Azonban felbukkant Thomas Gleixner és Molnár Ingo, akik készítettek egy patch-et, amely összevonja a két korábban említett architektúrát. A patch hatalmas méretű, több mint 9 MB és több mint 1 700 file-t érint. A patch úgy tűnt, hogy megoldja a fejlesztők által felvetett problémát.
Azonban Andi Kleen, az i386 és x86_64 architektúrák karbantartója ellenvéleményét fejezte ki a patch-csel kapcsolatban. Mint mondta, nem tartja jó ötletnek az egyesítést, mert így az ősi "szemetet" nem fogják tudni kiszórni. Az arch/x86_64 szerinte jóval tisztább és egyszerűbb az arch/i386-nál és jelezte, hogy szeretné ezt az állapotot megtartani. A vitában Andi legfőbb érve az volt a két architektúra elszeparáltan tartása mellett, hogy így az "öröklött" dolgokat be tudják "börtönözni" az i386 fába. Ezzel a lépéssel az a kód, amely a relatív új hardvereket támogatja, sokkal tisztábban tartható.
A szeptemberi Kernel Summit rendezvényen Andi kijelentette, hogy nem kívánja karbantartani a jövőben az i386 és x86_64 architektúrákat, ha azok összeolvasztásra kerülnek egy egységesített x86 architektúra alá. Linus-t ez valószínűleg nem hatotta meg, mert egy, a két architektúrát egyesítő patch került beolvasztásra a 2.6.24-es Linux kernelbe. Viszont úgy tűnik, hogy Andi sem gondolta meg magát, mert a git szerint a kód karbantartását Thomas Gleixner, Molnár Ingo és H. Peter Anvin vette át.
A ma megjelent 2.6.24-es kernel első kiadásra jelölt verziója nagyrészt ennek a patch-nek a hatására duzzadt fel 11 MB körüli értékre az RC-ktől megszokott 3-5 MB-os érték helyett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 3311 megtekintés
Hozzászólások
És még hogy örülnek ennek az "okos" lépésnek a külsős kernel patch gyártók...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hmmm, hát igen, de csak gondoljunk hamarjában pl az ATI-ra vagy az NVIDIA-ra ...
Nekem mindig igazam van, ha nem, akkor nincs igazam, szoval megint igazam van hogy nincs igazam.
debian 4.0 - linux-2.6.22.10-pancs1-wifi2 - 2.6.22.9 kernel madwifivel itt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És persze gondoljunk a cikkben szereplő kernelfejlesztőkre, akik kifejtették, hogy mekkora problémájuk van a két arch tree párhuzamos karbantartásával. Igazságot tenni nem nagyon lehet. Hogy a lépés jó-e vagy sem, majd az idő eldönti. BTW: deja vu érzésem volt. A DragonFly BSD-ben hasonlót akartak a pc32/pc64-gyel, de Dillonnak nem tetszett.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
valamilyen szinten figyelemmel követtem és az elején a kernel fejlesztőknek sem tetszett a dolog, mert a kész
stuffokat újra kellett irni ..., de ha egyszer rendeződik, akkot reméljük jobb lesz.
és azért ez is egy szép dolog, de vannak hátrányai is
Ingó készített egy kisebb statisztikát a BUG-ok megoszlásáról
-------------------------------------------------------
| errors | lines of code | errors/KLOC
| | | (smaller is better)
--------------|------------|----------------|------------------------
arch/i386/ 5717 73865 77.3
arch/x86_64/ 2993 31155 96.0
arch/x86/ 8504 114654 74.1
..............|............|................|........................
arch/ia64/ 1779 64022 27.7
arch/mips/ 2110 94692 22.2
arch/sparc64/ 1387 49253 28.1
..............|............|................|........................
kernel/ 762 83540 9.1
kernel/time/ 15 4191 3.5
kernel/irq/ 1 2317 0.4
mm/ 464 46324 10.0
net/core 176 24413 7.2
..............|............|................|........................
