Szopat a T-COM! Ti mit tennétek?

Fórumok

Előre is elnézést, de ezt igyekszem minél több helyen megjelentetni, hogy felhívjam a figyelmet a gusztustalanságra és arra, hogy mennyire kihasználják az embert!

2007 február 13.-án összeomlott a netem. A tonlány igyekezett elhárítani a problémát és stabil netet biztosítani nekem, igaz ez április 10.-ig tartott neki. ( kb 10 -15 alkalommal voltam kénytelen hívni az 1234-et, mert - ígéretükkel ellentétben - nem hívtak vissza és úgy oldották meg a 72 órás határidőt, hogy hiba ide vagy oda, lezárták a hibajegyet. 8000 Ft volt az össz számlám az ő hívásaikból )
A megoldás az volt, hogy lekorlátozták a sávszélességemet.
Én előre fizettem mindig fél évet és kérdeztem mi lesz a befizetett lével. Hümmögtem, meg magyarázkodtak. Tele lett a tököm, mondtam, hogy ha nem rakják vissza nyolc megára, akkor nem kell. Erre kikötötték. Szerződés ide, kifizetett díj oda, kikötötték a netem :).
Megkérdeztem, hogy mióta lehet szóban lemondani egy szerződést? Nem tudtak válaszolni. Mondtam, hogy akkor szankciók. Ekkor már visszahívtak, hogy egyezkedjünk.
Ekkor felajánlottam, hogy jó, legyen 4 mega, de kompenzálják a kiesett időt és a sávszél közötti különbséget. A 2 és fél hónapra végül 2 hónapot írtak jóvá ( sztem kicsit több lett volna a kötbér :) ), DE azt is a 8 megás számlából vonták, mert a következő fél évet is arra számlázták. Erre nagyon felháborodtam. Mondták, nekem kell kérni a 4 megás csomagot. Mondom, mííííííííí? Hát maguk raktak le 4 megára. Akkor is kérjem, Mondom: kérem. Írásban. Jó kérhetem úgy is.
Akkor felvilágosítanak, hogy nem tudom többet előre fizetni a számlám, kizárólag havonta és utólag, mert szerződést módosítok. Paff.
Eközben kaptam számlát a félévre ( alapból 72.400Ft lenne a 8 megás csomag ) 112.000-ről, 54.000-ről, ( ezekre rákérdezve szóltak, hogy ne vegyem figyelembe ) 48.000-ről. Ez volt a legjobb, mert itt felszólítottak, hogy tartozásom van. ( számla kelte május 25, postázás, május 25 befizetési határidő május 10. ) Elég volt.
Lemondtam.
Ekkor kikötötték és megegyeztünk, hogy kiküldik a kompenzációt. Vártam. Kaptam még két felszólítást ( az utolsót augusztusban ), hogy kikötik a netem ( június 10.-vel köttetem ki én! )
Ekkor - már nem baráti hangnemben - rájuk szóltam, hogy ne számlázgassanak, küldjék a kompenzációt. Ekkor megküldték. 1600Ft fizettem még én. Örültem, hogy a tonlánytól megszabadultam.
A t-comtól nem tudtam, hiszen övék a hálózat. Saját szakállra kiderítettem, hogy a hiba valószínűleg az volt, hogy az oszlop és a ház közötti kábel a maga 20 évével kicsit gázos. ( bár azt sem értem, hogy akkor egy hétig miért ment stabilan azon is a 8 mega, de mindegy ) Azt ugyan a t-com-nak cserélnie kellett volna azon a helyszíniszemlén, amit a tonlány felém megígért, papíron ( szerintük ) itt voltak, csak én nem láttam senkit.
Egy ismerősöm ajánlatára inkább új telefonvonalat kértem ( még májusban elindítottam a procedúrát, mert úgyis kellett volna előbb-utóbb egy ). Kihangsúlyoztam, hogy akkor és csakis akkor kérem a vonalat, ha azon elmegy egy 8 megás net. Mondták ügyfelesek, kiküldenek egy műszakist. Kiküldtek. Bemérte. Kábelcsere lesz, mondta, de itt simaliba a 8 mega. Vártam 1 hónapot. Erre rám akartak aggatni egy pcm-et. ( telefon megrendelés ugye bent figyelt, a határidőt - 30 nap -tartani kell. ) Elhajtottam a pcm-mel a szerelőt, mondtam, hogy adsl-re kértem. Ekkor vmi főnök nekiállt velem emberkedni telefonon, hogy nem netet rendeltem. Mondom, dehogynem, szóltam, hogy arra kell, csak nem kell a t-com-os 13 rugóért, hanem mástól szeretném. Ezek szerint megkülönböztetik, aki a t-com-os netet rendeli attól, aki nem a t-com-tól rendeli? Marha nagy kuss volt a telefonban. Du-ra ott volt az ember. Ekkor cserélték a kábelt. Tesztelték, 8 mega, simaliba.
A szolgáltató egy hétig tolta nekem számla, fizetség nélkül ( feléjük is jeleztem, hogyc sak akkor érdekel, ha 8 mega megy ) ment. Becsengettem az egy évet előre ( ők meg a t-comnak - gondolom ) és ment szépen a 8 mega.
Tegnap előttig. ( 3 hónapon át )
Mint februárban... Összedőlt a net a környéken - nem csak nálam. Aztán visszajött 2 mega le és 140 kb fel.
Reklamáltam a szolgáltatónál, ő a t-comnál. Ma írtak vissza neki, hogy ennyit tud a vonalam, bye bye...
Este értem haza, reklamációt leadtam a 1412-n, holnap még próbálkozom a műszakisoknál. Mert ők kimérték, megigérték és ezért velem 2 évet aláírattak t-com-mal, és én meg kifizettem előre egy évet a szolgáltatónak.
Nem hiszem el, hogy ilyen esetben nem lehet a fogyasztónak semmi lehetősége. Vannak munkalapok, felvett telefonigénylés, felvett reklamációk, 3 hónapnyi log arról, hogy megy a net 8 megán...Felrobbanok...
A kérdésem, ti mit tennétek. Kihez forduljak?
Fogyasztó védelem? NHH?
Ebben nincs nagy rutinom. A t-com vezérnek, holnap küldök levelet.
Bárki aki tud segítsen, nem csak nekem segít, hanem mindenkinek, akiket átvert és lerabolt a t-com/tonlány!

Előre is köszönöm: pomm

Hozzászólások

Szerintem NHH. Van ismerősöm ott, majd átdobom neki a linket, ha valami nem triviálisat válaszol, megosztom veled.

(triviális = tegyél panaszt és akkor a szájukba lépnek:)

-----------------------------
P3, Ubuntu

Na utánakérdeztem...
Ezt a választ kaptam emilben:

A régi elődfizetése amit felszámolt már a kútban van. Azzal nem tud mit tenni, mivel nincs jogviszonya a szolgáltatóval.
Az új szolgáltató aki aláíratott vele 2 évet és ebből 1-et ki is fizetett az Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF) vállalja a rendelkezésre állást. A jogszabályok ezt minimum 72 órában rögzítik. Azon túl kötbér jár a kuncsaftnak, az alábbi jogszabály szerint:

16/2003. (XII. 27.) IHM rendelet

az elektronikus hírközlési előfizetői szerződésekre és azok megkötésére vonatkozó részletes szabályokról

12. § (1) A szolgáltató köteles az előfizető által bejelentett, a hibabehatároló eljárása eredményeként valósnak bizonyult érdekkörébe tartozó hibát legfeljebb az általános szerződési feltételekben meghatározott időtartamon belül kijavítani.
(2) Ha a kivizsgálás vagy kijavítás kizárólag a helyszínen, az előfizető helyiségében és az előfizető által meghatározott időpontban lehetséges, vagy ha a kijavítás időpontjában a szolgáltató és az előfizető megállapodott, és a hiba kijavítása a meghatározott időpontban a szolgáltató érdekkörén kívül eső okok miatt nem volt lehetséges, úgy a hiba kijavítására az (1) bekezdés szerint rendelkezésre álló határidő a szolgáltató érdekkörén kívül eső okból alkalmatlannak bizonyult időponttól az előfizető által megjelölt új alkalmas időpontig terjedő időszakkal meghosszabbodik.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltak nem teljesítése esetén a szolgáltató a hiba kijavítására nyitvaálló határidő eredménytelen elteltétől a hiba elhárításáig terjedő időszakra a (4) és (5) bekezdések szerinti kötbér fizetésére köteles.
(4) Ha a hiba következtében az előfizetői szolgáltatást nem lehet igénybe venni, a kötbér mértéke minden késedelmes nap után a hiba bejelentését megelőző az előző hat hónapban az előfizető által az előfizetői szerződés alapján az adott előfizetői szolgáltatással kapcsolatban kifizetett (előre fizetett díjú szolgáltatás esetén felhasznált) díj átlaga alapján egy napra vetített összeg nyolcszorosa. Hat hónapnál rövidebb időtartamú előfizetői jogviszony esetén a vetítési alap az előfizetői jogviszony teljes hossza alatt kifizetett (felhasznált) díj átlaga alapján egy napra vetített összeg.
(5) Ha a hiba következtében az előfizető az előfizetői szolgáltatást a szolgáltató által vállalt minőséghez képest alacsonyabb minőségben képes csak igénybe venni, a szolgáltatónak a (4) bekezdésben meghatározott kötbér felét kell fizetnie.
(6) A szolgáltató a kötbért havi díjfizetési kötelezettség esetén a következő elszámolás alkalmával az előfizető számláján egy összegben jóváírja, vagy az előfizetői jogviszony megszűnése esetén az előfizető választása szerint a bejelentés elbírálásától számított harminc napon belül azt az előfizető részére egy összegben visszafizeti.
(7) Ha az előfizető a szolgáltatónak a hibás teljesítéssel kapcsolatos állásfoglalását vitatja, a hatósághoz, illetve a hatóságon belül a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjéhez fordulhat.

Ha az igényelt szolgáltatás 8 megás ADSL akkor azt kell nyújtsa a szolgáltató (az ÁSZF szerint), és arra vonatkozik a kötbér igénylés is. Ha helyette kisebb sebességű ADSL-t kap szerződés módosítása nélkül akkor az alacsonyabb minőségűnek kell tekineni. Az ÁSZF-ban a szolgáltatások minőségi paramétereinek benne kell lennie (célérték, minimál érték!) az alacsonyabb minőség annak megfelelően mondható ki. He agy 8 megás szolgáltatás mondjuk 2-8 megáig van meghatározva, akkor a folyamatos 2,00 mega még jó szolgáltatásnak számít akkor is, ha dühítő az, hogy 8 megát fizet az ember. De ha mondjuk 1,99 mega akkor már alacsonyabb a minőség és panasszal lehet élni a szolgáltató felé.

A panaszt írásban kell benyújtani (az e-mail nem írás! tértivevényes levelet kell küldeni mert az az ami visszakereshető!) és a szolgáltatónak 30 napja van azt megválaszolni. Ha ezt nem tenné akkor az összes írott anyag mellékelésével kérelemmel kell fordulni az NHH-hoz. A T-ONLINE esetében az eljárást az alábbi címen kell kérni:
Hatósági Információszolgáltatás Igazgatóság
Cím: 3529 Miskolc Csabai kapu 17.
Telefon: (46) 555-500
Telefax: (46) 411-475

A kérelem illeték köteles ami jelenleg 2.200,-Ft.

Jaaa! -és a két éves hűségidőt az EU tiltja, mert a szabad versenyt korlátozza. A jövőben maximálva lesz 6 hónapban. . . . .

Remélem segítettem

-----------------------------
P3, Ubuntu

Köszi, nagyon rendes vagy, már sok segítség van benne, bár több dolog pontatlan!
1, nem a sebesség csökkenés ami egyedül a gond, hanem csomagváltás történt/történik amit én nem fogadok el ( hiszen az elején kizártam az U4-et mint alternatívát )
2, A 2 évet a t-com íratta a telefonra alá velem, amit csak úgy kértem ha adsl képes és tudja az U8-at ( ezért kértem műszaki felmérést, ahol azt a választ kaptam, hogy tudja! - és tudta is )
3, Mivel javították a hiba azon részét, hogy nem volt internet, utána 72 óráig nem fogadták a hibajelentést, tehát nem tudtam sem én sem az ISP jelezni a hibát, miszerint alacsony a sebességem! Így a hibát lezárták 72 órára ( kötbér nélkül ) majd újra felvették hibának ( újra 72 óra ugye ).
4, Velem pont ez történik [qoute]"Ha helyette kisebb sebességű ADSL-t kap szerződés módosítása nélkül akkor az alacsonyabb minőségűnek kell tekineni."

Levél ment az elnök-vezérigazgatónak, a másolta itt található.

üdv: pomm

Ez igaz is, meg nem is. Egyik haverom 4 honapig kuzdott a t-com-al hogy atvihesse a vonalat a pantel-hez. A pantel szerint nincs technikai akadalya, a t-com szerint van. Vegul 4 honap utan irt egy szep levelet a t-com vezerig.-nak (tudva hogy nyilvan nem o szemelyesen fog foglalkozni vele, de talan komolyabban veszik), es lon csoda, 1 het mulva kapott ra valaszt hogy elnezeset kerik, adminisztracios hiba tortent, es termeszetesen nincs technikai akadalya, es koszonik hogy az ugyfeluk volt. Valami uf. szolg. vezeto irta ala amugy. Szoval, egy probat meger...

A'rpi

Én is gondolkodtam, hogy előre, egyösszegben fizetek félévre, évre. (a szolgáltatóm egy kis, helyi kábeles szolgáltató, nem adsl...) Jól tettem, hogy meggondoltam magam, neked és mindenkinek ezt ajánlom a jövőben!!!

Csak telefon vonal jöhet szóba ott ?

Mivel ma Ausztriában voltam és ott ért utol a hír, még nem tájékozódtam teljesen, de rémlik van már kábel is...Persze előbb kellene a - már - befizetett lé.
Az egészben az a szép, hogy - ez a hangfelvételen is megvan - szóltam, hogy nyugodtan közöljék ha nem megy a 8 mega, mert semmi baj, keresek más megoldást...De biztosítottak róla, hogy nincs akadály és a környékemen megy másnál...
Sztem rendelt vki egy iptv-t vagy több adsl-t és kellett a sávszél...Ha így is van, ne az én kontómra tegyék, hanem fejlesszenek, hamár ennyit kaszálnak!
üdv: pomm

remélem ezek után sehol sem fogsz előre fizetni a jövőbeni szolgáltatásért? manapság Magyarországon aki ilyet meg mer tenni: nagyon bátor ember!

Nem vagyok gazdag, hanem vagy havonta számoltatom el, utazva ez miatt 60km ide 60 km oda minden hónapban vagy összeszorítom a fogam, kicsengetem előre és egy oda-vissza úttal viszem a befizetett számlát és visszakapom 30 napon belül. Ha havonta csengetek akkor is, csak akkor meg utazgatnom kellene...De ez lényegtelen, a tonlánynál is így volt és így lesz a következőnél is...
üdv: pomm

Ez meg mi?

Tippek:

1, 60 km-es körzetben nincs postahivatal?
2, Ha előre kifizeted valami 60 km-re lévő helyen, akkor az APEH könyörületet gyakorol, és a távolság miatt kötelezi a szolgáltatót a díjvisszafizetésre az előfitést fenntartván.
3, Én tökéletesen hülye vagyok.
4, Érthetetlen, amit leírtál.

1, A melóhelyemen központjában ( Bp. ) számolják el, úgy, hogy vagy bepostázom vagy beviszem és vmikor megkapom, attól függően, hogy hányadikán ért be. . Ha meg egyösszegben tolom be, akkor 15 napon belül visszatolják és nincs vele egy évig gond! ( eddig így ment ).
2, Jobb dolgom is van, mint postára járni vagy ezért beutazgatni....Ha menne a scannelés + e-mail talán...
Amúgy ennek nem sok köze van a problémához.
Egyszerűen rühellem ha feleslegesen több elintéznivalóm van, ezért ott spórolok az idővel - amit postán, bankban, irodákban kellene töltenem - ahol tudok
üdv: pomm

Már elnézést.

Bár okosat nem tudok javasolni, de hogy ne légy egyedül, ugyan ebben a cipőben járok.
Amióta lehet ADSL-t rendelni, nekem volt (van).

Történt egy szép napon, hogy jól megszokott albimból elköltöztem (Óbuda ---> Zugló).
A saját telefonvonalamat vittem (volna). Nem lehetett mert ADSL van rajta mondták.

OK. mondom, az új helyen is kell. ISP-nek mondom ide meg ide költözöm, megy-e ott az ADSL.
Hát az utca másik oldalán megy itt nem tudják, be kell vizsgáltatni. Leadják T-Comnak (akkor még tán Matáv+Axelero névenb futottak).
Matáv visszaszólt, hogy bocs nem lehet.

Kisördög belémbújt, Axelero felhív, kéne ADSL ide meg ide. OK semmi gond, valszeg megy, de be kell vizsgálni.
Mondom jó. Ok de csak akkor tudják elindítani a bevizsgálást, ha náluk megrendelem.
Király, ha náluk rendelem a csillióért minden megy, többieknek meg lófütty.

Sajnos baromira nem tudok netkapcsolat nélkül lenni melóilag. Kénytelen voltam egy éves hűséget esküdni.
Lejártával ment a kálvária, hogy másik szolgáltató hogy tudna nekem szolgáltatni.
kb 3 hónapot szoptam, mire végre leszedték az Axelero-s ADSL-t és felszerelődhetett a másik. Úgy, hogy kézben bevittem nekik a szaros modemjüket.

2 boldog év után idén ismét lappangó torkosborz effektus állt be.
Az év eleji sávszél emeléskor reménykedtem, hogy az enyém is megugrik. A melóhelyemen az ADSL 3-ról 6Mbitre felment és stabilan megy is azóta.
(Ez kb 50m-re volt az előző albimtól ...)

Itt is 3Mbites ADSL-em volt, ebből 2.4, 2.6 jött is. Gondoltam a duplázással lesz vagy 4-5Mbit.
Közben ISP-met megette egy nagyobb ISP. Szerencsére nem TONLÁNY. Csomagváltás ADSL8-ra.
Volt ez januárban. Mondták, hogy február végére a TCom mindenütt befejezi a bővítést.

Vártam, vártam. Az ADSL8-am meg nemhogy 4-5, de lassan 1Mbit sem lett. A duplázás (ha volt is), nekem inkább felezésként hatott.

Kezdődött a kálvária megint májusban. Panasz ISP-hez. Ők tovább T-Com, szerinte minden OK mer a garantált minimumokon belül vagyok.
Anyád. Lefelé talán de felfele nem. Mindegy. Ha tovább akarok menni, tegyek panaszt írásban. Ok.
Behavazódtam munkailag, nem tudtam utána menni.

Tegnap viszont bedurrant az agyam, mert olyan ordenáré sebességeket mértem, hogy azt hittem időutazáson vagyok.
A csoda teszt szerverükkel sikerült produkálni 39/53 Kbit-es sebességeket is. 2 órán át 10 mérésből mindegyik
le/fel sebességben is koppra ADSL1 alatt volt.

Szépen megraktam ezzel a sok szarral egy emilt. Elküldtem ISP-nek, hogy legyen kedves és végre tolja ki az arcát a qrva TCom és mérje le a volnalat.
Csinálják meg rendesen, vagy kénytelen leszek szerződést bontani, továbbá kompenzációt kérni, amiért január óta az ADSL8-am jó esetben is csak ADSL1.

Erre hirtelen nagyon felhívtak reggel, hogy bocsi, ők mindent megtesznek, azonnal helyszini vizsgálatra teszik, holnap vagy hétfőn jőn a nagy TCom
és belenéz a tyúkbelembe, hogy mi a baj.

Kíváncsi leszek.

Egyre inkább hajlok arra, hogy valami UPC-s kábeles dologba belefogjak. Nem tudom, hogy az UPC 20/1Mbites csomag valójában mit tud tényleg.
Valakinek jó/rossz tapasztalata?

Még szerencse, hogy van verseny ezen a piacon :(, mi lenne ha nem lenne :) vagy mi lenne, ha tényleg lenne?
---------------------------------------------------
Talisker Single Malt Scotch Whisky aged 10 years :)

A UPC-s kábeltevés netről, hogy is mondjam, szóval vegyes tapasztalataim vannak. Jók is, mert végülis megy rendesen, de rosszak is, mert végülis nekem kellett reszelni hozzá. (Hogy mennyire általánosítható az eset, azt nem tudom, nálam mindenesetre így van.)
Szóval technikailag megy (kb. egy éve), ellenben a zsúfoltabb órákban tapasztaltam olyasmit, hogy 4-5 másodpercekre teljesen bedugult a drót. Beledumpolva kicsit a forgalomba láttam, hogy a routerük úgy 4-5 másodpercenként végighajtja az ip-tartományát arp who-has csomagokkal, és a bedugulás mindig a válaszként menő arp is-at csomagom után szűnik meg.
Hmmm... Szóval a routerük arp táblája kisebb, mint ahány gépet besoroltak alá. Ha ez így van, akkor érthető, hogy amikor boldog-boldogtalan hazaér melóból és elkezdi túrni a netet, akkor olykor ki-kiesek az arp cache-ből, innentől pedig garantált a packet loss, egész addig, amíg ez a körbejárós mechanizmusuk (ami szvsz. a dhcp-jük által kiosztott ip-ket tekeri körbe) által újra be nem kerülök abba. Próba: kéretlenül is ordítom az arp is-at-et másodpercenként. Eredmény: működik :). Ezt szépen megírtam nekik valamikor tavasszal, és jó emésztésük lehet, mert azóta is folyamatosan sz@rnak rá.
Egyébiránt a nagy hallgatózás során kiderült, hogy legalább három logikai alhálót (külön ip tartomány, def gw, stb.) hajtanak ugyanazon a fizikai dróton.
Mindezeket figyelembe véve úgy néz ki, hogy túl intenzíven bővítették a hálózatukat, ugyanakkor rákölteni már nem akartak, sőt, foglalkozni vele sem túlzottan. Ezek alapján nem mernék megesküdni rá, hogy egyrészt nem csinálnak egy szép napon valami olyasmit, amit már nem tudok korrigálni, illetőleg ha valami fejreáll, akkor értelmes módon és gyorsasággal javítják. Nekem otthonra megfelel, de komoly dolgot nem bíznék rá.

Az indexen is, itt is, hol még...? Szerintem olvass ÁSzF-et, nézd meg, mi a garantált sávszélesség (nem a 8, de még csak nem is a 4 Mbit/s...), ha az nincs meg, akkor lehet reklamálni.

Az ÁFSZ szerint eleve reklamálhatok, hiszen ( bizonyíték van ) kértem, hogy 8 mega ( U8-as csomag )
kizárólag! Ők bemérték, és feltették. Most U4-ben vagyok. Az összeg, amit kifizettem U8-ra fizettem ki.
Innentől jár a különbözet, DE(!) én mondtam ( szintén hangfelvétel + ISP is igazolja e-mail+telefon alapján ), hogy amennyiben csak U4-es csomag érhető el, úgy NEM szeretnék szerződni. Tök mindegy mi a minimum és a maximum, mert olyan csomagba tettek, amit az elején kizáró tényezőnek jelöltem meg!
És kirakom bárhova, ahova tudom! Azért, mert ha vki olvassa, akkor már óvatosabban áll a dolgokhoz és - talán - nehezebb lesz csőbe húzni! A tököm kivan, hogy ebben az országban belecsinálnak az ember képébe olyanok, akik az én lóvémból (is) élnek. Persze, amikor fizetem a számlát, akkor én sem az U4-es csomag díját fizettem ki az U8 helyett. Ha ezt tettem volna már kikötötték volna a netem és fizetném a kamatokat...Fordítva meg bármit lehet!
üdv: pomm

Az U8-as csomag minimumban mennyit igér fel és letöltési sebességben?
Ha az alá az érték alá megy, és pl. 48 órán (szerződésben meg van határozva, nem tudom mennyi időt ad magának a szolgáltató) belül nem javítja, akkor nagyon lahat pattogni.
Ilyen esetben köttetsz egy netet pl. vodkafonnal, netezel arról és kifizetteted vele a kötés diját, a havidíjat a lemondás díját stb... stb...
Persze ehhez fel kell jelentened és bizonyitanod hogy azért köttetél egy netet mert ő nem szolgáltatta azt amit megigért.

Környékünkön régebben csak wireless szolgáltató volt (nem volt DSL). Ekkor történt az a cégnél hogy elszállt a net. Mivel a neten keresztül utalnak, naponta sokat, ezért nagyon kell mindennap a net. Ha jolemlékszek 3 napjuk volt megcsinálni a bejelentéstől számítva. Bejelentettük, próbálkoztak de nem sikerült megcsinálniuk, majd jöttek másnap de akkor sem ment a dolog. Harmadik napon azzal kezdték hogy nincs e más netelérési lehetőségünk, és amikor mondtuk hogy nincs modem, nincs más, akkor elkezdtek izzadni. Az emberkének a hangja is elszorult, mert a következő mondat viszont tőlünk jött, és mondták hogyha holnapra nem lesz net, akkor kifizettetik velük az utalások különbözetét, ami a netes és a papiros között van (mivel minden utalásnak díja van, csak nem mindegy mennyi). Este 8ig vagy lehet hogy 9ig dolgoztak a cégnél, meg kitudja még utánna meddig, de reggelre lett net. Mondjuk olyan hirek jártak 2 napig a faluban hogy nincs net senkinek (nekünk volt).
Ezt csak azért irtam le mert van olyan hogy meglehet szorongatni a szolgáltatót is nem csak az tudja az előfizetőt.

Amúgy meg sok szerencsét!

A sebeséggel nem lehet őket megfogni! Az U8-hoz is vmi olyan minimumot vállalnak, hogy siralmas. A tonlány is csak akkor szart be, amikor vmelyik idióta munkatársa leköttette a netem a t-com-mal.
Itt most a marhák ha hagytak volna U8-on, akkor csak a szolgáltatómat baszogathatnám, hogy lassú a net. De ők átkötöttek U4-re. Már pedig ez - szerződéskötést megelőzendő - kizáró tényező volt.
Ez az, amivel én érvelhetek és az, hogy mivel megcsinálták U8-ra és működött is, így aláírtam 2 évet a t-com-mal, egy évet az ISP-vel (+ kifizettem ). Ha ezeket visszafizetik, illetve visszaveszik a telefont+vonalat, akkor is marad a rosszhiszeműség és a fogyasztó megtévesztése.
Letelt a nyár, látták, hogy csengettem, erre lejjebb tettek.
üdv: pomm

Ha 8MBitre kértél vonalat, de csak a kisebb működik, akkor kb. 3 mondatban összefoglalva (nagyobb kellett volna, kisebbet kaptál, így nem kell, mi a teendő) ajánlott tértivevényes levél a TréComnak, erre 30 napjuk van. Ha nem tetszik, amit írtak, akkor ajánlott tértivevényes levél a Fogyasztóvédelmi Főfelügyeletnek és a Hírközlési Hatóság Fogyasztói Jogok Képviselőjének, ezen levelekben már születési hely, lakcím, anyja neve is kell, nekik sem kell litánia, ha 1 oldalon elfér, az a jó :)

Üdv!
Én egyszer akkor rágtam be a T comra amikor 1 hónap telt el amég tudtak hozni gariban egy új routert...........Addig nuku net...PEdig tudták hogy az volt a gond , mindig csontá fagyott szét aztán egyszer elment belőle az élet végleg... A fiatal srác aki kinnt volt rendi volt mondta hogy nem kapnak sajna garis cuccokat tőlük meg ilyen rakás szarokat adnak:)
Abból is hajszálhíján nem lett ügy mert adtak jóváírást hogy nem kellet kifizetni a havi netet.

Trey, moderálj ki, mert most nagyon mérges vagyok!

Tomcsi1987!

Tudom, hogy csak 20 éves vagy. A 20 év viszont kibaszottul elég ahhoz, hogy valaki olyan módon tudjon megtanulni magyarul, hogy az írott formában kibaszottul érthető legyen az olvasók részéről. Mi a büdös faszomért nem képesek némelyek egy rohadék mondatot úgy leírni, hogy az érthető legyen? Úgy kell kihámozni, mi a szent faszt akar Tomcsi1987! Vazze, ha enigmát akarok, akkor megveszem a Fülest! Nem kell megkeserítened az életünket!
Bocs, Tomcsi1987, minden bizonnyal nem te tehetsz róla, de kurvaanyázd le a magyar tanárodat!

- Ezer bocs -

Hát ez durva. Ezt komolyan mondom. Őszinte részvétem. :(

Hogy 1 picit én is borzoljam az idegeket, itt a saját sztorim:

Tavaly július végén engem is felhívtak a Tongánytól, hogy van nekik egy olyan akciójuk, hogy 1 ft-ért kapok modemet, az első hónap ingyenes, és korlátlan, sőt vissza is adhatom... Hülye fejemmel nem tettem. Előfizettem az ADSL-Lightra, ami akkor még 10 óra/hót foglalt magában. Mivel anyagilag ez tűnt a legnormálisabb összegnek... Az UHU-s levlistákon kértem segítséget, hogy tudjam számlázni, mennyit töltöttem el / alkalom. Kaptam is 1 szkriptet, ami logolt rendesen, és pontosan. Kb. 3 hónapig nem volt semmi gond. 10 órát leneteztem, fizettem 3290/hó. Ám egyik nap nézem az online üfsz-en a számlát: 56xx forint, már nem emléxem pontosan. Gondoltam biztos túlléptem 1 csomóval. Számolom össze a log-ból: kereken 7 (!) órát neteztem le. Mondom ilyen nincs, itt valamit nagyon benéztek... 1234 hívás, mondom mi a panasz, aszongya a csaj, hogy márpedig az tutifix, hogy minden a legnagyobb rendben, abban az esetben ha nem értek egyet, kűggyem írásban. Ha csak rajtam múlt volna meg is tettem volna, de anyuék lebeszéltek róla, mondván úgy is nekik lesz igazuk, akkor is ha nem... :( Időközben az ADSL-Light paramétereit is megváltoztatták. Először 512kbit/s-ról 1Mbit/s-ra emelték. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy 128kbit/s-os feltöltésből jó ha kijött 96kbit/s. :( Aztán a 10 órás netet átírták 1GB/hóra. Üfsz-t hívom, kérdezem, hogy nekem is így lett-e. Válasz: nem, külön kell kérnem. Anyuék be is mentek a T-pontba, papírt kikérték, és itt derült ki a turpisság: ha a havi 10 órás netet átváltatom havi 1 GB-ra, a hűségidő is újraindul... A papír természetesen a kukában landolt...

Mivel a majdnem 5700 forintos számla még hónapok múltán is bizgette a csőrömet, újra rákérdeztem az üfszen. Azt kell mondanom, hogy szerencsém volt, mert sikerült kifognom 1 normális pasit, aki normálisan végighallgatott... Kiderült, hogy hónap 23-án van számlazárás, és köv. hónap 1-n van az új hónap. Amit 23, és 1. között lenetezek, azt a következő hónap számlájához csapják hozzá... Szó se róla, ügyes... :(

De még1 sztori: Egyik reggel kaptam 1 SMS-t, hogy a barátom írt emailt. Mennék fel a netre, semmi. Gondoltam, megpróbálom az UHU tárcsázóval, a terminálja ki is írta: access danied. Mondom itt valami nem zsír, töröltem a kapcsolat beállításokat, majd újra létrehoztam, eredmény ua. Ezt háromszor játszottam el potyára. Felhívtam az 1234-et, mondom mi van, illetve, mi nincs, azt mondja, semmi baj, mondjam mi a hibakód, meg különben is mit használok? Mondom neki UHU-Linuxot. Válasz: nem supportáljuk az UNIX rendszereket, és már pedig ha nem mondok neki Windowsos hibakódot, nem fog tudni segíteni. Mondom neki oké, megnézem, és majd visszahívom. Megtettem, kód lejegyez (gondolom sejtitek, hogy nem ugráltam örömömben :-/ ), 1234 visszahív. Mondom a panaszt, a kódot, mire a válasz, hogy törlődött a rendszerből az azonosítóm. :-O Mondom neki ez meg hogy lehet, mikor minden számlát rendesen fizetek, soha eggyel nem maradtam el? Válasza annyi volt, hogy passz... :-( Úgyhogy a hűség lejárta előtt kábelnetre váltottam, ahol nem nézik le az UNIX rendszereket (személyesen mondta nekem a szerelő, hogy ők is jobban kedvelik, csak ők nem értenek hozzá), fix a havidíj, szóval minden happy. Ja, még annyi, hogy ez nem T-*, hanem a városunk kábeltévé szolgláltatója.

Charlos
-- gkaroly.folioklub.hu --

Ez is durva:)
Sajna a T kommersz nem supportálja a Linux rendszereket pedig minden szerverükön az fut.
Kb 3 évvel ezelőtt T mobile nál voltam GPRS es netes mert nem volt faluban jó net..
Így jött a havi 6200 ft 300 mb ért. Belépésnél modemnél bekellet állítani speciáliás initalizáló parancsot gépnél ami már valami ilyesmi volt tán "apt*" mit tom én mi jó hosszú meg volt benne ; meg mindenféle.
Na Linuxt felrakom Initalizáló parancsot belövöm nem megy...
Logot nézek valami nem ok felhív T mobile parancsot és kérdem mi a speciális init parancs Linux alatt?
MOndták fogalmuk sincs, mondtam jóóó akkor kitalálom:)))
A lényeg az volt hogy " jel helyett mindenhol ' jel kellett.
T-mobile izgi cég meg egész T kommersz. T mobile nál naponta 2 szer volt általában szerver karbantartás a GPRS es netnél:)Befele ip tiltott volt, Pannon Gsm GPRS ét szerettem ott nem volt befele port tiltás meg semmi még szervert is futatthattál...
VOdánál szinte.
1 éve volt T comnál olyan ügy hogy felmondták asszem kb 25 körüli embernek a netszerződését mert kb 550 giga adatforgalmat generáltak pedig a netük korlátlan volt.
Akkor a T com azt mondta átlagos net alatt ők 4-8 gigára gondolnak havonta:)

Na, ja. És tudod mi a vicces? Hogy a Linux azt írta, hogy access danied, a Win$ meg azt, hogy belépés megtagadva... :D Mi a különbség a 2 között? :)

Aha 4-8 gigára... Röhej. És mi van akkor, ha valaki Debian DVD isokat húz le? Az kapásból van 10-12 lemez... Szorozd be a 4.4 GB-ot 10-12-vel... :D Ha már pengetek 1 csomó zsét, korlátlan netért, ne szabja már meg nekem senki, hogy mit, illetve mennyit töltök le! Ez dilettáns munka szvsz...

Charlos
-- gkaroly.folioklub.hu --

Üdv hát ja genyóság:(
De nemrég volt erről valami külföldi szolgáltatós botrány is.
Kb most a héten de már nem tudom melyik volt:)
A lényeg hogy a szolgáltatók ezt a dolgot azzal indokolják hogy az ügyfelek mértéktelen adatéhsége rontja más ügyfelek szolgáltatása minőségét.

Ha a szerződésben benne volt hogy mennyi a keret (mert néha korlátlannak reklámozzák, majd egy kiscsillag ott van és odairják hogy max 10G pl.), akkor egy szavad sem lehet. Max a félrevezető reklámért és a félrevezető szerződésért jelentheted fel.
Ha ez nem volt benne, és még hűségidőt is aláirtál akkor azonnal köttetsz egy netet, ami ue. a paraméterekkel bir. Feljelented a t-izét és kártérítési igénnyel élsz. Kifizetteted vele a különbözetet ami az ő netje és az uj neted között lenne.
Azért mondjuk ez már a legradikálisabb, de elötte érdemes lenne megfenyegetni őket, hogy nem ezt vállalták és 24 órán belül kéred a azolgáltatás visszakapcsolását, stb... . Ha ennek nem tesznek eleget akkor ide meg oda fordulsz, de közben már köttetsz is egy netet, persze hűségidő nélkülit és az összes belépési+kötéso+modem és egyebek díját rájuk fogod tériteni, azonkivul kártérítést kérsz a szerződésed alaptalan egyoldalu felmondása miatt.

"Sajna a T kommersz nem supportálja a Linux rendszereket pedig minden szerverükön az fut."

Ezt a marhaságot meg honnan veszed? Nemhogy a minden, de még csak a többség sem igaz (bár az arány kétségtelenül függ attól, hogy mit értesz "T kommersz" alatt).

meg ha ugy is lenne, mi koze annak hogy itt linuxot hasznalnak, ott meg supportaljak ?

mi is hasznalunk freebsd-t, eszem agaba sem jutna java-ban keszult alkalmazast supportalni ra. tudom kicsit mas, de akkor is. azt meg kell ertened hogy nem hasznalnak tulsagosan sokan linuxot, raadasul ahhoz hogy supportaljak, kicsit melyebb szintu ismeretekre lenne szuksege az ugyfelszolgalatnak... 1000 millio disztribucio van, 860 milliard dialup beallito program es script. ahogy elnezem a problema valami escape dolog lehetett ("/'), akar szamtalan megoldasa is lehetett volna az idezojel cserejenek.

az 550 gigas dologrol nekem mas a velemenyem, 1reszt nezd meg mennyibe kerul amerikaban ennyi forgalom ha kimegy a szerveredrol, masreszt ha nekem lenne 50 elofizetom, amibol 1 db annyit forgalmaz mint 30 masik es tele a drot, akkor en is kiraknam, mert egyertelmu hogy fejlesztes eseten meg tobbet forgalmaznanak, amennyit a cso bir.

Az első részével egyetértek, bár a winhez se sokan értenek az ügyfelesek közül, inkább gyorsan leráznak vmi baromsággal ha kibukik, hogy te sem :)

A második részéhez meg annyit, hogy NE mond, hogy korlátlan, ha nem az!!!
Azért álljon meg a menet, ha én bemegyek a boltba és veszek egy bőr cipőt és papírból van, akkor kiverem a balhét. Az a vállalat, aki hazudik, hogy ügyfelet szerezzen azt meg kell hurcolni maximálisan!
Ha én nem fizetem a számlám, ők talán nem hurcolnak meg? Ugyan az, én azt mondtam, hogy fizetek aztán majd megyek a főnökhöz egy fejszével, hogy úgy gondoltam favágással rendezem - az is fizettség :)
üdv: pomm

Mondták, hogy korlátlan? Emlékeim szerint azt nem mondták, hogy mi számít fair use-nak, azaz nem volt leírva, hogy ha mondjuk x hónapon keresztül a havi forgalmad meghaladja y-t, akkor az már nem fair use és ezért szerződést bonthatnak, vagy többlet megfizetését kérhetik.

Buta userként, vagy jogászként persze lehet, hogy nehéz elfogadni, de mindig ledöbbenek, amikor önmagukat szakembernek beállítók adják elő, hogy ez mekkora szemétség.
Minden erőforrás korlátos. A szolgáltató egy átlaghasználatra méretez (nyilván ráhagyással) és állapítja meg a díjait, építi ki a hálózatát.
Ha ebben hirtelen növekedés adódik és ez a növekedés csak a felhasználók kis részére jellemző (nyilván itt is érvényesül, hogy a teljes forgalom 80%-át a userek 20%-a adja, míg a maradék 80% user csak a forgalom 20%-át), akkor lehet döntést hozni:
- kivágod őket, vagy ajánlasz nekik valami mást
- mindenkinek drágább lesz

Hozhatsz analógiát, de mindegyik szar lesz, ahogy a cipős is. Az ugyanis kb. helyesen úgy van, hogy veszel egy bőrcipőt, majd valami komoly -a szokásosnál jóval nagyobb- igénybevételnek teszed ki, majd egy hónap múlva visszaviszed a markodban a cafatjait, hogy dehát senki nem mondta, hogy nem szabad benne napi 24 órát aszfalton csúszkálni.

Nem, kérlek, ez a fogyasztó megtévesztése! Igazad van a cipős példa annyiban rossz, hogy akkor lenne fair, ha a reklám szerint a bőr cipő soha nem fog tönkremenni. Aztán ha tökremegy, azt mondja a cipős, hogy akkor nem menne soha tönkre, ha csak néha vennéd fel.
Ha nem korlátlan, akkor közöljék ezt. Az a korrekt. Ahogy mostanában meg is teszik, mint ahogy azt is, hogy valóban korlátlan. ( Én is elálltam egy szolgáltatótól, mert a "korlátlan" az nem korlátlan volt )
Amúgy pedig a sávszél X idő és már tudod is mennyi a maximum amit le tudnak tölteni...Ehhez lehet kalkulálni, hogy a júzerek 90% soha nem fogja ennek a tizedét sem felhasználni...És amúgy meg nehogy könnyeket ejtsek a szegény szolgáltatók miatt! :) Rájuk talán nem vonatkoznak a törvények? Ha megtévesztesz, fizess büntetést! Sokat! Hiszen ezzel más cégeket hozol/hozhatsz hátrányos helyzetbe, mert ők az igazat állítják te meg nem.
Mellesleg nekem nem a letöltésből adódtak a gondjaim...200 gigánál nem nagyon jött le több egy hónapban soha...És az a maximum volt, általában 30 giga körül vagyok...
üdv: pomm

Az, hogy te át akarsz vágni azzal, hogy olyat állítasz, ami nem igaz, annak semmi köze ahhoz, hogy ki laikus, ki nem. Az szimpla csalás! Ezt te úgy szépíted, ahogy akarod. Ha eladnak neked egy repülő autót, és te megveszed, de az autó - természetesen nem repül - mert ez technikailag nem megvalósítható, de te ezt nem tudod, attól még téged átvágtak.
Ha valaki korlátozza a netet, akkor azt jelezze korrekt módon. Ez nem szakma és nem is végzettség kérdése!
üdv: pomm

Nehéz eset vagy és -mint általában- az analógia is rossz.
Te azt mondod, hogy repülő autót veszel, majd az nem repül.

A kérdésem: mondta a szolgáltató, hogy annyit forgalmazhatsz azon az elérésen, amennyit akarsz?
Ha olvastál ilyet, pontosan mit írtak? Nem mindegy, hogy az elszámolás forgalomfüggetlen (azaz nem olyan, mint mondjuk egy mobilos netnél, ahol a forgalom után fizetsz), vagy explicite le van írva, hogy bármennyit forgalmazhatsz a kapcsolatodon (az ÁSZF-be ennek kivédésére szoktak tenni általános pontokat, amelyek a hálózat terheltségére, kvázi a jóhiszeműséggel való visszaélésre adnak védelmet a szolgáltatónak).

A kérdésem: mondta a szolgáltató, hogy annyit forgalmazhatsz azon az elérésen, amennyit akarsz?

Persze, hogy mondta: KORLÁTLAN!
Azaz nincs korlátozva, korlátok nélküli. Nem tudom, ez a szó olyan érthetetlen?
Semmi baj nincs azzal amit mondasz, egyetértek azon részével is, hogy anyagilag mi éri meg és mi nem, a baj azzal van, ahogy te azt reklámozod/árulod!
Ha nem korlátlan, akkor írd oda, hogy 200 GB-ig vagy 100 GB-ig, de ha azt írod korlátlan, akkor valóban ne állíts korlátokat! Te vagy érthetetlen!
Ha úgy reklámozol, hogy korlátlan, akkor ha lekorlátozod ( ugye akkor nem korlátlan ) jogos ha megbüntetnek, mert csaltál. Ennyire egyszerű. Ha meg nem korlátlan ( anno chelló pl. ) akkor közlöd és már minden redben. Most akkor mivel is van a problémád? Azzal, hogy van szolgáltató, aki korlátlan ( és nem csak elvileg ) és te hátrányos helyzetbe kerülhetsz, ha korlátozottnak reklámozod a - valóban korlátozott - szolgáltatásod, mert nem téged, hanem a másikat választják a fogyasztók? Vagy mi?
üdv: pomm

Úgy érzem, hogy te a skála közepén helyezkedsz el, de én a potmétert tudom még lejjebb is csavarni. :)

A korlátlan számomra összeegyeztethetetlen azzal, hogy x Mbps-es internet kapcsolatot adnak, hiszen ez is egy korlát. Korlát az is, hogy hol érhetem el, nekem például csak UPC chellóm lehet, mert semmi más nincs ebben a kerületben.
Sőt, korlát az is, hogy számítógépre van szükségem a használatához és ezt sem írják oda. (mielőtt azt hiszed, hogy hülyeséget beszélek, találkoztam már olyan emberrel, aki megkért (közvetetten), hogy segítsek neki, beköttette a gyereknek az internetet, csak éppen számítógépet nem vett. Mégcsak nem is vidéki... :)
Korlát az is, hogy egy külföldi szerverről -de akár egy magyarról is- nem tudok korlátlan sávszélességgel letölteni (de mielőtt azt mondod, hogy ez demagóg, helyettesítsd be a korlátlant azzal a számmal, ami a Mbps előtt áll), ahogy korlát az is, hogy az elérhető sávszélesség a többi felhasználó aktivitása, a nemzetközi és belföldi kapcsolatok terheltsége, a routerek processzorának ICMP flood miatti izzadása miatt nem mindig azonos, holott ők azt mondták, hogy korlátlan, meg azt is, hogy x Mbps és egy szót sem szóltak ezekről a faktorokról.

Tehát ha valamire azt írják, hogy korlátlan, akkor én azt a józan paraszti eszemmel nem hiszem el. Semmi sem korlátlan ezen a földön (bár... Lásd Einstein híres gondolatát erről a témáról).

Alapjában véve a korlátlanról ez a véleményem, de emiatt nyilván hülyének nézel, ahogy én is hülyének nézem azokat, akik vesznek egy klímát/hűtőt/mikrosütőt/akármit, majd a gyártó által tervezett üzemidők helyett folyamatos üzemben, csúcson járatják (otthoni üzemre tervezett (klíma gépterembe|hűtő egy pékségbe, ahol 50 fok van és a kompresszor az üzemidő 100%-ában jár|mikrosütő kifőzdébe, ahol lényegében le van ragasztva az időzítő és csak addig nem melegítenek vele, amíg kiveszik és beteszik a kaját).

Persze ezeknek a gyártói nem írták oda, hogy korlátlan. A micsoda is? Merthogy annak a szónak, hogy korlátlan önmagában nem sok értelme van.

Korlátlan ADSL? Mi a korlátlan benne? A sávszélesség? A használhatóság ideje? A végpontok száma, amelyekkel használható?

