( machobymb | 2010. 04. 29., cs – 23:52 )

"Eltorzult a társadalom az informatika terén ..."

Sajnos a degradálódás nem csak itt indult el, de ebbe ne menjünk bele. Az ember kényelmes, szeret minél egyszerűbb megoldásokat keresni. A Win*-nek az volt az előnye, hogy PC-re jelent meg, és akkor az egyetlen alternatíva volt ezen a platformon. Még emlékszek, mikor megkaptam Ausztriából az első C64-emet 11 évesen. Imádtam. Majd 14 éves koromban édesapám 4-es lottó nyereményéből kaptam egy 486DX2-66-os procival szerelt PC-t 4MB ram-mal, 420MB-os winchesterrel. A DOS után pedig megjelent a Win 3.1 az akkori Word 2.0-val, Excel-lel, stb. A PC-ket ontották a gyárak. Ekkor a Linux még sehol sem volt grafikus felülettel. Innen aztán már az emberek hozzászoktak a Win-hez (95, 98, Millennium, ...). Ráadásul az árukapcsolás is jól működött az üzletekben. Megjelent az igény a WYSIWYG programokra dolgokra, s ott a (la)tex-el nem igazán birkózott volna meg egy titkárnő (még ha DOS alatt használta is annak idején a Context-et vagy a WordPerfect-et, melyek karakteres szövegszerkesztők voltak).

Linuxról én az egyetemen hallottam először, s azóta használom. Szeretem. Más gondolkodást igényel, de tanít, s fejleszti a logikádat, jobban átlátod a gép működését, illetve hogy egyes folyamatok hogyan zajlanak. Nem tudom már ki mondta: programozók írták programozóknak. Ma már nem teljesen igaz, de sok mindenben látszik, hogy a használhatóságra mentek és nem a csili-vili dolgokra.

A mai diákok pedig nem tehetnek igazán semmiről. Ebbe születtek bele. Ti 19 évesek vagytok, már a rendszerváltás utáni "vad kapitalizmus"-ba születtetek. Elindult egy oktatási reform, mely leépítette azt, amire büszkék lehettünk, s ami miatt mindenhol szívesen látták a magyar embert: a tudás. Nem voltak jók a régi módszerek, mert "kárt tesznek a gyermekben", nem fejlődik kreativitása, szabadabban kell nevelni, hiszen ez a nyugat. Akkor még nemzetközi diákolimpiák dobogósai voltunk, ma már a végén kullogunk a PISA-tesztnek is. Tettek a tanárok önbecsülésről és tekintélyéről is. A diáknak több joga van, mint a tanárnak, s a legkisebb vétségért is meghurcolják és kiteszik az iskolából, míg a gyerek akár a falat is bonthatja (tudok olyan középsulit közvetlen környezetemben, ahol az unatkozó diákok szünetben csempét bontottak a falról), megverheti a tanárát, stb. Én az középiskolát 1995-ben fejeztem be, s még akkor is volt olyan tanár, aki ha nem azt csináltad, amit kellett, nemes egyszerűséggel lepofozott, s ha otthon elmondtuk, akkor apámtól kaptam a párját. Nem volt olyan, hogy szünetben a gyerek elhagyja az iskola területét engedély nélkül, mert akkor a nyakleveset az iskola előtt is megkaphatta az igazgatótól.

Én is tanítottam már pár helyen (gimi, "elit gimi", szakközépiskola). Most jelenleg informatikai szakközépben tanítok. Itt még a kollégákkal megtanítjuk a gyerekeket (max. 2 év alatt végezve az ECDL-lel) programozni, arra hogy van a Win* világán kívül más is, s egyre több gyerek használ Linuxot (elsősorban Ubuntu-t), aki nem csak játékot akar rajta futtatni. Engem is sokat kérdeznek, én meg próbálom terelni őket ebbe az irányba. Szeretek programozni Linux alatt. Mutatom nekik, hogy mennyivel jobb, másabb, egyszerűbb bizonyos dolgokat megcsinálni, milyen célprogramok vannak, s nem warez-olni kell. Még ha néha vannak olyan dolgok, melyeket nehezebb, vagy körülményesebb is megvalósítani, de ingyen kapnak egy olyan rendszert, amilyet akarnak, olyan programokkal, melyekért nem kell X ezer forintot leperkálni a boltban, vagy kevésbé van szükség vírusirtóra, meg mindenféle trójai és keylogger elleni védekezésre a warez miatt.

"Degradálódunk!!! El fogunk jutni arra a szintre, amikor kevesebben értenek az informatikához, mint mondjuk 10 éve...."

Mint már írtam, sajnos nem csak ahhoz. Meg lehet nézni egy 20 évvel ezelőtti felvételi feladatsort, melyek némelyike olyan, hogy egy emelt szintűre készülő sem csinálná meg, főleg nem úgy, hogy 8 feladatra 3 órája van, s az egyetem akkor még válogatott. A felvételinek pedig volt egy szóbeli része is. Ma is válogat, de már nem olyan szempontok alapján: már a pénz dominál, az állami támogatás. Lassan a utcaseprő is diplomás lesz. Már gondolkoznak rajta, hogy a német példát követve néhány egyetem egy-egy karját kiemelve kutatóegyetemeket hoznak létre, ahol elitképzés folyik, több a pénz, s a tehetséges gyerekekkel le tesznek valamit az asztalra. Ez a tömegképzés nem jó. Mai gyerekek X %-a SNI-s, HH-s, HHH-s, lassan rokkantnyugdíjas lesz az iskolapadban, van olyan tizedikes tanítványom, hogy már lassan nem tudjuk, mi lesz az az 5 tárgy, amiből érettségizni fog, mert annyi felmentése van. Régen ezeket a gyerekeket szelektálták, mentek külön nekik fenntartott iskolába, ma már be kell őket integrálni, amikor magatartászavaros, alacsony intelligenciájú, stb.

Ez az igazi degradálódás.

Bocs a hosszú hozzászólásért. Ebből lesz aztán flame (szerintem).