pozitív webapp élmény desktop-on: jegy.mav.hu

Írjunk a jóról is: vásároltam ma egy nemzetközi, menettérti vonatjegyet a jegy.mav.hu-n...

... asztali gépről, Firefox-ból. Nem volt timeout, pedig egyáltalán nem kapkodtam. Minden úgy működött, ahogy elvártam. Nem volt lassú, átláthatatlan. Rendesen tudtam előre-hátra navigálni. A grafikus ülőhelyválasztás a helyjegyhez is meglepően jó volt. Ritka az ilyen! A végén a jegyeket és a számlát mgkaptam PDF-ként, mind email-ben csatolva, mind a vásárlás végén a munkamenetből letöltve.

Nem tudom, ki készítette a webapp-ot, de nem is érdekel; pozitív élmény volt a jegyvásárlás.

Hozzászólások

Ez így működik 10 éve legalább. Sajnos mostanában nem lehet minden jegytípust benne megvenni. A haladás iránya, hogy tölts le egy Android emulátort + ~1 giga android libet, majd lregisztrálj egy google accountot is és utána feltelepítheted az alkalmazásukat, amiben már meg lehet mindent venni.

Use your iPhone from your Mac

With iPhone Mirroring, you can view what’s on your iPhone and control it too, without having to reach for it.

Access your iPhone anytime using the iPhone Mirroring app in the Dock. You can fully interact with your iPhone and its apps wirelessly, using your Mac keyboard, trackpad, or mouse. And your iPhone stays locked, so no one else can access it or see what you’re doing.

https://www.apple.com/macos/macos-sequoia-preview/

Már csak egy hónap.

Lekopogom, de nem szokása vírusokat begyűjteni.

En emlekszem meg arra a (par evvel ezelotti) macOS frissitesre ami utan az admin jelszo ures volt (gyakorlatilag egy entert nyomtal) :D

Megvan azért az értelme annak, hogy walled-garden a cucc, meg AppStore, meg ilyenek.

Ami nem azt jelenti, hogy nincs serulekenyseg az OS-ben vagy a bongeszoben, stb. es az AppStore sem 100%-ban immunis malware-re.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ok, de eleg belefutnia egy 0day exploitba a bongeszovel vagy feltenni a "free movies/free vpn" es hasonlo malware-eket. Szoval pont az atlagfelhasznalo fut bele ilyenekbe (az atlagba beletartozik az aki csak appstore-bol telepit es az is aki nem ismeri a brew-t, de ra tud klikkelni egy telepitore).

Amugy abban igazad van, hogy nem tul egyszeru.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

én ha tehetem, csak ott veszem meg, már évek óta. mert az app az használhatatlan. de ha weben veszem meg a fiókommal, akkor legalább az appban is megjelenik a jegy. szerencsére, amióta országbérletes vagyok, csak a helyjegyeket kell megvennem

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Az app időnként nagyon hülye. Sajnos ha épp útközben vagy, és akkor akarsz jegyet venni, nem tudod megkerülni az appot.

Alapvetően amúgy nem az appal van a baj  - bár tudnék mutatni sajátos viselkedést bármikor :) - hanem a mögöttes adatbázissal, amikor közli velem, hogy jaaaa, hát oda nem tudsz jegyet venni (fél éve még lehetett), híjjad az ügyfélszolgálatot és majd ők adnak neked.

Alapvetően az appal is baj van. Elég régóta használom, idén újabb mélységekbe ért el, többek közt köszönhetően annak, hogy a szervezeti összevonás hatására elkezdik belegyömöszölni a Volán dolgokat is.

Pl. Akartam jegyet venni, ehhez első körben meg kell keresni a megfelelő vonatot. Most már be lehet rajta jelölni, hogy MÁV vagy Volán vagy mindkettő. Nosza, legyen MÁV. Ezek után megtalálja a vonatot, de a kosár ki van szürkítve. Az üzenet valami olyasmi, hogy mivel kétféle járművet jelöltem ki, így nem tud jegyet adni. De én csak vonatot jelöltem. A megoldás: korábban be voltam regisztrálva én, a feleségem, és két bicikli, mert többnyire így együtt utaztunk (persze ki lehet választani, hogy kinek akarok jegyet venni). Nos, miután mindent és mindenkit töröltem, majd újra felvittem saját magam, már engedett jegyet venni. A hibaüzenet persze teljesen más volt.

Újabb csavar, szintén idén, megint rakoncátlankodott az alkalmazás, ismét törölni kellett az utasokat, majd újra felvinni. Ebben az a szép, hogy ilyenkor - csak a jegyvásárláskor, előtte nem - ismét meg kell adni a születésnapot. Na, amikor a feleségem születésnapját kitöltöttem, akkor az alkalmazás szó nélkül kilépett. Az egyetlen szerencse az volt, hogy a két bringára már megvettem a jegyet, mi meg már 65+ vagyunk, és nem pótjegyes vonat volt, tehát végül is fel tudtunk szállni. Ez kb. egy hónapja volt, azóta még nem próbáltam ismét. De lehet, hogy csak próbából veszek valami ingyenes vonatjegyet, hogy legalább ne kelljen újra adatot rögzíteni.

Nagyon egyszerű az ok: az appot az üzletszabályzat alapján írták, ahelyett, hogy a józan észt vették volna alapul.

Az utasokat nem jegytípusokként kellene létrehozni, hanem akiknek jegyet akarsz venni, azoknak eltárolni a nevét és a születési dátumát, illetve rögzíteni hozzájuk olyanokat, mint hogy van-e valamilyen bérlete, kedvezményre jogosító igazolványa. Az app meg kalkulálja ki a jegytípust.

Agybaj volt, hogy egy csomó szenvedésembe tellett, hogy rájöjjek, mi a franc baja van, amikor a gyerek átlépte a 14 éves kort, mert onnantól ő nem 10–14 éves diák, hanem 14–18 éves diák. Utas szempontjából ez teljesen lényegtelen. Hasonló volt, amikor lányom átlépte a 26-ot.

Az új, összevont megoldásban pedig olyan alapvető dolog hiányzik, mint az, hogy ne kelljen tudni pl. Budapesten a buszmegálló nevét, a kereső csak pontos indulási hellyel tud keresni.

A józan ész azt diktálná, hogy kb. úgy vehessek jegyet az appban, mint a pénztárnál, esetleg még kényelmesebben.

Miért az utasnak kell ismernie az üzletszabályzat apró finomságait, ahelyett, hogy az app ezen végigvezetné? (Mint utas, engem hol érdekel, hogy a nappali tagozatos diák hány éves? Ha pénztárnál veszem, akkor sem érdekel senkit.)

Miért nem lehet az eltárolt névre/nevekre rábökni, és azt mondani, most akarok Taktaharkányba utazni, az app pedig megnézi, az utas(ok)hoz milyen egyéb adatok vannak eltárolva, majd miután kiválasztottam a vonatot, megmutatja, milyen kedvezményeket szándékozom éppen igénybe venni, kiválaszthatom a kocsiosztályt, ha kell a helyjegyet, aztán kifizetem?

(A probléma egyébként részben már nem probléma, mert a bérletes rendszer bevezetésével, illetve a 14 éven aluliak ingyenes utazásával rengeteg kedvezménytípus megszűnt, nem kell azzal baszkodni, a gyerek 10 év alatti vagy feletti.)

"A józan ész azt diktálná, hogy kb. úgy vehessek jegyet az appban, mint a pénztárnál, esetleg még kényelmesebben."

Sokszor az app-ban kényelmesebb és egyszerűbb jegyet venni, ami az Üsz.-nak (annak a polcfolyóméterben sem kevés iratanyagnak) biztosan megfelelő (vagy legalábbis a MÁV felelőssége, hogy megfelelő legyen a megadott adatok alapján). Ezt a "keletis giziknél" nembiztos, hogy minden esetben sikerül abszolválni - és nem az utas hibájából. 

Amíg az üsz. megkülönböztet valamilyen okból 0-3, 0-6, 6-14 és 14-26 vagy tök mindegy milyen korcsoportokat adott, _jelenleg_ azonos százalékos kedvezmény esetén, addig ezeket az adatokat sajnos be kell kérni, és el kell rakni, mert lehet, hogy jön egy rendelkezés, hogy az egyik korcsoport x tipusú jegyekre nem kaphat kedvezményt, vagy épp csak minden páros hónapban jár nekik.

Egyébként az alkalmazás logikája alapján előbb össze kell szedni az utaslistát (előre , utána kiválasztani az utazást (honnan-hova), és utána a megfelelő vonatot. Nekem ami feltűnt, hogy a vármegyebérletek, mint kedvezmények nincsenek benne, azaz nem tudok úgy utast hozzáadni, hogy az alkalmazás vizsgálja azt, hogy adott kiindulási- és célállomás azonos vármegyében van-e, és arra az utasnak van-e vármegyebérlete.

 

valamilyen okból 0-3, 0-6, 6-14 és 14-26 vagy tök mindegy milyen korcsoportokat adott, _jelenleg_ azonos százalékos kedvezmény esetén, addig ezeket az adatokat sajnos be kell kérni, és el kell rakni,

Értem. De meg kell adni a születési dátumot, amiből az app amúgy is tudja, hogy melyik korcsoport, és nem a user szenvedne, hogy mi a f*sz történt, tegnap még jó volt, most nem jelenik meg a gyerek neve. Ja, hogy tegnap volt 10 éves, és ezért már nem fér bele a születési dátum a validáláskor.

Erre gondolok, hogy az app fejlesztői a józan ész híján fejlesztették le.

Egyébként az alkalmazás logikája alapján előbb össze kell szedni az utaslistát

Csakhogy az alkalmazás logikája szembe megy a józan emberi logikával. Nem utaslistát, hanem utastípuslistát kell összeszedni, amit, ha megfelelően eltárolná a felvitt utasadatokat, azok alapján maga is meg tudná csinálni.

Nekem ami feltűnt, hogy a vármegyebérletek, mint kedvezmények nincsenek benne

Na, ugye, hogy hiányzik a józan ész! Az üzletszabályzat szerint a határállomástól kell jegyet váltanod. Ezt az app automatikusan meg tudná adni, járatszintre lebontva, mert ugye a korábbi Budapest-bérlettel ellentétben most ténylegesen olyan állomástól kell a jegy, ahol a vonat megáll. De nem, te nézegesd az egyes járatok megállólistáját…

"Értem. De meg kell adni a születési dátumot, amiből az app amúgy is tudja, hogy melyik korcsoport, és nem a user szenvedne, hogy mi a f*sz történt, tegnap még jó volt, most nem jelenik meg a gyerek neve. Ja, hogy tegnap volt 10 éves, és ezért már nem fér bele a születési dátum a validáláskor."

Az a gond, hogy először utastípust kell választani, nem pedig explicit utast, a pontos adatát a jegy kosárba helyezésekor tényleg bekéri... Pedig egyszerű lenne, ha az utastípusban nem korcsoportot kellene megadni, hanem már ott a születési dátumot, _és_ az extra kedvezményeket, ha van ilyen. És ez alapján az utazás dátuma szerinti időpontban számított életkor alapján berakni a megfelelő korcsoportba, és érvényesíteni az adott életkorhoz kötött kedvezményt...

A vármegyebérlet nehezebb dió - kifejezetten nem célja szerintem a MÁV-nak, hogy mondjuk Miskolc-Budapest között mondjuk Mezőkövesdtől vegyen jegyet a gyorsra, Kövesdig meg vármegyebérlettel menjen...

Az a gond

Na, te is pontosan leírtad, hogy az üzletszabályzat „fejével” gondolkodtak a fejlesztők, nem a felhasználóéval, és ez nem jó.

kifejezetten nem célja szerintem a MÁV-nak

Nem gondolom, hogy a MÁV célja az, hogy kétszer fizettesse ki az utazásod. Az app egyéb idióta megoldásai mellett inkább hiszem azt, hogy inkább a hozzá nem értés / sz*rok rá a probléma.

" az üzletszabályzat „fejével” gondolkodtak a fejlesztők"

Nekik az üsz. szerinti folyamatot és előírásokat minden szempontból betartó alkalmazást kell készíteni, olyat, amit a MÁV, mint megrendelő kitalál, specifikál. Az üsz. egy borzalom, bár a csilliárd+1 "üzletpolitikai kedvezmény" nevű dolgot kivezették, és viszonylati jegykiadás van, de még így is borzasztóan sok agyf@sz-szintű előírás és szabály maradt, mert "csak".

"Nem gondolom, hogy a MÁV célja az, hogy kétszer fizettesse ki az utazásod. "

Valahol az üsz. rejtett bugyraiban szinte biztos van olyan, hogy a vármegyebérlet mellé a vármegyehatár előtti utolsó fel- és leszállásra használható állomástól nem vehetsz a vármegyebérlet mellé plusz jegyet. A MÁV-tól el tudom ezt képzelni...

 

Nekik az üsz. szerinti folyamatot és előírásokat minden szempontból betartó alkalmazást kell készíteni, 

Értem, de a folyamatokat át lehet alakítani ügyfélközpontúvá is. Ha független, köztes szolgáltatóknál vásárolhatnál vonat- és buszjegyet, és abból jutalékot kapna a szolgáltató, baromi gyorsan lenne olyan app, ami az utas kényelmét helyezi előtérbe, miközben megfelel a MÁV-Start üzletszabályzatának.

nem vehetsz a vármegyebérlet mellé plusz jegyet

Többször megtettük már, szóval vélhetően nincs.

Kéz, bili, belelóg.

"Többször megtettük már, szóval vélhetően nincs."

Attól, hogy megtetted, még lehet, hogy van erre tiltó szabál', hogy vármegyebérlettel kiegészítve a normál jegyet nem utazhatsz... Mondom, amilyen mértékben vaskalapos a MÁV, mindent _is_ simán fel lehet róluk tételezni... Sajnos.

Nekik az üsz. szerinti folyamatot és előírásokat minden szempontból betartó alkalmazást kell készíteni

Ez nem zarja ki azt, hogy nem szivatjuk a felhasznalot. Persze lehet, hogy a MAV-nak van egy kulon szabalygyujtemenye arrol is...

Hasonlo (volt par eve, amikor megneztem) a HEV jegyautomata. 28 kattintason keresztul juttam el oda, hogy adjon egy jegyet az aktualis allomastol (nem nem mashonnan utaznek, nem nem holnaputan) egy adott celallomasig (mondjuk statisztika alapjan meg sorba is rendezhetne oket, hogy ne kelljen attekerni az orszagos cimjegyzeket).

Automata kassza az ebedhez: semmi valasztasi lehetoseg, egysegar, kartyas fizetes. Mindehhez meg kell nyomni ket gombot. Termeszetesen az emberek nagy resze egybol a fizetest nyomna. De hat ugye ki kell valasztani, hogy azt az egyetlen lehetoseget valasztod. --> Mi lenne, ha csak odatartanam a kartyat es kesz? Minek tapogassak kepernyot?

Szoval ja. Gyasz.

Ez alapvetően rendben lenne. De nem így van. Az utastípus és a születési idő már fel volt véve. Nem változott. Ezek után nem tudtam jegyet venni, és kaptam egy hülye hibaüzenetet, majd az utasokat mind töröltem, és felvettem újra, akkor már hajlandó volt. Ez nem üzletszabályzat és józan ész, hanem az, hogy az app valamiért nem tudott mit kezdeni a korábban felvett - és nem változott - utastípusokkal.

A másik gond pedig az, hogy amikor az utast felveszem a rendszerbe, csak a típust kérdezi, a születési dátumot pedig akkor, amikor először akarsz jegyet venni neki. Ennek oka megintcsak nem az üzletszabályzatban keresendő, hanem valamilyen hülye fejlesztői logikában. Azt pedig, hogy amikor jegyet vennék, és rögzíteném a kért utas születési dátumát, és az app erre üzenet nélkül kilép, nem hiszem, hogy az üzletszabályzat írná elő. De ha mutatsz erre bármit az üzletszabályzatban, akkor elfogadom :)