapján a befecskendező rendszer növeli vagy csökkenti a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Ha túl sok az oxigén, akkor ad hozzá, ha túl kevés, akkor elvesz belőle. Így tartja optimális mennyiségen a levegő+üzemanyag arányát. (Azért kell ezzel vacakolni, mert a levegő hőmérséklete, nyomása, páratartalma, stb) nagyban befolyásolja, hogy mennyi benzin égethető el optimálisan.

Van egy specifikáció, hogy pl 0.1V-1.0V között ad valamilyen értéket. Az ECU csak akkor jelez, ha ebből a tartományból az érték kiesik. Pl: 0V-nál kontakthiba, 12V-nál meg rövidzár van. A lambda szonda azonban hajlamos "ellustulni", azaz egyre lassabban reagálni az oxigén koncentráció változásra, vagy egy adott értéken beragadni (pl. 0.6V). Ekkor is az ECU (üzemmelegen) mivel tartományon belül van, mindig a lambda szonda kívánsága szerint adagolja az üzemanyagot. Viszont az érték hibás, így a benzin egy része nem ég el, hanem a kipufogás üteménél a kipufogó rendszerbe kerül, ott megtalálja a katalizátort. Mivel ott még bőven 200-300 fok van és közel a motor, így esélyes, hogy a felesleg benzin a katalizátorban ég el.

Ekkor egyrészt megnő a kocsi fogyasztása, másrészt a lambda szonda még nagyobb terhelést kap, de legdurvább esetben a katalizátor kerámiája szétroppan és keresztbe állhat a dobjában. Ekkor a kipufogógáz nehezebben megy végig a katalizátoron és ellendolgozik a motornak. Vagy szétnyomja a tűzkarikát, vagy esetlegesen fojtja a a motort.

Maga a lamda szonda 15-35 EFt körül van, 60-120 EKm-ként cserélni kell, típustól függően.
A hőszenzor 2-6 EFt, általában a lambdával együtt illik cserélni.

Na, megadtam a mániámnak, ami a mániámé :)