Nekem mindig igazam van, ha nem, akkor nincs igazam, szoval megint igazam van hogy nincs igazam.
debian 4.0 - linux-2.6.22.10-pancs1-wifi2 - 2.6.22.9 kernel madwifivel itt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A tobb, mint 118 rename a changelogban :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehetlesz talalni utasitast a sok macro kozott ? :)
Szerintem nem jo otlet. Egy kozos konyvtarba beszurni amit kozosen hasznlnak esetleg..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ugyan teljesen mas teszta egy fordito mint egy kernel, de a Free Pascal kodjaban igy van. Van egy x86 konyvtar a kozos reszekkel, illetve egy i386 es egy x86-64 konyvtar a specifikus reszekkel. Gut. :)
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha megnezed arch/x86_64/pci-jat java reszt az arch/i386 beli cuccokat tolja. (ugyan azt c filet forgatja)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És az nem lehetséges, hogy az x86_64 arch tisztább kódját megpróbálják átvezetni x86-ba? Vagy épp attól tisztább a kód, mert x86_64 előnyeit kihasználja?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
x86_64 eleg egyseges, nincs vegtelen valtozata , ami altalanos utasitas keszletben is elter :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem csak attól tisztább, hogy az x86_64 egységes voltát kihasználja, hanem attól is, hogy egy relatív új arch-hoz, mint az x86_64, amit 2000-ben jelentettek nyilván kevesebb workaround, trükk, kódgányolás halmozódik fel, mint az i386 processzor megjelenésétől (1986) napjainkig.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha jól értem az egésznek az a célja, hogy könnyebben karbantartható és fejleszthető legyen a kód. Attól, hogy a két kódot összeöntik, az x86_64 rész nem fogja feljavítani a másik részt. Inkább a fejlesztőnek okoz gondot, hogy több dologra kell figyelnie, biztos lesznek részek amiket könnyen megoldhatna a 64bit-es rész alatt, de trükköznie kell mert a kódnak menni-e kell a régi procikon is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A nyomás hatására a 2.6.15-ös kernelben a PowerPC 32 bites és 64 bites architektúráját egy egységesített architektúrába vonták össze. Általánosságban az volt a vélemény, hogy ez egy jó lépés volt.
Ja. Mi felhasznalok meg baromira orultunk. 2.6.20-ig a PowerPC support olyan instabil volt, hogy jo hogyha 2-3 napot kibirt a gep spontan reboot, kernel panic, es hasonlok nelkul. Teljesen alap G4-es egyprocis CHRP gep, OpenFirmwarevel (Pegasos II). Ennel standardabb PPC hardver keves van, es megis. A 2.6.20 lett ugy-ahogy stabil. A tamogatott lapok fele meg ment a levesbe, mivel eltavolitottak a non-cache coherent architekturak tamogatasat (AmigaOne, Pegasos I, es meg nehany mas embedded lap). Ezek azota se kerultek vissza, mondvan, senkinek nem kellenek. Ok mar csak tudjak. No komment.
Kb. ilyesmit tudott pl. egy 2.6.18 nalam (5 legmagasabb uptime). Mind fagyassal/reboottal vegzodott.
charlie@stronghold:~$ uprecords -m 50 | grep 2.6.18 | head -5
7 4 days, 07:21:10 | Linux 2.6.18-4-powerpc Sat Jun 2 02:04:48 2007
8 3 days, 11:57:12 | Linux 2.6.18-4-powerpc Tue May 29 10:14:39 2007
10 2 days, 07:51:05 | Linux 2.6.18-4-powerpc Thu Jun 21 09:18:59 2007
11 1 day , 12:59:31 | Linux 2.6.18-4-powerpc Tue Jun 19 20:17:33 2007
12 1 day , 11:45:17 | Linux 2.6.18-4-powerpc Thu Jun 7 00:18:06 2007
Ugyanaz a hardver, 2.6.21.4, valamennyi szandekos reboot miatt ert veget:
charlie@stronghold:~$ uprecords -m 50 | grep 2.6.21 | head -5
1 40 days, 18:46:28 | Linux 2.6.21.4 Thu Jul 26 18:54:27 2007
2 38 days, 05:34:26 | Linux 2.6.21.4 Sun Sep 9 13:39:01 2007
3 20 days, 03:46:29 | Linux 2.6.21.4 Mon Jul 2 14:19:13 2007
4 8 days, 04:15:13 | Linux 2.6.21.4 Sun Jun 24 10:03:40 2007
-> 5 7 days, 00:38:45 | Linux 2.6.21.4 Wed Oct 17 19:36:34 2007
Remelem sikerul vmi hasonlot prezentalni x86-on is. Hatha attol nagyobb felzudulas lenne, es vegre beanyazna valaki valami odaillot. Megerdemelnek.
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az igény (mekkora?) valószínűleg kevés. Karbantartója lenne-e?
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az igény (mekkora?) valószínűleg kevés. Karbantartója lenne-e?
Lenne. Van egy osztrak srac, aki AmigaOne-ra barkacsolja a Linux kernelt folyamatosan, idonkent postolva kerdeseket Debian PPC meg mas kernel listakra. Valaszt sosem kap, patchjeit leszarjak, segitsegkeresei suket fulekre talalnak. Bar nem sok usert supportalna (kb. parszaz ember maximum), de igeny lenne ra. Nalam pl. porosodott sokaig egy A1, mert nem birtam Linuxszal hasznalni rendesen. Pedig akartam. De mivel nem birtam zoldagra vergodni vele, vettem egy masodik Pegasos2-t inkabb. Aztan meg annak a supportjat is szetk#?rtak honapokra a kernelben, mint azt fentebb vazoltam volt... Ja, mellesleg a regi OldWorld Macek supportja is broken volt, par verzion at, es hasznaltam - volna, mert olyan gepem is van. Szinten, a Debian PPC fejlesztoi listan (is) sikitoztak az userek, hogy nem megy ez, nem megy az, ami regebben igen. Valasz ritkan volt, es akkor sem pozitiv. (Megj: bar a Debian listakra hivatkozom tobbszor, a vanilla kernel is ugyanazokat a szimptomakat produkalta.)
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lenne. Van egy osztrak srac, aki AmigaOne-ra barkacsolja a Linux kernelt folyamatosan
És miért nem vállalja el? Szerintem nem zavarnák el, amilyen sok ember foglalkozik vele manapság...
-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem nem zavarnák el
A kulcsszo a 'szerintem'... Sajnos.
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Patchet az csinál, aki akar, de nem minden olvad be a vanilla kernelbe. Ilyenekre volt jó anno az -mm tree ha jól tudom, de az sajnos kihalt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az -mm tree természetesen nem halt ki.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Huhh, akkor bocsánat, csak nekem nagyon úgy rémlett, hogy kavarás volt és belehalt. De most hogy nézem, még tényleg ott figyel jobboldalt :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gondolom olyan sok fejlesztő és tesztelő dolgozott PPC -re, és olyan sok felhasználói visszajelzés érkezett az esetleges hibákról (na meg talán a javítás mikéntjéről), hogy azzal telt meg a lista... :S
-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És mi lesz 1-2 év múlva amikor már senki nem használ 32bites procit, már ma sem igen lehet kapni. Akkor elkezdik kimerni a most beleömlesztett kódot, tisztítás cimszóval?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valami ilyesmire gondoltam én is. :)
-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Peldaul. Mas szempontbol viszont ezt hivjak ugy, hogy nyugdijas kernelfejlesztoi allas Ingo Molnarnak a Red Hatnal. :P
-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért a 32 bites procik kihalása igencsak odébb van. Egy kalap dolog nem megy még 64 biten. Szerintem az lesz 5-10 év is...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt nem értem, már hogy nem menne. Itt a kernelről beszélünk nem az oprendszerről, pontosabban nem is a kernelről hanem az architekturáért felelős részről. Pont az a szép a 64bit-es procikban (x86), hogy változtatás nélkül fut rajta a 32bit-es kód.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aham. Azért kell egy kalap programhoz 3 bites chroot-ot feltenni. Nem a forrásból is forgatható stuffokkal van a baj, hanem a csak binárisokkal. És a fizetős piac diktál.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
6x86 alatti procikat mar el lehetne feledni..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szvsz:
Lehetne, de épp ez az opensource rendszerek átka (linux, *bsd, stb...). Azaz sok, nem mai procival szerelt gépen futnak ilyen rendszerek. Épp azért, mert egy fizetős rendszernél, ha sokat kellene sz*pni egy régebbi archal, akkor inkább dobják annak támogatását. Viszont mivel a nyílt rendszereket sokkal többen fejlesztik, és kevésbé fontos a kiadás időpontja, van elég energia arra, hogy régebbi archokat is támogassanak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nevetni fogsz, de nagyon sok helyen még fel vannak használva - még ha azoki kívülről nem is számítógépnek néznek ki. Apu mesélt pl. egy Linux alpú játékgépről (kaszinók, ilyes), amiben még 486-os proci volt. Most akkor mi legyen? Szopassuk az ilyen felhasználást, vagy örüljünk, hogy a Linux idefele is terjed?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gondolom azt a gépet se mostanában készítették, így valószínüleg nem is 2.6.x-es kernel van rajta. Ha pedig újat építenek akkor nem 486-os prociból fogják építeni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jelenleg is kaphatók kisfogyasztású új, célgépek 586+-os AMD Geode processzorral, amiből pl. router-t, meg ilyesmit építenek, gyártanak. Célgépek, beágyazott microATX lapok, stb. Nem ritka ez, pl. az én Cisco PIX-emben is 133 MHz-es AMD SC520-as processzor dologzik. Ipari felhasználásra nem ritkák ezek a cuccok.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt gondoltam, hogy az ARM procik már kiszorították az x86-ost ebből a szegmensből, rosszul gondoltam, bocsi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Intel állítólag megerősítette, hogy embedded x86 SoC-on dologzik. A neve Tolapai. Hogy igaz-e vagy sem, azt nem tudom, de korábban sokat írtak róla. Igaz, hogy ez már Pentium M mag, de ezt a 32 bites "ősi" vonalat azért még nem szabad szerintem leírni.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
cmovcc menyire van ezekben ?
szerk:
It supports the i686 (Pentium Pro) instruction set, MMX, the parts of SSE that do not involve SSE registers, 3DNow! Enhanced, a couple Geode-specific instructions and a few SSE2 instructions.
Akkor ez is i686 :)
list
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
2.6.23-asban már benne van a tolapai támogatása (részben)
Nekem mindig igazam van, ha nem, akkor nincs igazam, szoval megint igazam van hogy nincs igazam.
debian 4.0 - linux-2.6.22.10-pancs1-wifi2 - 2.6.22.9 kernel madwifivel itt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Teljesen el vagy tévedve. Rengetegen használnak még 32 bites CPU-t (sőt, még ennél "butábbakat" is), és kapni is lehet őket.
Legfeljebb nem a "PC" topicban...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg az STS-ekben is mostanaban migralnak/migraltak 486-ra. :)
---
pontscho / fresh!mindworkz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ezzel csak bonylultabb lesz. Majd lehet mazsolázni, hogy melyik hová tartozik 64-vagy 32. A régi felálással igaz hogy kétszer annyi munka volt, mert amit megírtak a 32-bites kódra azt meg kellett írni a 64-esre is. Na most majd lehet nekik tippelgetni, hogy ez még 32-vagy már 64-btes rész? Na majd meglátjuk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elég gáz, ha _tippelgetni_ kell, hogy hova tartozik egy-egy kódrészlet. Ha nagyon akarják, szét tudják úgy osztani a kódot, hogy ne keveredjen össze-vissza és oda is tudnak biggyeszteni egy-egy kommentet, hogy ez most mi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor ezután nem fájlonként lesz külön, hanem a fájlon belül. Ez nagy előrelépés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is erre gondoltam. A külön könytár szerintem egyértelműbb mint a filen beelüli feltéles fiordítgatások beállítása/kommentezés.... Az meg hogy kövérebb a forráskód szerintem nem nagy baj a Gb és Tb méretek világában.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem igaza van Andi Kleen-nek. Rengeteg ősrégi drivert kell kerülgetni kernel fordítás közben, amiket szerencsére kihagytak a 64 bites részből. RZ1000 és CMD64X bugos IDE vezérlők, sok SCSI, stb, stb. Sokkal jobb volt eddig ezektől külön tartani a modern cuccokat. A 64bites kernelt 2.5.99 óta használom (persze mindig frissítve ;) ), soha nem volt bajom belőle, nem kis terhelésű sql és web szervereken. Nem örülök, hogy így megkavarták. Lassan kernelt kellene megint frissíteni, nem tudom, mi legyen.....
---
/dev/sda1 has gone 49710 days without being checked, check forced.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni