Pedagógus meg akart bírságolni

Fórumok

Sziasztok!

 

A lányom tanára írt egy levelet, hogy a kislány hanyag, ezért fizessek be 300 Ft büntetést az osztálypénzbe.

A pénzt csak készpénzben lehet befizetni, banki átutalással nem.

 

Rögtön írtam a pedagógusnak, hogy rendes számla nélkül semmit. Emellett érdeklődtem a jogi háttérről, hogy mióta oszthat a tanár a szülő számára pénzbüntetést?

Azóta néma csend van. A többi szülő nyikkanni sem mert, nyikkanni sem mer, csöndben tűrnek mindent. Tőlem olyat kapott az osztályfőnök, hogy nem tette zsebre.

Hozzászólások

Mit értett az alatt, hogy "hanyag"?

Én ósdi vagyok, de nem erre szolgál a magatartás-szorgalom értékelés / jegy ?

Remélem, a gyerektől is megérdeklődted, miért így végezte a hetesi munkáját.

Én azt kérném tőle, hogy értékelje a saját  munkáját :). Az nem kérdés, hogy a tanár milyenre értékelte, de inkább azt kéne megkérdezni konkrétan mi kivetni valót talált: "nem törölte le a(digitális) táblát", kifelejtett hiányzót a jelentésnél stb. stb. stb. (szerintem az sem egyértelmű, hogy hol mi(k) a hetes feladatai :) ).

Tehát az tanár (osztályfőnök?) nem tudta / akarta motiválni a gyereket, ezért azt gondolja, hogy 300ft "bírság" megfizettetése után majd a szülő fogja legközelebb otthonról erre rávenni az iskolában tartózkodó gyerkőcöt?

Mintha ki akarná szervezni a saját munkáját a szülő részére :). Eleve törekedni kéne rá, hogy ne a lecseszés elől menekülés legyen a gyerkőc egyetlen mozgató rugója a feladat végrehajtására..

Ha már biznisz... én felkínáltam volna 15000FT-ot, hogy egész évre felejtse el a gyermekemet, mint hetes.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Nem volt elég a vaskos emelés.

trey @ gépház

Osztálypénz, 300 HUF. Azert az nem olyan vaskos dolog, nahh...
Az osztálypénzt 

1) Nem kezeli az iskola/tanár
2) Az osztálypénzt az osztályközösség használja.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Osztálypénz, 300 HUF. Azert az nem olyan vaskos dolog, nahh...

Nem az osztálypénz a 300. Van valamennyi osztálypénz, a tanár meg hazaírt a szülőnek, hogy az osztrálypénzen felül további űrkrediteket legyen szíves készpénzben átadni, mert a gyerek rosszul viselkedett.

1) Nem kezeli az iskola/tanár

Ez a gyakorlatban hogy néz ki? Kinél van a készpénz? Vagy ha utalni is lehet, ki a számla tulajdonosa?

Szülői szervezet; az osztálypénz kezelése mindig ide tartozott (en 12 eve kezelek osztalypenzt); ket szulo viszi, hogy egymast ellenorizzek; az egyik neven van az osztalypenz szamla, a masiknak teljes hozzaferese van (pl az OTP Class szamla dedikaltan erre a celra szolgal). A pedagogusok osztalykirandulas, etc. idejere megkapjak a kartyat, illetve errol a szamlarol tortennek a kifizetesek a kulonfele programokra.
Google sheets -ben vezetek egy tablazatot; a jovairas a gyerek csatolt nyilvantartasaban (read-only google sheets allomany) azonnal megjelenik; a terhelesekkel, elvart befizetessel egyutt (peldaul tudjuk, mennyibe fog kerulni a kovetkezo kirandulas). Minden gyerekre igy dedikalt elszamolo tablazat van, amikhez a szuloknek comments-only hozzaferesuk van, a frissites a fotablabol linkelve automatikus.


Ha ez valahol nem igy megy, az nagy baj...

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Oké, ez így valid, viszont ebbe a 300 forintos kp-s büntik sehogy nem férnek bele imho.

az egyik neven van az osztalypenz szamla, a masiknak teljes hozzaferese van

Offtopik, de nem fordítva kéne lenni? Társasházi számlánál is 2+ ember van, viszont ha az egyik tranzakciót indít, akkor a másiknak jóvá kell hagynia.

Letezik ilyen most mar, DE en ugy gondolom, hogy mivel minden resztvevo gyereke oda jar, azt az 1-3 millio Ft osszeget (ennel tobb sose volt rajta) nem fogja senki lenyulni a penzt. Vagy nagyon naiv vagyok, de eszembe nem jutna gyerekeket meglopni. 

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Tippre a hanyagsag miatt tonkrement valami 300Ft-os semmiseg. Pl elazott egy fel doboz kreta, stb. De persze ilyen esetben meg megirhatna rendesen mi a kinja.

Tisztelt szülők!

 

Hetesi feladatainak elhanyagolása miatt a lányuknak 300 Ft tartozása gyűlt össze az osztálypénz felé. Kérem, hogy az összeget a héten küldjék be.

Szeretném jelezni, hogy ez már a második hét, amikor a lányuk nem látja el a rá eső feladatokat. Amennyiben ez a hozzáállás tartósan fennmarad, osztályfőnöki figyelmeztetésre kerülhet sor.

 

[... következő levél...]

 

Az iskola osztálypénzt szed a rendetlenül hagyott termek után, amely a hetesek felelőssége. Ezt én fizetem be a titkárságon. Ennek a lányukra eső arányos része 300 Ft, kérem nekem juttassák el készpénzben, ne bankszámlára.