Szóval megint megkérdezem, de másképp: mondta a szolgáltató, hogy korlátlan a szolgáltatás (erre örülnék valami bizonyítéknak, az ÁSZF-ek a szolgáltatóknál tudtommal visszamenőleg is elérhetők/kikérhetők) és ha mondta, mit tett mellé, melyik paramétere korlátlan annak az előfizetésnek?

Én ezt a korlátlanos vitát még mindig annak érzem, mint mikor valaki kiskereskedelmi, kisfogyasztóknak való szolgáltatást akar "korlátlan" mennyiségben igénybe venni, nagykereskedelmi, nagyfogyasztói mintára.

És ezt most attól függetlenül mondom, hogy szerintem a T-Online-nak ez egy elég komoly ballépése volt, bár szerintem elsősorban nem azért, mert rádöbbentették az értelmesebb usereket, hogy ez is egy olyan torta, amiből ha valaki túl sok szeletet húz, nem marad a többieknek, hanem azért, ahogy intézte az ügyet.

Amit írsz, az filozofálni elsőrangú, információ értéke viszont nulla.
Mivel olyan párbeszéd alakult ki, ahol - részemről - feltételezhető volt némi előismeret a témában, így ha nem is írtam le, nekem a "korlátlan adatforgalom" volt, amiről beszéltem/írtam. Amúgy szolgáltatók is így reklámozzák. Persze a sávszél mértékében ennek is van korlátja, de a lényege, hogy a szolgáltató nem korlátoz semmilyen módon x letöltött bit után sem.

A "korlátlan forgalom" ugyanolyan értelmezhetetlen jogi szempontból, mint a maximum 12345Tbit/s-os sávszélesség. Talán még megvan az a papírom, ami szerint a kábelmodemen bekorlátozott 768/256 kbit/s (le/fel irány) internetkapcsolat de jure kielégíti a "maximum 1Mbit fel- és letöltési sebességű internet-kapcsolat" kritériumait. Ez utóbbi a szolgáltató részéről számít szerintem a "unfair"-nek, mint ahogy a felhasználó(k) részéről nem fér bele a "fair use" kategóriába a 7x24-ben tölteni, ahogy a csövön kifér. Emiatt (is) vett az egyik szolgáltató nehány jófajta sávszélessg-menedzsmentre kihegyezett dobozt (ha jól tévedek, Allot-ot), hogy az ilyen, elsősorban p2p-ből adódó problémákat az ÁSzF-nek megfelelően, teljesen jogszerűen kezelni tudja.

a hozzaferes, amit adtak, valoban korlatlan volt. annyit forgalmaztal rajta, amennyit akartal, ezert se forgalomdijat, se buntetest, se egyebet nem szamlaztak ki. az tortent hogy nehany elofizetovel nem erte meg nekik a szolgaltatas, ezert felmondtak. olyan, mint amikor neked nem eri meg, mert talalsz olcsobbat vagy jobbat, ezert felmondod. ez a tobbi elofizeto erdekeben is tortent. aztan lett a nagy hype, felhaborodott mindenki akit messze nem erintett, cserebe most _van_ forgalomkorlatozas.

aztan lett a nagy hype, felhaborodott mindenki akit messze nem erintett, cserebe most _van_ forgalomkorlatozas.

Már akinél... Érdemes előtte informálódni az isp-nél. Nekem az U8, az előre fizetett egy év és a "korlátlan adatforgalom" ( 7X24 órában, ami a csövön kifér ) volt a három kérdés. Erre kaptam több helyen - nemleges választ. Megköszöntem a segítséget, letettem a telefont, hívtam a következő számot... majd a mostani szolgáltatómnál mindenre nekem megfelelő feleletet adtak...így őket választottam.
Nem tudom miért ez a hiszti a adatforgalommal, mert ebben a topicban nem az volt a bajom, hogy lekorlátoztak és a felhasználónak is van lehetősége olyan szolgáltató választani, aki nem korlátoz. A tonlányt nem csak ezért érdemes kerülni...
üdv: pomm

Nézd, egyben biztos vagyok: ha a mostani szolgáltatódnál nekiállna x ember a korlátlan ADSL-jén nyakló nélkül tölteni, hirtelen az is korlátos lenne.
X függvénye annak, hogy a szolgáltató:
- mennyi nyereséget akar kihozni az adott termékből, mennyit bír ebből a nyereségből beáldozni a vélt piaci térnyerés (értsd: ő korlátlan) árán
- mekkora erőforrásokkal rendelkezik (sávszélesség, routerek, stb), illetve milyen irányú az a forgalom (belföldre nyilván olcsóbb bővíteni, viszont ha az összes user 8 megával akar külföldről letölteni, hamar igen drága lehet a tisztelt ügyfél korlátlan kiszolgálása)
- milyen feltételekkel szerződött a gerinchálózati szolgáltatóval (adott esetben a T-Commal), van-e a szerződésének olyan pontja, amely szerint a szolgáltató túl nagy sávszélességigény esetén felmondhatja a szerződést, vagy árat módosíthat

Tudod mit? Ha nem hiszed, indítsunk egy igazsagosisp.hu weblapot, amin feltüntetjük, hogy az adott ISP tartja-e a szavát. Minden hónapban kinézünk egy ISP-t, és megkérjük az olvasóközönséget, hogy annak, akinek az adott ISP-től van korlátlan csomagja, álljon neki letölteni folyamatosan, full sávszélességgel külföldi szerverekről.
Az akció előtt egy héttel minden usert arra kérünk, hogy egy erre a célra írt programmal monitorozza az ISP teljesítményét (pingek, elérhető sávszélesség Magyarországra, külföldre), majd ezt rendszeresen, a letöltős egy hónap alatt (értelemszerűen a mérés idejére a letöltés megszakításával, de összehangoltan, eltoltan, tehát nem mindenki 11:00-kor fog mérni és leállni a letöltéssel) ismételje meg.

A végeredmény aztán a hónap végén összeáll:
- megkapjuk az ISP hálózati méréseit, azaz ha mindenki full sávszéllel tölt, mennyire válik használhatatlanná a szolgáltatás
- hány embert korlátoztak
- hány ember kapott azonnali felmondást

Ha a fentire azt mondod, hogy hülyeség, gondolkozz. Hidd el az eredmények engem igazolnának, a te ISP-d sírva, könyörögve, vagy éppen fenyegetőzve próbálna tőled/tőletek szabadulni.

Ja, igen, még valami eszembe jutott. Ezt még megírom. :)

Szóval: mondom a barátomnak, Rezsőnek, hogy is jártam, majd bátorított, hogy nyugodtan írjak a FVF-nek, mivel ez nem szabályos dolog (mármint az 56xx forint). Anyuék tudta nélkül megírtam nekik e-mailben, mellékelve a logokat, hogy lássák, nem hazudok. Sokra, nem mentem vele. Kb. 2 hét múlva érkezett 1 email, hogy sajnos ők nem tudnak mit tenni, próbáljuk meg egymás közt elintézni. Szóval az eredmény echo "semmi" > /dev/null. :( Anyuéknak csak azért nem mondtam el addig, mert ők jól tudták, hogy árral szemben evezek, és nem akartam, hogy "elvegyék" a kedvem a dologtól. Később persze mutattam nekik a levelet, a válaszuk pedig annyi volt, hogy "én megmondtam, tojd le". Szót fogadtam. :D

Charlos
-- gkaroly.folioklub.hu --

szomorú:(
De jól megy nekik minden országba terjeszkedik már a T kommersz:)
Olvastam valami lapocskán az oldalukon fél éve hogy egy évi bevételük valami 250 milliárd ft volt de ezt már csak saccra mondom pedig láttam pontos összeget de e körül volt emlékeim szerint:).Ami csak bevétel tehát + összeg amiből nekik az ég világon semmit nem kell kiadni.
Nem rossz lé:) Csak itt Magyarországon. Nem vettük még bele Németországot pedig e cég Deutch Telecom:)

Hát ja. :( Érdekli is őket, hogy elvesztenek egy ügyfelet a saját hülyeségük miatt. Gondolják magukban, hogy jön helyettük 100. Szvsz ezért jobbak a kis Kft-k, meg apró cégek, mert azok legalább az ügyfelet tisztelik, legalábbis jobban, mint a T-*

Charlos
-- gkaroly.folioklub.hu --

Üdv!
Hát ja:)
De sajna a kis cégeket mind felvásárolja ez szinte:)
Régebben csak német kis net szolgáltató volt megszedte magát ott és terjeszkedik szét szép naggyá mindenütt.
Sajna mindig az van hogy a nagyobb megveszi a kisebbet és leszar mindent:)))
Pláne az informatikában

Ne keverjük össze a hasznot és a bevételt. A bevétel a befolyó pénz és abból bizony vastagon költeni kell a kiadásokra (munkabér, épület fenntartás, áram dijj...). A haszon, avagy a nyereség a bevétel kiadással csökkentett maradéka. Ha ez negatív, akkor van veszteség. Mondjuk a Tonlányt nem féltem, hogy veszteséges...

Tudod - és nem politizálok - de ez a baj ezzel az országgal. Mindenki hagy mindent...
Én éltem több évet Ausztriában és Németeknél is jelentős időt töltöttem. Ott hasonló dolgok ( minden téren ) nem fordulhatnak elő. Máshol az emberek összetartanak ( angol metrós sztrájk vs. BKV vagy MÁV sztrájk, a német miniszter vs. magyar miniszterelnök, de a t-com-sok is sztrájkoltak a németeknél amikor ki akarták őket áutszörszingölni, nálunk meg simaliba volt... )
Szóval megérdemlünk minden csapást, mert elviseljük Én most ugatok, de nem tudom jutok-e ezzel vmire. Egyszerűbb lett volna fű alatt megegyezni, de elegem lett abból, hogy vagy fenyegetőzöm és akkor kapok ezt azt, aztán a másik meg csak szív, a multik meg röhögnek... Nem fogok fű alatt kiegyezgettni valamiről, ami amúgy is járna. És - gondolom - nem csak nekem!
Most nem fenyegetőztem, hanem nyilvánosság elé tártam az ügyet és ezt folytatom...ameddig az erőmből telik.
üdv: pomm

Hát igen... Politika ide, vagy oda, de van benne valami amit írsz. :( Ez a baj az országgal, hogy mindig oda állunk, ahol a multik vannak... :( Pedig de más lenne az élet, ha kicsit határozottabbak lennénk. Amúgy sok kitartást, és jó egészséget hozzá. Nehogy belerokkanj itt nekem... :)

Charlos
-- gkaroly.folioklub.hu --

Szóval írásos reklamáció elment, a levél tartalma itt
üdv: pomm

már neharagudj, de az az idióta ökör állat, aki a dojcse telekom bármilyen képződményével szóba áll a 3. évezredben, az meg is érdemli úgy ahogy van.

Ez nem ok arra, amit csinálnak :-O

Megtörtént velem vagy 2-3 esetben, hogy felhívtak, és arról érdeklődtek, hogy elégedett vagyok-e a jelenlegi szolgáltatómmal. Ezután nem sokkal vagy fél napra lerohadt a net. Nem a szolgáltatóm volt a hibás, hanem a T-Com. (Á-Com, Bá-Com:)

Eddig wirelessen voltam, szerinted az jobb?
A szolgáltató meg kb. annyit értett a géphez, hogy a számítógép = win xp
Valaki megcsinálta neki a rendszert és azóta ül rajta és ugy szar ahogy van.
Ja és még az esős időkről nem is beszéltem. Esetleg egy kis villám.

Érdekes helyzet alakult ki a t-online nem hivatalos fórumán. Elösször nekem ugrottak a t-com/t-online bérencek, de csitulnak ahogy a kérdések letisztulásával kezd körvonalazódni, hogy engem szimplán átb@sztak :(
Az ottnai fórum: itt
üdv: pomm

Igen, ez a bérenc dolog talán túlzás. Ezzel együtt engem egyre jobban érdekel ennek a történetnek a végkifejlete.

Igaz ugyan, hogy hazánk az úgynevezett "következmények nélküli" kategóriába tartozik, és ezt jómagam is több helyen tapasztaltam, viszont az a zaj, amit pomm - ha jól értem jobbára jogosan - csap, talán szintén nem átlagos.

Fogadni se a T-re se pomm-ra nem mernék, de amúgy hajrá pomm! :-)

---
Science for fun...

Tudatos felhasználók kellenek, akik:
- képesek kerek, értelmes, tömör magyar mondatokba önteni a jogos nyűgjüket
- megértik, hogy csak azt kérhetik számon, amit a szolgáltató a velük kötött szerződésben vállalt
- hajlandóak (sajnos) időt, energiát fektetni abba, hogy a szerződésben vállaltakat kikényszerítsék

A konkrét esettel kapcsolatban én nem tudom eldönteni, hogy minden része jogos-e, az mindenesetre -ettől függetlenül- szánalmas, hogy a T-Com nem képes kiszámíthatóan szolgáltatni és előzetesen megfelelően felmérni a lehetőségeket.
Sőt, én leginkább azt tartom szánalmasnak, hogy 2007-ben még az ADSL-lel szüttyögnek a szolgáltatók, ahelyett, hogy alternatív, skálázhatóbb megoldások lennének, de mivel nem ismerem ezek megtérülési adatait, ezt is csak magamban puffogom és úgy gondolom, hogy megfelelő gondolkodással tarthatnánk már előrébb is (és a szolgáltatónak is maradhatna nyeresége).

Épp a kikényszerítéssel van a gond. Hiába vagy tudatos, ha olyan a jogi és általános etikai környezet, hogy egy-egy ilyen kikényszerítési akcióra hónapok vagy akár évek mehetnek rá, és még akkor se biztos, hogy neked adnak igazat, mert a jog és az "igazságérzet" nem mindig fedi egymást.

Példa: a minap rájöttem, hogy a számlavezető bankom egyik fiókjában az alkalmazottaknak kvantitatíve fogalmuk sincs a devizaügyletekről. Nem becsapni akartak, egyszerűen csak gőzük nem volt semmiről. Ebből nekem majdnem több tízezres károm származott, így panaszt tettem a PSZÁF-nél.

Válasz: ők nem tehetnek ez ellen semmit, ha nem tetszik valami, pereljem be a bankot.

Ha nem lenne más dolgom, nyilván meg is tenném. De van.

---
Science for fun...

"Vegul 4 honap utan irt egy szep levelet a t-com vezerig.-nak"

" Valami uf. szolg. vezeto irta ala..........."

Na ja, a felelősséget már nem vállalja a vezig E.T., mer a a fizetéséhez az kevés!

Hányok az ilyen "felelős" beosztású illetékesektől!

A fizetés(több misi/hónap) felmarkolásához érez erőt magában, de hogy egy problémával foglalkozzon az már nincs benne a munkaköri leírásában!

Az ilyen Mici Mackós emeberkéket(semmi dolguk nem akad),
elküldeném gyakorlati foglalkozásra egy urán bányába (hasadó képes izotóp bányászásra)! :lol:

Elmehetnek a búsongóba!

ui: Az ilyen "szolgáltatót" el kell hajtani mint a magzatvizet!

----------------------------------------------------------------

Tudom nehéz lesz megértened, de elhiheted, hogy egy felsővezetőnek nem ez a dolga.
Neki (többek között és ideális esetben) az lenne a dolga, hogy olyan embereket gyűjtsön maga köré, akik olyan embereket tudnak maguk köré gyűjteni, akik kezelni tudják ezeket az eseteket és rendet tudnak csinálni.

"Neki (többek között és ideális esetben) az lenne a dolga, hogy olyan embereket gyűjtsön maga köré, akik olyan embereket tudnak maguk köré gyűjteni, akik kezelni tudják ezeket az eseteket és rendet tudnak csinálni.

Hát igen! :)

Mondandód végéhez.

Az ilyen felső vezetők gyakran nincsenek tisztában azzal sem hogy mi a fenének vannak ott ahol éppen vannak!

Ekkor jön a diktátor effekt és akik "rendet" tudnának tenni", nem mernek semmit
sem tenni a "felső vezető" áldása nélkül!

Ez a tapasztalat,
Az hogy mi lenne az ideális, ez az ami mese kategória! :D

Legalább is Magyarországon az.

Ezzel nem léptünk előre egy lépés sem! :)

----------------------------------------------------------------

Jó lenne, ha azon nyomnád meg a válasz gombot, amire válaszolsz...

Fiatal lehetsz még.

Milyen előrelépést akarsz ezen a fórumon? Szerinted miben tudnád jobbá tenni a Magyar Telekomot, vagy bármely más magyar telcót/ISP-t azzal, hogy egy portálon hőzöngsz gyenge helyesírással, láthatólag úgy, hogy halványlila gőzöd sincs arról, hogy mit csinál egy ekkora cég akármelyik (felső)vezetője?

Ha változást akarsz, inkább tanulj, és reménykedj abban, hogy ez elég ahhoz, hogy bármit is elérhess, vagy ha ehhez lusta vagy, kezdj el már most zsíros seggeket nyalni, hogy lehessen belőled valaki, akit aztán majd a fiaid osztálytársai szidhatnak ugyanilyen fórumokon.

"Jó lenne, ha azon nyomnád meg a válasz gombot, amire válaszolsz..."

Miért, az idézetből nem látszik?

"Fiatal lehetsz még."

Jahhh. :)

"Milyen előrelépést akarsz ezen a fórumon? "

Ki beszélt itt a fórumról?!

Vagy én nem tudok olvasni vagy te nem, de az biztos! :)

"hogy halványlila gőzöd sincs arról, hogy mit csinál egy ekkora cég akármelyik (felső)vezetője?"

Ha nem lenne, nem "hőzöngenék"! :)
Sajna van lila ködöm!

"kezdj el már most zsíros seggeket nyalni,... "

No, ez az ami nekem nem ment soha sem!

" akit aztán majd a fiaid osztálytársai szidhatnak ugyanilyen fórumokon."

Jújj!
Csak nem érintett vagy?! :)

Szerintem hagyjuk(vagy szerinted, hadjuk?) a témát a fenébe!
Ez az út nem vezet sehová sem!

"hogy egy portálon hőzöngsz gyenge helyesírással"

Nem használok helyesírás ellenőrzőt(plugint), biztosan ez az oka. :)

Jó lenne ha kiemelnéd a hibákat, amit vétettem(ellened)! :lol:

Minta:
"halványlila gőzöd"

Khm, khm! Grétsi tanár úr nem örülne, ha olvasná! :lol:

----------------------------------------------------------------

"14 evesen nincs jobb dolgot, mint itt hozongeni?"

Ezt írd annak aki 14!

"........megis tudunk helyesen irni. "

Kivéve aki nem.
Mennyit izzadtál, amíg leróttad e pár sort? :D

"vagy te mar most eldontotted, hogy segget nyalsz inkabb?"

Nem még nem!

De úgy tűnik te már eldöntötted. :)

----------------------------------------------------------------

Szerintem a flame-et be lehetne fejezni, ha jol emlekszem a Trey olyasmiket irt anno, hogy ez durvan szankcionalva lesz. Ezexerint megsem, es nyugodtan szet lehet offolni meg flamelni egyeseknek a topikokat. nc...

Én tapasztalatból a következőket tudom javasolni (nem csak neked hanem mindenkinek):

- minden beszélgetést rögzítsél te is; Ezt ugyan nem fogják szeretni de ha közlöd előre és ennek ellenére szóba állnak veled, akkor kicsit gyorsabban fog menni minden;
- az összes levelet tértivevényesen adjad fel;
- mindent dokumentálj és a hálózati jellemzőket RRD Toollal és snmp-vel mindenestül rögzítsd (a modem a te oldaladról elérhető snmp-vel "public"-ként);
- minden hónap végén készíts egy kötbéres levelet amit az érvényes ÁSZF alapján tudsz megkonstruálni. Nálam ez úgy jön ki nagyjából, hogy minden egyes hónapban a szolgáltató lóg nekem kb. 10-15kHUF összeggel. Most fog kimenni a fizetési meghagyás nekik. Mivel 90 napja le se szarják a leveleimet;
- Ellenőrizd, hogy az ÁSZF amire hivatkoznak az közhiteles módon lett-e kihirdetve: NHH beregisztrálta, és a változásról kaptál értesítést postai úton vagy emailben. Ha a jelenlegi (a vitás időben) szerintük érvényes ÁSZF ezeknek nem felel meg akkor nézd meg, hogy az utolsó érvényes jobb-e neked és akkor nyugodtan hivatkozhatsz arra.

Én több mint egy éve küzdök a Fibernet Zrt-vel amibe bekapcsolódott május óta az NHH is. Az NHH felé kiadtam az összes napló adatot, levelezést és hangfelvételt. Még nincs döntés mert +30 napokkal mindyg meghosszabodik az eljárás de én ráérek.
Ha az NHH felé fordulsz akkor két féle módon tudod megtenni:
- ingyen, de ekkor nem lehet fellebezni
- 2200HUF okmánybélyeg itt fellebezhetsz (és sajnos a másik fél is)
Én az utóbbit választottam. Ezzel besrsze lassabb az ügyintézés de alaposabb is és a másodfokú eljárás után ez alapján akár kérhetsz végrehajtást is ha a döntés olyan, vagy a GVH-hoz / bírósághoz fordulhatsz aki tovább mogyorózza a szolgáltatót.

Nagyon sok kitartást kívánok neked!!!

Eddig egyszer nem egyezett bele nekem, az a beszélgetés rövid volt. Volt még egy amikor azt mondta nem egyezik bele, erre én +kérdeztem miért. Ezek után beleegyezett - máig nem értem mivel beszéltem rá. Az összes többi esetben nem volt kifogásuk. Ellenben amikor én kértem a rögzített beszélgetést a szolgáltatótól soha nem kaptam meg ami törvénysértő. Tényleg szomorú, hogy az embernek ilyen szarságokkal kell foglalkozni. Van azért ellenpéldám is, amikor az egyik szolgáltató nem megfelelően szolgáltatott akkor az első szóra hiszti nélkül felajánlották, hogy arányosan csökkentett díjat fizessek és elnézést kértek a kellemetlenségért. Csak ebből van kevesebb.

Pozitív példám a Pannontól:
Engem is félretájékoztattak, hogy az átalánydíjas wap elérés működik gprs, adat és sms alapont is. Csak az ügyintéző rosszul tudta: sms alapon nem működött. Es a extra 8k-s számlát (1999-ben) a következő hónapokban jóváírták, méghozzá a rögzített beszélgetés alapján (amely a pontatlan tájékoztatást tartalmazta)! És elnézést kértek.
Így is lehet.

Tök jó, hogy vannak normális arcok is. Nekem is voltak hasonló tapasztalataim, azok a cégek mai napig szolgáltatnak nekem. A többi pedig örökre kiírta magát a beszállítói listámról. A piac telítődésével párhuzamosan és a triple p(l)ay szolgáltatásokkal a IKT szektor éllovasai jobban teszik ha az ügyfélszolgálatot és a tech supportot olyan szintre hozzák ami eddig példa nélküli magyarországon. Nálunk ugyanis az előfizetők még a kedvezményekért sem hajlandóak egy nagyobb számlát befogadni. A határ valahol 12 rongy körül van egy számlára.
Az ilyen integrált szolgáltatások igénybevételénél, amiben a három nagy utazik (T csoport, UPC, Fibernet) pedig az a veszély fent áll, ha az ügyfél elégedelen az egyik szolgáltatással (pl net) akkor a tv és a telefonszolgáltatást is viszi egy másik szolgáltatóhoz.
Az ilyen típusú vándorláshoz a törvényeket is módosítani kell, ugyanis jelneleg csak a távbeszélő hálózatokon kell a hurokátengedést biztosítani a kábeltv hálózatokon nem. Ezért ahol csak kábeles szolgáltatás elérhető a verseny korlátozott (jellemzően vidéken).
A szolgáltatások minőségi értékeinek meghatározása is javításra szorul a törvényhozói oldalon. Ma ugyanis teljesen legálisan megteheti a szolgáltató, hogy a 10 megás kapcsolathoz hozzárendel egy 64 kilobites minimumértéket és célértéket. Ha 64 kilobitnél többet szolgáltat a 10 megásnak eladott vonalon akkor sem szeg szerződést.
Hú de meszzire mentem... bocs.

régen itt nálunk csak vivendi volt, nagyon örültem amikor lehetett adsl-t igényelni, meg is igényeltem, kemény kb 16k pénzért havonta, 2 év hűséggel. pár nappal később bejelentették az akciót, feléért, harmadáért, kérdeztem nem lehet-e, nem. de netem csak vagy 1-2 hónap múlva lett, mindenki másnak volt addigra, nem baj. lassú volt mint az állat, mind az ígérthez mind a szerződéseshez képest, gondoltam messze vagyok a központtól, meg magyaráztak is mindenféle nonszensz hülyeséget, hogy ATM csomagok, meg overhead, - így lesz 2KBps feltöltés pl. Na de a szomszédban meg jól működött, feleannyiért, szóval ez ment hónapokig, hibabejelentés/magaahülye, én már számlát nem fizettem. ezen túl ekkoriban kezdték a big brother, vagy mit, teljesen kinyírta a hálózatukat, a pingünk olyan 1-2mp volt, végképp nem fizettem, és ekkoriban dolgozott ott egy kedves ismerős aki volt kedves utánanézni és levenni a korlátozást a vonalamról, utána működött. ezek után végképp nem fizettem. (kifizettem volna mindent visszamenőleg, ha elismerik hogy szarabb volt mint egy 28k modem, és adnak valami kedvezményt, vagy legalább megkapom az akciós árat) aztán egyszer csak, sok sok hónap után kikapcsolták díj nem fizetés miatt. gyorsan kiköttettük a telefonvonalat is. fenyegettek levélben, jött ilyen végrehajtó, mondtuk hogy anyám tart el egy gatya sincs a nevemen. azóta lett matávkábeltv, olcsó, jó, működik, pontosan fizetek, legkirályabb cég ez a matáv, komolyan.

akarmennyire szidja itt mindenki a T-birodalmat, ezt legfokepp azok teszik,
akik belulrol nem latnak ra a dolgokra.

nekem volt szerencsem veluk/nekik dolgozni, meg kell mondanom, hogy mind szakmailag,
mind technologiailag egyik legjobb ceg. az, hogy a tisztelt juzer mit lat ebbol, ugye,
az mar mas kerdes. leginkabb a supportig jut el, ahol hozzanemerto senkik vannak, es ez
alapjan alakul ki a kep.

en csak azt latom, hogy az o szolgaltatasuk nalam mukodik, koklerek helyett szakemberek jottek ki beszerelni, amikor a vihar szetverte az egeszet a varosban akkor azonnal nekialltak kijavitani es 1 oran belul mukodott. biztos vannak akik megszivjak veluk, de annyira biztos nem lehet, mint en a vivendit. (nehez ezt igy forumon keresztul atadni, hogy milyen, amikor _tobb mint egy evig_ _semennyire_ sem mukodik valami, hulyenek neznek, kuldik a szamlat, es ragaszkodnak a huseghez) na jo, talan lehet :) reszvetem

az, hogy a tisztelt juzer mit lat ebbol, ugye,
az mar mas kerdes. leginkabb a supportig jut el, ahol hozzanemerto senkik vannak, es ez
alapjan alakul ki a kep.

Igen, és ez baj, hogy a szupportnál vannak a faszfejek, mert kvázi ők érintkeznek a legtöbb emberrel.
It doesn't matter if you like my song as long as you can hear me sing

igazad van
de hozzatennem, hogy a jobb alkalmazott tobbet ker. az elofizetok 99.9% -at meg az ilyesmi nem erdekli, csak az ar, vagy hogy gizda legyen. adsl elofizetessel nehez menozni ezert csak occso legyen. te se fizetnel 3x arat, csak azert hogy kepzett informatikus segitsen beallitani debian alatt az adsl-edet. a masik meg hogy nem is konnyu megfelelo munkaerot talalni, 1 db-ot is, nemhogy egy teljes helpdeskre valo intelligens embert.