Vészvillogó - Dugó M1-M7

Azt vettem észre, hogy ezt a hasznos (önvédelmi) figyelmeztetést mostanában szinte csak én használom a reggeli dugót elérvén az M1-M7 befelé vezető szakaszán. Fura, mert szerintem a 100 -> 0 km/h lassítás indokolttá tenné a használatát. Az se egy jó érv, hogy úgyis megszokott dolog ez, mivel mi van, ha mögöttem egy román/ukrán/valamilyen kamionosnak meg nem megszokott?

Úgyhogy furcsa. De én a saját biztonságom érdekében továbbra is alkalmazni fogom a figyelemfelhívás eme eszközét.

Hozzászólások

Hirtelen fékezésre gondolsz, hogy nagyot lassítva kell megállni, azt jelezni vészvillógóval?

Ha igen, meg tudlak nyugtatni, a román kamionos TUDJA miért csinálod. :D Autópálya nem igen van náluk, viszont - már - jobbak a főútjaik és több a gyors(an hajtó) autó náluk. :) Sötétben náluk mindenki így jelzi ott, hogy áll a sor (vasúti átjáróban, félpályás útlezárásnál, stb.), nehogy feltöltse a seggüket a mögöttük jövő. :)

Román sofőrtől a körforgalomban KELL RETTEGNI. :"-((( Bár, a kamionos már (valszeg, de nem 100%!) tudja, mi a szokás európában, de a személyautót, kisbuszt vezetőtől tartani kell! (Nem jelez, hol akar kilépni...)

Ukránokról nincs tapasztalatom.

De, a legtöbb már jelez hogy hol akar kilépni, de ők valami rejtélyes oknál fogva befele jeleznek (hogy mennek körbe-körbe) és amikor ki akarnak menni akkor kapcsolják le (jelezvén hogy egyenesen haladnak tovább). Ez az általunk állított értelemtől messze van, viszont valahol logikus, mert nem a külső indexét látod az autónak hanem a belsőt (főként az agyondesignolt ultrakerek gömböc autók esetében ami kinnt már kevésbé ritka:D).
A vicc az, hogy nem csak az utak minősége jobb már kinnt, hanem pl hótakarításban mindig is jobbak voltak (nem egyszer jöttem át úgy a határon, hogy száraz úton jöttem végig, a magyar oldalon pedig félreálltam hogy lelkiekben felkészüljek a rettenetre ami ott várt)

Csak pár éve változott meg a román KRESZ, ahol addig a körforgalomban haladónak KELLETT elsőbbséget adni az abba belépni szándékozónak... :-\ Azért pillogtatnak balra... talán, mert frankofón nemzet, ebben as a francia példát majmolták|ják... ebben nem vagyok biztos. Viszont magyar lakta vidékeken rengeteg közlekedési analfabéta vezet gépjárművet... de a többi romány gépész is katasztrófa, anblok.. :-S :-Đ

Ki kell haljon kb. 10 nemzedék Romániában, hogy felzárkózzanak... nem is tudom mihez. ;-] De ez itt off... :D

Nálunk azért tűnik fordítottnak, mert itthon szinte minden körforgalom előtt, ahol a belül haladónak van elsőbbsége, a behajtónak "Elsőbbségadás kötelező" táblája van együtt a körforgalom táblával. Olyan körforgalomnál, ahol nem teszik ki az Elsőbbségadás kötelező táblát, a belül haladónak kell elsőbbséget adnia a behajtó számára a jobbkéz-szabály szerint. Győrben egy darab ilyen körforgalom van. Az oktató mondta, hogy örömmel nézi, ahogy a sok birka nem tudja a szabályokat.

--
trey @ gépház

na ne csináld már...
legyen jó napod, csak amit kidobott a google, paste-olom:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Körforgalom
"A körforgalomban haladó járműveknek elsőbbségük van a körforgalomba behajtó járművekkel szemben Magyarországon."

http://www.police.hu/megelozes/balesetmegelozes/gepjarmu060102/korforg0…
"Aki már a körforgalomban közlekedik, elsőbbséget élvez a körforgalomba belépő járművekkel szemben. Belépéskor nem kell irányjelzést adni, de kilépésnél kötelező! Sávváltásnál szintén jelezni kell a sávváltási szándékot.
A körforgalmat keresztező villamos (bármely irányból is keresztezze azt) elsőbbséget élvez. "

http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/a-korforgalomb…

http://hvg.hu/cegauto/20080902_kozlekedes_korforgalom_kresz

http://kreszblog.hu/kresz/kresz-a-korforgalomban

http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/a_kresz_a_korforgalomban_…

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM#lbj247param

Gondolom a kresz ide vago passzusat akarja ideztetni veled, leven a police.hu -n lehet teves informacio is, a KRESZ viszont egy egyertelmu szabalygyujtemeny.

Valamiert egyebkent en sem talalok konkret KRESZ szabalypont utalast, mindenutt a rendorsegi szoveg koszon vissza.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. 

Ott van a kutya elásva, hogy elvileg körforgalom tábla csakis elsőbbségadás táblával együtt létezhet Magyarországon. Máshogy nem lehet kirakni, ezt külön rendelet szabályozza, innentől pedig nincs értelme a kérdésnek :)

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről

"16.3. Körforgalom
A „Körforgalom” jelzőtáblát az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblával együtt a körforgalomba csatlakozó minden úton el kell helyezni."

Tehát a kereszteződés a rossz :), vagyis nem rakták ki a megfelelő táblát :)

Vagy csak siman elloptak :-)

Koszi, ez kicsit mas megvilagitasba helyezi.

Erdekes kerdes, hogy a korforgalom tabla akkor miert nem jelent implicite elsobbsegadas tablat is, megsporolnanak egy tablat. De erre nem varok valaszt, nem mindig kell logikat keresni a dontesek mogott.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. 

Van jópár homályos része a kresznek, viszont van egy jogértelmezése (könyvben is elérhető), ami az ilyen kérdésekben elég jól rendet tesz. A neten is fellelhető egy régebbi kresz doksi (link), amiben benne vannak a magyarázó szövegek. Vannak érdekes dolgok, pl a sokat vitatott autópályán "jobbra takarodás a gyorsabbak elől" kérdésköre :)

Egyszerű: a KRESZ nem csak egy magyar törvény, hanem nemzetközi egyezményeket követ (úgy rémlik, hogy bécsi egyezménynek hívják, de most nem nézek utána mert lusta vagyok).
Mivel más országokban (pl. Franciaországban) nem a körforgalomban haladónak van elsőbbsége, ezért félrevezető lenne ugyanazt a táblát más értelemmel használni.
A kettő kombinációja meg mindenki számára egyértelmű helyzetet teremt.

Magyarul ott, ahol nincs kinn a tábla - és van ilyen hely (ráadásul nem hiszem, hogy ne tudnának róla, mert az oktató szerint többször is kérdezték, hogy mi vele a helyzet) - ott nem lehet feltétlenül elsőbbségre számítani. Azért ciki, aki úgy tanulja meg, hogy körforgalom = belépésnél elsőbbség, mert a) külföldön pofára eshet b) itthon is pofára eshet, ha külföldivel találkozik.

Nekem 8, én mindenesetre körforgalom ide vagy oda, óvatosan járok el ezzel, amióta az oktató felhívta rá a figyelmem.

--
trey @ gépház

Az ilyen helyzetekről az oktatómmal való beszélgetés jut eszembe, mikor haladtam az úton és egy forgalmasabb kereszteződéshez érve egy picit lassítottam:
- nem biztos a dolgában? Magának van elsőbbsége, nem kell lassítani...
- Elsőbbsége annak van, akinek megadják, én inkább óvatos vagyok

Az autosok kb. mindenkinek elfelejtenek elsobbseget adni, aki nem utazik legalabb akkora kasztniban, mint ok.

Rettenetesen furcsa volt az, hogy kettovel eszakra tolunk, Csehorszagban at akartam menni egy lampazatlan zebran, es csak ugy finoman kileptem a jarda szelere, hogy megvarom, amig lecsorog a sor, es kb rogton megallt valaki. Nem kellett tiz-tizenot autot varni, hogy mikor jon valami ertelmesebb, aki vegre elenged, hanem igy 2-3 auto utan mar atmentem. Rettenetesen furcsa volt. A legrosszabb hazajovetelkor volt, ket napot voltam kinn, ennyi ido alatt hozza lehet szokni, hogy a zebran neked van elsobbseged.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. 

Ugye a KRESZ, az egy törvény. Az, amit utoljára idéztél.
13. § (1)46 Az utasítást adó jelzőtáblák:
c) „Körforgalom” (23. ábra); a tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék;

28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.

Ennyi. A körforgalom semmilyen más módon nincs kiemelve, nem vonatkoznak rá különleges szabályok.
Ez csak egy speciális vonalvezetésű út, amin alapesetben jobbkézszabály érvényes - 28. § (1) a), illetve ha kint van a mackósajt, akkor elsőbbséget kell adni annak, aki bemegy: 28. § (2) b)

Aki mást mond, az sajnos téved (vagy csak egyszerűsít, abból a feltételezésből kiindulva, hogy úgyis mindenhol ott a macisajt), még akkor is, ha az illető a rendőrség weboldalára firkál.

az oktatok sajnos gyakran nincsenek a helyzet magaslatan, plane a gyakorlati vezetest oktatok
minket pl. motoros vizsgara keszulve az oktato rendszeresen figyelmeztetett hogy nehogy a buszsavba soroljunk be, mer' azt nem szabad (pedig mar tobb mint 2 eve igen)
(az mas kerdes hogy NEKI aki az autoban jott mogottunk, nem szabad :D)

Ez nem így volt. Ritkaság manapság is (és 20 éve is így volt) az olyan körgorgalom Romániában ahol nincs explicit jelezve hogy elsőbbséget kell adnod (háromszög). Temesváron ha jól emlékszem 2 ilyen volt és nagyrészt ezek is megszűntek már.

A balra villogtatás nem tudom konkrétan miért jó, de ez tényleg így történik, illetve sok a balfék aki sávváltáskor úgy érzi, hogy neki jár az elsőbbség, a hátulról jövő pedig álljon meg.

barmilyen hivatasszerüen volant tekergetö ember eleg nagy esellyel vezetett mar le több nullaval nagyobb tavokat, mint pl te, ezert latott mar lassitasnal veszvillogozo embert. roman is, ukran is.
edit: masodjara megertettem, amit mondtal :) ök hasznaljak egymas között, mindig.

hasznald csak, teljesen normalis, elfogadott szokas.
raadasul sok auto erosebb fekezesnel magatol veszvillogozik.

Ha véletlenül előttem beáll a forgalom, én mindig kiteszem a vészvillogót, s mikor mögém beáll valaki, kikapcsolom, onnantól elméletileg az ő feladata már "védeni" a sort, mivel őt látják a friss halak. Általában a mögém beállók mindig kiteszik, mert látják a példát.

kedvencem a temaban: hungaria krton 70-nel haladva az elottem meno atlathatatlan furgon egyszer csak savot valt, eppen becsusszanva a pont mellettem halado auto ele. Hirtelen szembesultem a tolem 10 meterre allo kocsisorral a belso savban (a tobbi sav haladt).
a villamossinen folytattam a satufekezest, szerencsere villamos nem volt.
--
zsebHUP-ot használok!

Vannak ilyen barmok akik, hogy ha sort látnak maguk előtt, akkor a gázt nyomják, hogy a másik sávba be tudják magukat szúrni. Ezek általában fóliás vagy eleve átláthatatlan autók. Egyszer én is majdnem beszoptam egy ilyet. Azóta próbálok nagyobb követési távolságot tartani. Sztem még csak nem is lehet őket ezért felelősségre vonni, mert ő akármit csinál előttem nekem meg kell tudnom állni. Javítsatok ki ha nem így van.

A fedélzeti kamera lófaszra sem jó, attól még megmurdelsz. Tolólap (kopófelületként, nehogy sérüljön a kamion) big Macken, az a tuti. A lényeg, hogy a lap szögben álljon, hogy a felkenődött aprójárművek, és véres hullák maguktól lejöjjenek, ne kelljen még a lekaparásukkal is bajlódni.
Ha valaki nem ismerné a kereszteződést:
https://maps.google.com/?ll=47.564785,19.022484&spn=0.005285,0.025578&t…
Hasonló volt a forgalmi szituáció: a szemből érkező két sávban autók állnak (elég hosszú sorban, kisebb dugó volt befelé), én pedig 50-60 körüli sebességgel a belső sávban (pont ahonnan a kép készült) megyek az előttem haladó -kezdem őket nagyon utálni- átlátszatlan furgon után, megfelelő követési távolságot hagyva.
Kb. miután áthaladtam a képen látható lámpa vonalán az előttem haladó nyomott egy satuféket. Tudtam, hogy mellettem, és mögöttem üres a külső sáv, így egy darabig elgondolkoztam azon, hogy kisebbet fékezek, és sávot váltok.
Ha megtettem volna, ma már vsz. nem élnék, ugyanis míg ezen gondolkoztam, padlógázzal jött szemben (!) a külső sávban egy idióta izomagyú állat a haverjával valami kisautóval, majd bekanyarodott a Pomázi útra -szintén szemben a forgalommal. Gondolom nem bírta kivárni a dugót, meg aztán onnan sokáig is tart balra fordulni...
Szerencsére meg bírtam állni -és a mögöttem érkezők is-, de itt sokadszorra elgondolkoztam azon, hogy tényleg a fenti kombóval kellene közlekedni.
Még csak féket sem nyomnék. A két faszt még betolnám a temetőbe, ennyivel is előrébb lenne az ország, aztán letudva a közszolgálatot, szépen hazakamionoznék, otthon meg elsimítanám még a földutat grátiszba az utcánkban.
--
zsebHUP-ot használok!

Azert ez egy kisse mas szituacio, mint a hungaria korutas. En a soroksarin csinaltam hasonlot, berlingoval kikerultem a balra kanyarodo autot, akit megtalalt a mogottem levo. Nem rangattam, nem szaguldoztam, egyszeruen csak elbobiskolt szegeny, es mire kapcsolt, keso volt. Megalltam, hogy mizujs, de kar volt, par orat elrabolt az eletembol, amig a rendor kiert, es felvilagositotta a nyilvanvalorol.

Miert? Szabalyos volt, ha indexelve valtott savot, es az ott haladot nem tartja fel. A mogotte jovonek kell kovetesi tavot tartani, mert ilyenkor elegge a masik seggebe mehet, ha nekimegy annak az autonak, amit az elotte meno kikerult. Az biztos, hogy az en kicsi szivem is vadul dobogna egy ilyen szituacio utan.

A fedelzeti kamera jol tud jonni ez esetben, mert remekul ala tudja tamasztani, hogy nem a furgon(?)os a hibas.

Ha már jogászkodsz:
"27. § Követési távolság

(1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni."

Egy átlátszatlan furgon nem tud 5-10 méteren 70-ről nullára fékezni.

Van egy másik általános szabály is a követési távolság mellett:

"26. § Sebesség
(4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."

Egy nagyvárosban -pláne nagy forgalomban- lehet álló kocsisorra számítani.

A furgonnak semmi köze hozzá, hogy te mögötte mit csinálsz, ő látta az akadályt (álló kocsisort) és nem fékezéssel, hanem sávváltással oldotta meg a helyzetet. Egyébként azt írtad, hogy "Hirtelen szembesultem a tolem 10 meterre allo kocsisorral a belso savban".
Kérdés: Ha neked csak 10 métered maradt az álló kocsisorig, miután a furgon kiment előled, akkor 70-es tempóval mégis hány méteres kövtávval mentél a furgon mögött?

Utólag persze én is tudok már okosabb lenni, mindenesetre amikor három sávon halad a forgalom "csúcssebességgel", valószínűleg te sem 40-nel mész.
Fogalmam sincs mennyi méter maradt az álló kocsisorig, de nem tapadtam rá a furgonra, és a megálláshoz épp kevés volt.
70-es tempónál majdnem 20 métert teszel meg másodpercenként, és sosem mértem ki, hogy azon az úton olyan körülmények között mekkora a fékút. Valahová 30-40 méter köré saccolnám, lehet, hogy rosszul.
A 10 méter inkább költői túlzás, ott, akkor nem éreztem többnek. :)
--
zsebHUP-ot használok!

Én most itt szigorúan a szabályok szemszögéből néztem, de természetesen az életben senki sem tökéletes, én pláne nem :) De azért figyelek :)
~1 hete volt egy ilyen esetem Kaposváron, egy lejtőn lefele (nem tesz jót a fékútnak) gurulva ment a kocsisor (kb 50-nel), egy zöld -talán postás- vw transporter ment előttem. Aztán egyszer csak azt látom, hogy villan a féklámpája és jön alóla a füst(!). Még talán ki is mondtam hangosan a páromnak, hogy mi a fene füstöl, mire leesett, hogy a transporter akkorát fékez éppen, hogy blokkolt kerekekkel csúszik az előtte álló kocsisor felé. Na akkor már alattam is dadogott az abs és készültem, hogy hova húzódjak le (volt széles kavicsos padka), ha a követési táv nem adja ki a fékutat :) De bőven jó távot tartottam, szóval nem volt gond.
Februárban egy hasonló szituban (zebra, gyalogos, fékező autók) én szintén meg tudtam bőven állni, de a mögöttem jövő sajnos nem, beledurrantott a seggembe, lökhárító csere stb.. :(

Sokat vetettem Németországban, ez ott teljesen megszokott ebben a formájában.

----------
rohamkocka