Ilyet nem tehet viszont sem az iskola, sem senki. Mondjuk az osztalypenzbe (a valos verzioba) siman kerhetnek. 
Olyan nalunk is volt, hogy alapitvanyi tamogatast kertek az altalad leirt esetben; de ugy erzem, ez belefer. Amit leirtal, az nem okes viszont.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Ha elfogy az osztálypénz a gyermekek "szorgalma" miatt, jelezni kell a szülők felé.

Akkor fizetnénk is, de ez több, mint sok.

 

Ráadásul banki átutalással egy 20-ast áttoltunk. Ha abból megy, akkor miért nem jó oda visszatolni?

Magyarul: kifizetik osztálypénzből, én meg banki átutalással oda visszatolom.

Hogy jön ide a készpénz?

  1. Igazad van, nem kell fizetni
  2. A lányoddal is beszélgess el kérlek, mert messzire vezethet az ilyen hanyagság 

Egy kis többlet:

 

Elutasítom azokat a vádakat, hogy én bármely szülőt megbírságolom. Írtam korábban egy levelet, abban leírtam minden tudnivalót. Ha az osztálynak ezeket az összeget be kell fizetnie, én ezt megteszem, gondoskodom róla, hogy az osztálynak tartozása ne legyen. Ezt nem az osztálypénzből teszem, nekem semmilyen hozzáférésem nincs (nagyon helyesen) az Önök osztálypénzéhez. Az érintett heteseknek, és szüleinek az aktuális összeget tartalmazó táblázatot el fogom küldeni, hogy lássák, nem csak kitalálom az egészet. Számlát nem áll módomban csatolni. A szülők lelkiismeretére bízom, hogy ezt az összeget az érintett hetesek visszajuttatják-e felém, vagy sem, lezárt, névvel ellátott borítékban, ahogy a többi esetben is tesszük (és nem az osztálypénz felé). Az biztos, hogy így, vagy úgy, az osztály adósságban nem marad, erről gondoskodom. De a legegyszerűbb, ha a feladatok ellátása után egyáltalán nem kell fizetnie az osztálynak. Határozottan el kell mondjam, hogy ettől eltérni nem fogok, akkor sem, ha nem értenek egyet vele, vagy felháborítónak tartják az intézkedést.

Ket lehetoseget latok, az egyik, hogy a tanar kitalalta, es szeretne egy kis zsebpenzt. A masik, hogy ebben semmi dontese nincs, felette talalta ki valaki. Az eset tisztazasa erdekeben en tovabbmennek az igazgatohoz, hogy ez mi a fene volt. Gondolom a szamlat is o tudja elintezni.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

  1. nyilván engem is zavarna, hogy hülyeségért kell fizetni, ebben igazad van,
  2. a magyar oktatás forrás hiányos és frusztrált emberek halmaza: nem tud érdekelni 300 Ft. Ha hetente ennyi megy a tanárnak az osztálytól, akkor havonta tud venni egy pizzát. Hajrá!
  3. én alaposan megkérdezném a gyereket, hogy mi ment félre. Vagy a kötelességét nem teljesítette vagy emberekkel nem tud bánni. Itt van valami feladat és igazából ez lehet igazán fontos egyedül.

nem tud érdekelni 300 Ft. Ha hetente ennyi megy a tanárnak az osztálytól, akkor havonta tud venni egy pizzát. Hajrá!

Ennél nagyságrendekkel többet is szívesen befizetek a gyerekeim oktatására, csak akkor legyen egyértelmű, hogy ki, mire, miért szedi.

Már bocsánat, de ha az iskola kér pénzt az osztálytól, akkor annak velemi jogalapja kell, hogy legyen. Az iskola egy jogi személy, az osztály viszont nem. Valakinek a nevére ki kell állítani egy számlát, a hatályos jogszabályok szerint. Ha OP ezt a számlát meg akarja nézni, úgy gondolom, erre lehetőséget kell biztosítani neki – akkor is, ha a tanár csak beszedi a pénzt, és egyből továbbadja az iskolának. Oké, a tanár csak postás, akkor ne adjon számlát, de az iskolának, vagy a mögöttes alapítványnak bevétele keletkezett, arról gondolom van valami papír.

A fene tudja. Nekem az egész szürkezóna onnantól, hogy nem az állam fizeti, miközben a dolga lenne. Ha meg szürkezóna (szóval a jogszabályokat a hajadra kenheted): én együtt tudok azzal élni, hogy nem kapok számlát 300 Ft-ról egy tanártól az iskolában. Valahol ez is vicc. Itt a UK-ben üzleti útón 100 font alatt még a blokkot sem kell megtartanom az elszámoláshoz, itt meg a zsömle árán megy a szenvedés, hogy nincs számla.

Pl. pont tegnap volt, hogy a gyerekek felemás zokniban mehettek suliba és ezért adakozni kellett 1 fontot (valami charity-nek megy, mert gazdag az iskola). Nyilván nem volt róla számla...

Engem ott elvesztettél, hogy minek az iskola mögé alapítvány.

 

Csak mert kb. így kell az állami iskolába havi kb. 30khuf-ot leperkalni. Ilyen-olyan hozzájárulás, alapítványi csekk, stb.

Én nagyon nem értek ezzel egyet.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Röviden:

Felajánlottam egy SZMK-snak, hogy ha anyagi nehézségeket jelent a takarítás, a 300 Ft büntetés helyett segítek nekik 5000 Ft adománnyal.

Továbbküldik az igazgatónak.

