Űrrepülőgép

Fórumok

Tegnap megnéztem a Discovery (STS-133) leszállását. Amikor megállt a gép akkor egy idő után az utolsó pár percet újra játszották több kameraállásból fölvéve. Amikor az infra kamera képét mutatták akkor föltűnt hogy a függőleges vezérsík tövénél mindkét oldalon forró gáz áramlik ki ütemes lökésekkel. Erről eszembe jutott hogy más leszállásokat megnézve régebben az egyik gépnél a gázlöketek hangját is lehetett hallani. Érdekes jajongó, szuszogó hang volt. Ráadásul minden fellövés előtt ugyanilyen hangokat lehetett hallani akkor amikor a sikló még az állványon várakozott. Mi a búbánat lehet ez? Abból kiindulva hogy ez a berendezés a leszálláskor is működik - amikor már nincs meghajtás - arra tudok gondolni hogy ez egy segédhajtómű. Ilyenre szükség van mert a kormánylapokat hidraulika mozgatja. Ennek a szivattyúit biztosan nem az utasok tekerik pedállal. :-) Gondolom hogy a raktér padlója alatt lévő tüzelőanyagcellák nem tudnak annyi áramot termelni hogy győzzék a szivattyúkat is. Tudja valaki a választ?

Hozzászólások

Tehát nagyjából eltaláltam. :-) Azt tudtam hogy a nagyobb repülőgépeken van egy kicsi gázturbina amit a farokrészben helyeznek el és éppen ilyen segédüzemi ellátásra való. Már csak azt nem tudom hogy miért kell ennek szuszogni mint egy óriási elefánt és miért nem működik folyamatosan, hiszen az energia biztosan nem ilyen lökésszerűen kell.

az APU-nak nagyobb az átlagfogyasztása mint a főhajtóműnek, nézz körül repülős fórumokon, ott többen is tudnak róla okosat mondani ... // pl rossz nyelvek szerint :) a szu 22-es apuja 15 perc alatt szára nyalta az üzemanyagtartályokat //
:)
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

Jaj jaj... akkor ebbol azert fakadhat par dolog:
a) talan ezert szokott inkabb egynel tobb hajtomu lenni (hogy kompenzaljak a gyengeseget), es
b) hacsak nem igaz az APU-ra, hogy ha nem is 100% hatasfoku de azert ahhoz kozeli szingularitast kepvisel nyelo formajaban, akkor inkabb azt kellene allandoan jaratni mert biztosan jobban is megy?

Ha az atlagfogyasztas alatt a fajlagos fogyasztast ertetted, ugy viszont sokkal jobban hangzik a dolog!

"I do not fear computers. I fear the lack of them." (Isaac Asimov)

Na gyerekek ,ezért járok ide szívesen, hét perc alatt egy elégé specifikus kérdésre adtátok meg a választ, röviden, tömören és helyesen.
Legyen szó, űrrepülőgépről vagy helyesírásról, jogi kérdésről vagy micro biológiáról, pxe bootról vagy esxi upgradről :)
Remélem marad ez a tendencia a későbbiekben is.
I love hup :D

Volt szerencsem latni a legutolso ejszakai kiloveset. (azt hiszem legalabbis az utolso volt a Discoverynek) Felelmetes es nagyon nagy elmeny. Radasul elcsesztuk, mert oda volt jegyunk ahova legbeljebb engednek, de keson ertunk oda es akkor mar nem lehetett odamenni, csak egy messzebb levo muzeumba engedtek be a jeggyel mar. Gyonyoru volt, ahogy kapaszkodott fel a levegobe. Mondtak az adatokat, na mondom a felesegemnek, latod 2 perc alatt megtette az utat, amit mi egy het alatt levezettunk :D

Elmehetunk ebbe az iranyba is... Most nem fogok nekiallni keresgetni, de szerintem rengeteg media hasznalja ezt a kifejezest, ami persze nem teszi jogossa a hasznalatat ha helytelen. Tovabba gyerekkorom ota hasznalom igy. Aki nem erti azt sajnalom...
Bar megegyszer elolvasva latom mire gondolhattal. igy jobb?
ejszakai kilovest...

Az nagyon nagy élmény lehetett!
Sajnálom, hogy kivonják a szolgálatból ezeket a gépeket. Még van egy repülése az Endeavour-nek, aztán marad a Szojuz. Úgy tudom, hogy ezeket az eszközöket méltó helyen állítják ki, és nem a szabad ég alatt rohadnak meg/szakad rájuk a hangár teteje. mint más űrrepülőgépek esetében.

Összeszedtem egypár videót a felbocsájtásokról és feltűnt hogy a NASA anyagaiban milyen fojtott a rakéták hangja, jószerével olyan mintha párnát tettek volna a mikrofon elé. Néhány amatőr videón pedig a dübörgés mellé kimondottan éles recsegő, csattogó hangok is társulnak, mintha milliónyi lepedőt tépnének szét egyszerre. A nyilvánvaló torzítás (túlvezérlés) ellenére is úgy gondolom hogy ez utóbbi van közelebb a valósághoz. Persze a valóságban megtapasztalni sohasem fogom. :-(

Találtam egy ilyet: http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/shutref/orbiter/apu/

webforditas.hu:

Auxiliary Power Units

The auxiliary power unit is a hydrazine-fueled, turbine-driven power unit that generates mechanical shaft power to drive a hydraulic pump that produces pressure for the orbiter's hydraulic system. There are three separate APUs, three hydraulic pumps and three hydraulic systems.

--------------------------------------

Kiegészítő teljesítményegységek

A kiegészítő teljesítményegység egy hidrazin-ellátott, turbina-hajtott teljesítményegység, ami mechanikus nyélhatalmat létrehoz, hogy hajtsanak egy olyan hidraulikus szivattyút, ami a föld körül pályára helyezett űrállomás hidraulikus fékére nehezedő nyomást termel. Ott három különálló APUs, három hidraulikus szivattyú és három hidraulikus fék.

A Google Fordító azért ennél jobb. :-)

Segédhajtóműveket

A kisegítő hajtómű egy hidrazin-üzemű, turbina-meghajtású tápegység generáló tengelytömítéssel áramot egy hidraulikus szivattyú állítja elő nyomás a szonda a hidraulikus rendszer. Három különböző APU, három hidraulikus szivattyú és három hidraulikus rendszerek.

---------------------------------------

Egy másik forrás: http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/sts-apu.html

A lényeget azért megértettem: Az APU hidrazinnal üzemelő turbina ami elektromos áramot állít elő és ez hajtja az olajszivattyúkat.

Láttam hogy a leszállás után a többi között odaáll egy nagy jármű aminek a tetejéről egy pár vastag narancssárga tömlő lóg le. Gondolom hogy ezekkel fejtik le a gépből megmaradt hidrazint.