 

Innen kiderül, hogy a probléma anyagi jellegű-e, vagy másmilyen. Ha kell a pénz, akkor pénzzavarban vannak.

Ha visszautasítják, akkor szülőérzékenyítés folyik a bírságolásra. Szoknom kell, hogy a gyermek hibáiért fizetni fogok a jövőben.

Akkor meg nem recseget-ropogott a rendszer.

Ceausescu 1965 es 1989 kozott volt partfotitkar, raadasul nem ketharmada volt, hanem harom. 1989 novembereben meg megerositette a poziciojaban a kommunista part. December 20-an volt az utolso TV-s beszede, ott meg az orszag belugyeibe valo kulso beavatkozasrol meg az orszag szuverenitasa elleni tamadasrol beszelt. Masnapra, december 21-re megszervezte az orszag legnagyobb bekemenetet, ahol minimalberemelest meg joleti intezkedeseket jelentett be. 24-en a felesegevel egyutt kivegeztek. Igy ert veget a Karpatok elozo Geniuszanak a palyafutasa. Most meg Orban 1 Geniusz.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Ha már időt szántál a tájékoztatásra, esetleg az elv- és könnytársi közösséged kiemelkedő teljesítményét hirdető-, Orbánék általatok vizionált leváltásához vezető eseménysorozatot masszív alapként megtámasztó tényeket is felsorolhattad volna. De ismét a menetrendszerű bezzeg Románia sikerült. Csak felfelé!

:)

(sub)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Amikor középiskolás voltam, a késés 20 Ft volt, majd exponenciálisan emelkedett, tehát a második késés 40 Ft, a harmadik 80 Ft, és így tovább.

Viszont az osztályfőnök a szülők beleegyezésével, s kifejezetten azzal a kéréssel csinálta ezt, hogy a diák zsebpénzéből menjen, ne pótolja ki a szülő ezt. Osztálypénzbe ment, számla nélkül.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ilyen nincs.

Azonnal menne részemről a rendőrségi feljelentés.

<befőttesüveg>
meggy
</befőttesüveg>

Sztem ebben nem az a legfelháborítóbb, h jogalap megejelölése és számla kiállítása nélkül történik pénzkezelés, hanem az hogy a közoktatás révén a gyereknek kötelező a romlott állammal kapcsolatba kerülnie. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Szokás szerint tolod a faszságot.

- Sehol nem írja, hogy állami fenntartású intézmény (holott valószínűleg az, de te csak a fröcsögés miatt böffented ezt ide)
- Mégis miről adjon számlát az osztálypénz kezelése címszó alatt, te szerencsétlen?
- Ha 2026 -ban rezsimváltás lesz (nem), akkor mi fog történni? Az MP által vezetett -valószínűleg egyszemélyes- gittegylet már számodra megfelelően fog lopni és akkor már nem  romlott állammal kerül kapcsolatba a gyerek?

És még a fajtád (és tényleg passzol ez a jelző) agyatlanoz le másokat...

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

+0.5, de szerintem ezt félreérted:

Mégis miről adjon számlát az osztálypénz kezelése címszó alatt, te szerencsétlen?

Nem a tanárnak kellene számlát adnia. Az iskola, amikor befizetést vár el, arról köteles számlát adni. Tökmindegy, hogy azt osztálypénzzel, szülői befizetéssel vagy éppen szárított lószarral fizetik ki. Az már, hogy utána a tanár-szülő viszonylatban két magánszemély ezt hogy rendezi le egymás között, kevésbé érdekes.

Alapesetben az iskola nem buntethet penzbefizetessel, azonban tehet elvarast vezekleskeppen, ugy, hogy azt az osztaly/iskola javara forditjak ES pl az iskola alapitvanya iranyaba megy a penz, mint tamogatas. Itt nyilvanvaloan tobb, mint problemas az iskola reszerol az, ha "buntetoszamlat" uzemeltetnek.
Elismervenyt minden esetben lehet adni/kerni, VAGY legalabbis egy hozzaferheto nyilvantartas letezese elvarhato. Nem az osszeg a lenyeg, hanem az elszamoltathatosag, de szamviteli szempontbol a szamla irrelevans, mivel  nem jott letre ellenertek.
Maga az eljaras, amit fentebb latunk, minimum visszas, DE ha ez az osszeg vegul a tanulok javara van forditva, akkor semmi kifogasom nem lenne ellene. Nalam otthon van csunya beszedre letrehozott persely, en fizetek bele a legtobbet; nyaron elfagyizzuk :D

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Egy kérdés: a lányom hanyag az iskolában és nem takarítja ki a termet.

Ki a felelős?

  • a szülő, aki ott se volt, csak büntetést kell fizetnie
  • vagy a pedagógus, aki nem ellenőrizte a tantermet, pedig kötelessége lenne

Ha a munkahelyen a beosztott hanyag, az iskolát kell szankcionálni, mert rosszul nevelte a beosztottat?

Semmi közöm az egész bulihoz. Tőlem ülhetnek egész nap szemétdombon is. Nem az én bajom.

Mit várnak tőlem egy 16 éves lány esetén?

  • Szereljek rá pórázt?
  • Verjem félholtra, hogy legközelebb heteskedjen rendesen?
  • Rohadtkodjak, hogy álljon vigyázállásban a tanítók előtt?

Nincs tanári diplomám. Láthatóan a pedagógusoknak sem megy a fegyelmezés, akiknek ez lenne a végzettsége.

Akkor majd a szülő megoldja, mi? 

Nem kötelező.
- Kérd be a vonatkozó jogszabályt
- Ennek hiányban megmondhatod a pedagógusnak, hogy a kommunikáció a szülővel és a gyerekkel hatásosabb, mint 300Ft -ot kéregetni jogalap nélkül

FYI amúgy egy osztalyfonokivel szarabbul járt volna, abból ketto utan -mivel nem tankoteles koru-  siman kihajthatjak az iskolabol.

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Házirendje (SZMSZ) válogatja, de azért kétlem, hogy két osztályfőnöki után eltanácsolnának valakit, melyik intézményben csinálják ezt? Utóbbi ráadásul már fegyelmi büntetés, amit trv szabályoz, van rá folyamat, mit lehet adni (fokozatosság!), mi a pontos menete, meghallgatás, jogorvoslati lehetőség (bíróságig el lehet vinni), stb, stb stb. Persze, egyszerűbb embereket meg lehet félemlíteni, hogy vigye el a gyerekét, vagy "kirúgják", de ez nem így megy.

Meg hát mondjuk, akkor meg kell fellebbezni az osztályfőnökit, mivel az nem egy ilyen kapod és kész, ott is van lehetőség jogorvoslattra, először az igazgatónál, aztán a fenntartónál, ahol már szétjogászkodják a dolgot, és nem biztos, hogy az jön ki, hogy jogos volt...

Mert tkp. a pedagógus - a maga módján - itt segítséget kér. Van egy probléma (ha jól értem, a takarítás) amiből a lány ki akarja vonni magát. A lánynak igaza van. Én is ki akartam vonni magam az iskolai takarítás alól. Le kell ülni vele és meg kell beszélni, hogy miről van szó. Nem biztos, hogy meg akarja érteni, mert sokszor mikor eljut az agyadig, hogy probléma van és leülsz vele megbeszélni, addigra már elbasztad a gyerekedet. Akkor onnan kell visszajönni. Azt kell először megértenie, hogy van probléma, mi a probléma, és hogy a problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket. A pedagógus felmondta a szolgálatot, neki nem megy, ezért ilyen módon kér segítséget attól, akinek egyébként kötelessége a bajban levő saját gyerekén segíteni.

Nem mondom, a forma egyedi, ez a pedamókus is kontraszelekció eredményeként jár az iskolába tanítani, mint a messze túlnyomó többségük. Harsány, műveletlen, ostoba pedagógusokkal vannak tele az iskoláink. De ez legalább jelezte a problémát, amit egyébként is a család kell megoldjon, mert nem az iskola problémájáról van szó. A 300 Ft-ot nyilván nem fizeted ki, de a gyerekkel ezt át kell beszélni és a pedagógust, akármilyen is, szövetségesnek kell tekinteni, akinek a gyerek ügyében ugyanaz a dolga, mint neked.

Nem akarja kivonni magát a lány a közös munkából, lásd: https://hup.hu/comment/3236218#comment-3236218

Mielőtt tanácsot adsz, hogy ki hogy nevelje a gyerekét, érdemes elolvasni, hogy mi a probléma. Jelen esetben nem a gyerek a probléma, így a kedves tanácsod, hogy talán le kéne vele ülni beszélgetni, nettó parasztságnak hangzik a szádból. Hasonlóan parasztság, mint ez a hozzászólásod: https://hup.hu/comment/3236832#comment-3236832 

Nem hiszem, hogy a pedagógus ebben tévedne. Ott van nap mint nap a gyerekekkel, ha ilyen "intézkedésre" szánja el magát, akkor annak oka van.  Ha egyszeri, nem ismétlődő esetről van szó, akkor egészen biztos vagyok benne, hogy a pedamókus nem megy bele ilyen konfliktusba a szülővel. Sőt, az összes többi szülővel sem.

Egyébként meg ha a gyerek beteg, ne menjen iskolába. Ez sem túl bonyolult.

Tanácsot meg nem adok, mert minek adnék, csak az a véleményem, amit írok. A gyerekkel kell rendezni az efféléket, nem a pedagógussal.

3. lehetőség: Az iskolában lett rosszul.

Vagy bármi más.

Szerintem ne akarjuk már a kanapéról megfejteni egy másik család belügyeit, mert állati hülye optikája van ennek az okoskodásnak, már attól is hülyén érzem magam, hogy itt tippelgetek egy olyan dologgal kapcsolatban, amihez semmi közöm. Egyedüli mentségem, hogy én legalább nem Csab -ot próbálom kioktatni, hogy mit hibázott és hogy hogyan nevelje a gyerekét. Aki mint tudjuk, egy 16 éves kamaszlány, és oké, nem vagyok diplomás pszichológus, de nekem rémlik valami olyan, hogy ebben a korban a kölykök döntéshozatali mechanizmusa kibaszott random, úgyhogy látatlanul talán nem kéne nekünk magas lóról megmondanunk Csab -nak, hogy mit hol baszott el. Mármint azon kívül, hogy szóba állt olyan sutyerákokkal, mint mi. :-)

Te szerintem teljesen félreérted azt, amiről szó van. Csab feltett egy kérdést és arra ki-ki a szocializációja, képességei, személyes empátiája, a reggeli vizeletének cukorszintje stb. alapján  válaszol, asszociatívan. Az emberek nem azzal töltik az idejüket, hogy Csab-ot kedvtelésből baszogassák, hanem Csab látta okvetlenül szükségesnek, hogy idetegyen valamit a családjában történtekről, amire - szokás szerint - az emberek itt különbözőképpen reagálnak. Te is azt teszed, más is, aki nem teszi, az meg tudja, hogy miért nem száll bele ilyen szálba.

Amugy ha elolvasnatok a topikot, kiderulne hamar, hogy nem ezt varja el. Nem varja a tanartol, hogy nevelje a gyereket (jobban).

Amiket elvar:

  • Ha beteg a gyerek, es nincs is ott, ne buntessek mar meg amiert "nem teljesitette hetesi kotelessegeit" (elkepszto, hogy efolott a fontos reszlet folott mennyien elsiklottatok)
  • Ha mar megbuntetik, adjanak szamlat/nyugtat/bizonylatot hogy milyen penztarba kerult az a penz, ami be lett fizetve, mint buntetes

(Egy atlagos szulo leginkabb egyetlen elvarassal rendelkezik az iskola fele: gyermekmegorzes. Ha mar arra jar, az se baj, ha tanitanak neki valamit, sejtelme szerint tobbnyire olyat, ami a szulot magat se erdekelte kis koraban. :) )

@Csab - bent volt iskolaban a gyerek egyaltalan az "elkovetes" (el nem kovetes) idejen? Vagy betegseg miatt tavolmaradt, mikor epp hetes lett volna?

Ezt legyszi tisztazzuk mar! Ertem, hogy a tobbiek szerint nem fontos, de szerintem az.

(Nalunk meg olyan is volt a csaladban a 90-es evekben, akinel lement orat felbehagyva a tanar az igazgatohoz, hogy az adott gyerek rosszalkodik oran. Az igazgato feljott es kiderult, hogy a kedves megvadolt rokon aznap bent sem volt az iskolaban, igy nem igazan tudott betegallomanyos tavollete alatt rosszalkodni - a tanar allitasanak ellentmondoan)

Akkor nettó idióta a tanerő. El kell neki magyarázni, hogy nem létező gyerek nem tudja megfogni a partvis nyelét.

Egyébként néha tényleg lököttek, különösen, ha hatalmasnak érzik magukat, és nincs információjuk.

Igazgatóhelyettes kérte, menjek be érettségi napján boríték bontásra a feladatok értelmezésében segíteni, nehogy félrevezetődjenek a diákok. Segíteni nem szabad nekik, de a lehetséges félreértések egyértelműsítése megengedett. Bementem talán 7:50-re, de az igazgató azt kérte, aki érettségiztet, az menjen be 7:45-re. Én nem érettségiztettem, ellenben a nyitó értekezletre behívott a másik igazgatóhelyettes. Jól van, gondoltam, ha annyira akarod, bemegyek. Az alábbi párbeszéd alakult ki az igazgató és köztem:

Igazgató:
- Késtél.

Én:
- Nem késtem.

Igazgató:
- De, késtél, 7:45-re kellett volna itt lenned.

Én:
- Mondom, hogy nem késtem! (Itt vélelmeztem, van annyira intelligens, hogy ha ezt az indoklása ellenére határozottan állítom, csak rákérdez, miért gondolom ezt, de tévedtem.)

Igazgató:
- De, késtél, mert azt kértem, az érettségiztetők legyenek itt 7:45-re.

Én:
- Csakhogy nem érettségiztetek, az igazgatóhelyettesünk személyes kérésének eleget téve jöttem be, nekem az ágyamban, a párnámon a helyem most.

Igazgató:
- Ne dumáljak vissza, ha egyszer késtem.

Na, itt volt az, amikor elengedtem ezt, majdnem rávágtam az ajtót amúgy. Egy alkalmatlan hülye. Ezek ilyenek.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Egy 200 éves módszertan szerint magoltatnak, néhány értelmesebb tanár gerillában gondolkodtat, de a NAT alapvetően magnószalag képzést vár el.

Mindeközben amire szükség lenne, az a kritikus gondolkozásra való belső igény megteremtése, és a lexikális tudásmorzsák automatikus felülvizsgálata, hogy például a versmagolással felszívott "ha még egyszer azt üzeni, mindnyájunknak el kell menni" szöveg az most az akár öngyilkos küldetésekre való buzdítás-e (mert hát az előző regimentek "elfogytak"), vagy pedig kultúra, mert hát... izé... rímel, úgyhogy biztosan értékes.

Oké, hogy minket átbasztak az iskolában, hogy ezt tanuld meg, milyen jó lesz neked ettől, ha tudni fogod, (de nem lett) úgyhogy mivel nem lett, talán a gyerekeinket értelmesebben kéne tanítani. Valami olyanra, amitől tényleg jobb lesz nekik. Az AI korában nem hiszem, hogy a lexikális tudásmorzsák halmazait belegyömöszölni a gyerekekbe, hasonlóan mint a Bradbury Fahrenheit 451 -jében többre jó, mint hogy boldog béta, vagy boldog gamma (Huxley rulez) legyen belőle egy kínai tulajdonú, de Magyarországon szennyező gyár szalagja mellett.

Talán Puzsértől hallottam, h épp azért van a magoltatás, meg az óriási tananyag, h gyerek ne tudja azt mind megtanulni, és innentől kezdve a további előmenetele a tanárnak való kiszolgáltatottságán múljon. A tananyag a közvetett kontroll a gyerek felett pl. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Oké, hogy minket átbasztak az iskolában, hogy ezt tanuld meg, milyen jó lesz neked ettől, ha tudni fogod,

A humán tantárgyak esetében elképzelhető, hogy nagy a tananyag és a lexikális ismeret, amit le akarnak tuszkolni a nebulók torkán, de én nem vagyok abban biztos, hogy ez baj. Engem pl. nem zavar, hogy a mai napig tudom, hogy mi volt a tortesillasi béke időpontja és mire vonatkozott, ahogy azt sem élem meg tragédiaként, hogy a vesztfáliai vagy a szatmári béke is bennragadt valahol a fejemben. Ehhez sokat kellett gyúrni az anyagot annak idején. Nem gondolom, hogy ez káros lett volna.  Én arra emlékszem középiskolában, hogy matekból volt olyan, hogy feladatgyűjtemény és egy-egy témakörben a feladatgyűjtemény összes feladatát meg kellett oldanom ahhoz, hogy ki merjem jelenteni magamnak, hogy értem és ismerem az adott tananyagot. Sosem tartottam magamat kiugró képességű tanulónak, másnak lehet, hogy könnyebben ment, de nekem akkor ennyi kellett ahhoz, hogy a mércének megfeleljek. Volt olyan, hogy este 10-re értem a házi végére és tényleg csak aludni volt idő, persze aktívan sportoltam is és a bugyik tartalmának pontos és alapos felmérése is belefért azért a napirendbe. Idővel ez utóbbi lett aztán a főtevékenység, meg a nyelvtanulás, de az már az egyetem alatt volt. Nem ismerem a mai diákéletet, de valahogy nem hat meg a túlterheléssel kapcsolatos hisztéria.

3. Az iskola mindenkibe ugyan azzal a módszerrel próbálja beletömni.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Én nem értem, hogy ez miért probléma.

Közoktatásról van szó. Iskola, osztályterem, 10-20-30-40 gyerek, eltérő otthonról hozott csomaggal, eltérő képességekkel, többnyire normahiányosan vagy eltérő normákkal. Hát nyilván hogy egy félét lehet oktatni, nem lehet 10-20-30-40 félét ugyanennyi módon oktatni. Nem értem, hogy az miért lenne probléma, hogy meghatározott tananyag van, az meg hogy a tananyag nem olyan, amilyennek szeretnéd, az meg ugye magánügy.

Az elvi lehetősége megvan, hogy saját oktatója legyen a gyerekednek és te határozd meg, hogy az mit és hogyan oktat.

Talán alapjaiban szar az egész, ha nem veszi figyelembe a lényeget, magát az egyént. Fordítva ülünk a lovon, nem a tanagyag a fontos, hanem az ember.

Még is ki határozza meg a tananyagot? Miért ő? Mi a célja valójában?

És el is értünk a lényeghez.

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Milyen problémáról is beszélsz?

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Az ember a közösségben nyújtott teljesítménye miatt van a tápláléklánc tetején. Nem az egyén a fontos, hanem az, hogy az egyén hozzájáruljon a csoport boldogulásához. Ezzel nem azt mondom, hogy az egyén semmilyen összefüggésben nem fontos, hanem azt, hogy a magyarok közösségét képviselő intézményrendszernek alapvetően a közös dolgokkal kell foglalkozni. A kisebb, helyi közösségek foglalkozzanak a helyi egyénekkel, egymással. Egymással, mint emberekkel, akikkel tartalmas ismeretségük van/lehet.

:)

nem a tanagyag a fontos, hanem az ember

Persze, és ebből lesznek azok a jelöltek, akiknek ugyan volt diplomájuk, de az állásinterjú végén finoman el lett nekik mondva, hogy az nem ér semmit, mert még úgy sem tudtak értelmesen beszélni szakmai kérdésekről, hogy a jelölt szabadon beszélhetett arról, amihez ért, majd belezavarta magát olyan fogalmakba nagyzolásképpen, amelyekhez s.gghülye volt, és amihez lövése nem volt.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Én nem értek a pedagógiához, de a Waldorf esetét megint idehozom, mert arról ismeretségi körből van konkrét tapasztalatom. A Waldorf teljesen kontraproduktív normális gyerekek számára. Az "egyéniség" fontos, de az, amikor ezt helyezik aránytalanul az előtérbe a nevelésben, az teljes káoszt és súlyos beilleszkedési problémákat okoz annak a szerencsétlen gyereknek az életében, akinek a szülei megeszik ezt az "egyén kiteljesülése" kamut.

A topik eredeti témáját elolvastam, de nem akartam hozzászólni, mert elég híján vagyunk az infóknak, s mint kiderült, ez igaz a topiknyitóra is.

De ismét, mint oly sokszor már, előjött ez poroszos nevelés téma.

De nem derült ki, ki mit ért alatta ?

Legtöbbször a magolás* vetődik fel, mint ismérv.  Szemben a a kritikus gondolkozásra való neveléssel. Erről aztán sokszor a következők jutnak eszembe. Láttatok már zenészt, sportolót ugyanazt gyakorolni 20szor, 30szor, 50szer? Ismernénk-e Őket, ha ezt nem teszik?

De másik saját példa. Matek, fizika versenyek előtt hány és hány példát oldottam meg, hogy ha majd éles lesz, ne essek kétségbe.

Ez magolás? Én azt szűrtem le a sok, ebben a témában történt beszélgetésből, hogy mindenkinek az fáj, az a magolás, amit nem szeret. Itt -lévén azért az IT természet tudomány inkább- legtöbbször a történelem, meg a vers magolás a gond. A bölcsészek meg nem értik, miért kínozzák őket a matekkal fizikával. De, ha jól tudom van itt pár tanár -mondjuk hirtelen, csak uzsolt jutott eszembe- nem kéne elvenni a kenyerüket.

Nos ahogy a matekpéldák megoldása is arra jó, hogy a megoldott példák megoldási módszereiből tudsz ismeretlen problémák megoldáshoz építőköveket találni, ugyanúgy a versek, kötelező irodalom olvasásából, bebiflázásából, meglepő módon, a szókincsed gyarapszik, tudsz (nyelvi) fordulatokat alkalmazni. És az agyunk fura szerkezet, még a repetitív feladatok is fejlesztik, a probléma megoldó képességet.

Ha minden igaz Newton mondta (többféle verzió van róla) „Távolabbra láthattam, mert óriások vállán álltam”. Nos ezen óriások vállára fel is kell kapaszkodni. Valószínűleg poroszos neveléssel. Tudom, mások is -és így lehet te is- felkapaszkodtak már egy-két óriásra, és szétnézve nem láttak semmi értelmeset. Erre azt kell mondjam, akkor az az óriás nem az Ön óriása keressen magának valami másikat.

De ne légy kétségbeesve, a kapaszkodás közben „elszenvedett sérülések” nem voltak teljesen hiábavalóak, jól fog jönni a tapasztalat a következő mászáskor.

A kritikus gondolkodáshoz mindenképp szükséges, hogy ismerd azt amit „kritizálsz”.Habár úgy nézem ez mostanában már nem szükséges. Szóval tisztában vagyok vele, hogy ehhez a témához is ért mindenki. Így én is. Hehe.

Szerintem a poroszos oktatással az a baj, hogy ahhoz, hogy működjön, felkészült tanerőt igényel*, az meg mostanában egyre kevesebb. Mert az, aki nincs képben, az tényleg magnószalagokat szeretne. Azt könnyű lecsekkolni.

Gondolom a „Fasori Gimnáziumban” is alapvetően poroszos oktatás volt, de valamiért a tanár képes volt hozzáadni valamit, amiből lett az a pár díjasunk.

Szerintem az arányokkal van a baj, kevesebb magolás és több vita kéne. Úgy kéne kijönniük a gyerekeknek az iskolából, hogy a https://a.te.ervelesi.hibad.hu/ összes típusát zsigerből felismerje, és amikor egy ilyet lát a fórumon, a tévében, vagy bárhol, akkor egyből képes legyen átlátni a hülyeségen, a propagandán és a reklámokon. Hogy ne biorobot legyen.

De ehelyett 150 éves ma már nem értelmezhető verset magol, elmegy vele egy csomó ideje, amit egy tényleg jó könyv elolvasására is fordíthatna. Évről évre egyre kevesebb ember olvas könyvet. Ennek több oka is van, de az biztos nem segít, hogy az iskolában olyannal tömik ami nem érdekli, és még szívatják is vele. Ha Jókai vagy Mikes Kelemen helyett a Harry Potter lenne kötelező, kevesebben utálnák meg az irodalmat. Lévén a mai gyerekeknek nincs kapcsolódása a 100-200 évvel ezelőtt világ eseményeivel és problémáival.

Már az is fura, hogy az X-Y-Z generációk között mekkora eltérés van az információfeldolgozás területén. Ezt nem követi le az oktatás, ergo ezt a problémát nagyobb korukban kell maguknak megoldaniuk. Régebben az oktatásnak a társadalomban egyesítő ereje volt. Egy közös alapot adott. Ma már ez nem igaz, mert a részvevőkben nem sok minden marad meg a négy alapműveleten és az írás-olvasás képességén túl. Nem is csoda, hiszen az van a fejedben amit sűrűn használsz. A többi lemegy passzív tudásba, talán valamikor életed folyamán majd asszociálsz rá, hogy hát igen, Szkülla valami tengeri szörny volt és akkor boldog vagy, hogy olvastál Homéroszt. De ha nem tudod, mert nem olvastad, akkor sem vagy bajban, mert hé, chatgpt, mi az a szkülla?

Nem az adatok tárolására kéne gyúrnunk agyban, hanem az adatok helyes feldolgozására, hogy szegény bolondnak ne kelljen már mindenhova odacsinálnia a kétharmados térdelését, hogy rájöjjön, hogy ebben a stratégiájában hol a hiba. Az iskola is ebben a tévhitben van, hogy a mennyiség az mindjárt érték is. Mert nem az.

Persze, hogy van. Érzelmileg sokkal közelebb áll a gyerekhez, ezért egyetlen Harry Potter kötetnek is nagyobb a történetbe való bevonási képessége, mint az összes Puskinnak összesen.

Ne feledjük, hogy ami nem telefonkönyv, lexikon, szakkönyv vagy történelemkönyv, az érzelmek útján manipulálja az embert. Ha nem vált ki érzelmeket (ez onnan tudod, hogy a gyerek abbahagyja a könyvet mert unalmas) akkor az a könyv nem kompatibilis a gyerekkel. Én sem érzem úgy, hogy a kevéske szabadidőmet <random kötelező olvasmány> olvasásával szeretném tölteni, van náluk jobb is itthon. És kinél nincs?

Mondjuk teszem azt, itt van a polcon a https://moly.hu/sorozatok/transmetropolitan-2 ami képregény, de társadalomkritikában lehugyozza lekörözi az úgynevezett klasszikusokat. Jó, mondjuk általános isiben a szóhasználata miatt nem ajánlott, és vannak benne csöcsök is, de ha a köztereken lehetnek meztelen csaj szobrok, akkor a rajzolt cicik ne verjék már ki a biztosítékot a szentfazekaknál, nem emiatt 18 -as karikás, hanem a komoly témája miatt.

Ez most csak egy példa volt a jelenlegi "értékes" könyveknél értékesebb alkotásokra, van még bőven ott, ahonnan ez jött. 

és vannak benne csöcsök is, de ha a köztereken lehetnek meztelen csaj szobrok

Ezért is olvastatnak a gyermekekkel "Bűn és bűnhődést".

Ott csak szétveri Raszkolnyikov az uzsorás fejét baltával, meg az arra járó hugát, Lizavetáét is, utána szerelmes lesz Szonyába, az ártatlan lelkű, vallásos érzelmű prostituáltba.

Meg a Vörös és Fekete is, ott is megtolja a papnak készülő ifjú más feleségét, de Renalnét rendesen. Egészen szépen mutatja be a regény de Renalné megdolgozását, az ember szíve megdobban közben.

 

Egyébként szerintem mindkettő könyv tök jó, legalábbis az átlaghoz képest.

Rajtam inkább Madách Ember tragédiája ütött nagyot, az nálam egy szinten van az 1984 -el. A Bűn és bűnhődés annyira nem fogott meg, a Vörös és fekete jobb volt. Vagy csak harsányabb? Fene tudja már, túl rég olvastam mind a kettőt.

Igazából sok jó könyvet írtak, csak kérdés, hogy melyek azok amik még mindig jók, és melyek vesztették el a szavatosságukat az idők során. Huxley Szép új világa még mindig ugyanolyan jó, sőt, mivel a világ úgy változott, ahogy, most talán még jobb, még hasznosabb gondolatokat ébreszt az emberben, mint amikor majd 100 éve megírta. A Csongor és Tünde meg biztosan szép kinek nem kín a rím, de mondanivalóban... Áh, engedjük el.

Az oktatásról sokszor eszembe egy vicc, ami valahogy így szól:

Iván tervez a vörös hadseregnek egy borotváló gépet. Bemutatja az elbíráló bizottság előtt. Nézi a sok magas rangú katona ahogy egy résen bedugja a fejét, megnyom egy gombot, majd egy rövid zümmögés után tökéletesre borotvált arccal kihúzza. Nagy ám a csodálkozás, az elismerő bólogatás. Az egyik tábornok megkérdezi:
- Iván, hogy működik a gép?
- Egyszerű, több rögzített tengelyre fogott borotvák forognak, amik az arcomhoz vannak beállítva - feleli Iván.
- Ez rendben Iván, de nem minden katona arca pont olyan mint a tiéd!
- Most még elvtársak, most még...

A tömegek sohasem szomjúhozták az igazságot. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak és inkább a tévedést istenítik, ha ez őket elkápráztatja. Aki illúzióba ringatja őket, úr lesz fölöttük, de áldozatuk az, aki megpróbálja őket kiábrándítani.

Ezért is olvastatnak a gyermekekkel "Bűn és bűnhődést".

Egy jó krimi.

Milyen intézményben, hanyadik osztályban olvastatják? Sajnos az én időmben nem volt ilyen. Pedig kitűnő olvasmány, alapmű, érettségi  idejére lehet, hogy valóban kötelezővé kellett volna tenni.

kevesebb magolás és több vita kéne

Jó, akkor kezdjünk el vitatkozni arról, hogy az F = m * a, vagy nem. Akinek mélyebb a hangja, annak lesz igaza! :D

A te érvelési hibád egy liberális fasság. Miért is ne hivatkozhatnék tekintélyre? Persze, ő is tévedhet, de nem mindegy, milyen valószínűséggel.

Ha nem tudod, milyen A/D konvertálási algoritmusok, módszerek vannak, hogyan fogod a feladathoz megfelelő eljárást válastani? Felcsapod a katalógust, jé, A/D konverter, 10 bites, aztán jól van? Ezt a nem kell lexikális tudás dolgot így képzeljem?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Amikor a gyermek viselkedéséért a szülőt bünteted, az poroszos oktatás?

Felajánlottam ajándékba 5000 Ft-ot és visszautasítottam a bírságot. Jelenleg itt tart az ügy és nem válaszoltak.

Szerintem nem is fognak, mert egyértelműen kiderülne, hogy engem akartak megbüntetni, nem a pénz kell nekik.

 

Nyilván az igazgató nem hülye, azonnal átlátta, hogy ez így nagyon necces. Be akartak állítani a sorba, hogy a gyermekekkel együtt úgy ugráljak, ahogy ők fütyülnek. Ebbe a képbe nem illik bele az, hogy szívesen önként pénzzel kisegítelek...

:)

 

1995-ban már felvettek az egyetemre. Utolsó nap volt az iskolában, benyitottam a régi osztályomba, ott állt egy tanár és oktatott. Gyorsan bezártam az ajtót, hogy ne zavarjam. Kijött és üvöltözni kezdett velem, hogy nem tudsz köszönni? Megszűnt az iskolai alá-fölérendeltségi viszony és az osztálya előtt válogatott gorombaságokat vertem a fejéhez, hogy tudja, kivel ordibáljon legközelebb. A "hülye idióta" a finomabb megjegyzéseim közé tartozott. Megszűnt az iskola elvégzésével az alá és fölérendeltségi viszony és ezt elmeséltem a tanár úrnak.

Abban egyébként igazat adok neked, hogy a számla nélküli pénz nincs rendben. Lehet ezt jól csinálni, ha a tanár és a szülők megegyeznek, hogy ez egy nevelési módszer lesz, a szülő ne pótolja ki a pénzt, a gyerek zsebéből menjen. És persze akkor, ha indokolt, nem pedig akkor, ha a jelen nem lévő gyereken akarják behajtani a mulasztást, amikor igazoltan volt távol.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE