Több mint 1600-ra nőtt a Steam linuxos játékkínálata

Címkék

Több mint 1600 linuxos játék @ 2015 november

A Phoronix - ami már a kezdetektől figyelemmel kíséri a Valve linuxos tevékenységeit - most arról írt, hogy ezen a héten a Steam linuxos játékkínálata átlépte az 1600-as határt. Tegnap a Steam Store egészen pontosan 1607 linuxon (is) futó játékot kínált a játékosok számára. Három évvel ezelőtt sokan csak kacagva legyintettek, amikor a Phoronix a Valve linuxos terveiről exkluzív beszámolókat tett közzé. Szerencsére nem lett igazuk...

Hozzászólások

Windowson is futó játékból mennyi van Steamen? És Mac-en?

A Macintoshra megjelent játékok mindegyike portolható, többségüknél kevés munka kell egy Linuxos kiadáshoz a két rendszer hasonlósága miatt. A Windows 10-be is beépített alkalmazásbolt és a Universal Windows App erőltetése várhatóan meggyőzi a többi játékfejlesztőt is a Linux támogatás előnyeiről. :)

Xbox One eladásai valamivel 10 millió felett állnak, a Playstation 4-ből eddig több mint 25 millió került játékosokhoz. Egy játékfejlesztő számára ezek a piac felső korlátai konzolon, ami önmagában túl alacsony egy drágább játék megtérüléséhez.
(Konzol exkluzív játéknál a Sony, MS fizeti a költségeket cserébe a kizárólagosságért)
Tehát mindenképp kell PC változat. Itt ma még Windows túlsúly van. De a jövő roppant bizonytalan a Microsoft hozzáállása és kiszámíthatatlansága miatt. A Windows 10 Xbox integrációja is mutatja inkább saját konzolja felé terelné a játékosokat a Microsoft. Ezért egyre inkább megéri kihozni egy Linux verziót az eddig kiváró játékfejlesztőknek is, hacsak nem akarnak harmadik fél szigorúan kontrollált felügyelete alá kerülni.

És igen eddig hivatalos gamer linuxos gép nem volt a piacon. Otthoni hobbi-gépépítőktől pedig nem várható óriási piaci részesedés. A Steam Machine valami olyasmi lesz a konzol-játékvilágban mint az Android a mobilban. Egygyártós + zárt rendszer mellett egy sok gyártóra épülő nyílt rendszerű modell.
A Steam Machine árak elég barátságosak De vannak több ezer dolláros erőművek is a maximalistáknak. Origin árban most nem szállt el és az Alienware sem.

Azt akartam mondani, hogy a széles közönség számára nem volt egy olyan eszköz, amivel egyszerűen tudta volna "fogyasztani" a linuxos játékokat. Ez most változhat a Steam Machine-ek megjelenésével.

Ez katalizálhatja a további játékportolásokat és játékfejlesztéseket. Az sem utolsó szempont, hogy az AAA játékok mögött álló engine-ek (CryEngine, Unreal Engine 4) már eleve Linux támogatással rendelkeznek, így egy-egy cím Linuxra (SteamOS-re) kihozása gyerekjáték lesz.

--
trey @ gépház

szurkolok, hogy így legyen, de azért pár dolog árnyalja a dolgot:
1. grafikus driverek teljesítménye.
2. laptop grafikus driverek minősége, bonyolultsága, teljesítménye (pl optimus technológia az intel-nek "hála"
3. DirectX, Metal sokkal kisebb overhead van, mint OpenGL-ben, ez sem előny.
4. Disztribek széttagoltsága (talán a steamOS jelenthet valamit, de akkor megint 1 OS-hez vagy kötve)
5. Linux elterjedsége, egy gyártó azt nézi, hogy x befektetett munkával mennyi jövedelmet tud szerezni, ez linux, mac esetében kicsi.

van még sok érv, de szerintem ezek a legfontosabbak, remélem majd változik a helyzet, fejlesztenek... stb.

1. Ha linux + gaming akkor Nvidia. Ebben egyelőre nem történt változás. Viszont Nvidia driverei jó minőségűek, Linuxon ugyanazt a teljesítményt nyújtják mint Windowson.
2. Az optimus probléma már egy ideje megoldott.
3. http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/
Direct3D nem jelent kisebb overheadet mint az OpenGL. Sőt.
Metal egyelőre mobil cucc iOS-en. Ígérte OSX-re is az Apple, de ennek csak iOS-OSX alkalmazás átjárhatóságnál lesz jelentősége. A PC játékok OSX portjai továbbra is OpenGL-t fognak használni. Az AMD Mantle pedig eddig még magán az AMD-n sem tudott sokat segíteni.
4. Desktop Linux ma egyet jelent a Debian világgal. A felhasználók 85 százaléka Ubuntut, Mintet vagy valamilyen más Debian (Ubuntu) leszármazottat használ. De a Fedora, Arch és Ubuntu mind "1 OS". Ha egy játék csak Ubuntu támogatással jön ki SteamOS mellett az némi konfigurálás után el fog indulni Fedorán és a többi Linux disztribúción is. Ez mind egy OS csak különböző disztribúciók. Más OS egy FreeBSD vagy Plan9.
5. Mekkora az Xbox One elterjedtsége? Alig több mint tízmilliót adtak el eddig belőle. Linuxból és Macből is több van használatban. A Steam Machine pedig csak most fog megjelenni.

4. Ez az Ubuntu = Debian olyan volt, mintha azt mondanád, hogy SUSE = Slackware
5. Azonban Xbox One esetén legalább lehet tudni, hogy szinte mindegyik gép gamer célokra van használva, míg Linux és OS X esetén ez annyira mégsem igaz, főleg miután a Linuxra/OS X-re váltást a legtöbben azzal a tudattal teszik meg, hogy a játékokról lemondanak, és nem, nem a Wine-os időmilliomosok vannak többségben.

4. A SUSE már eléggé régen elszakadt a Slackwaretől. A Debian és Ubuntu viszont ma is sok közös csomagot használ. A csomagformátumuk nem csak azonos de telepíthetőek egymásra. A szükséges függőségeket Debianon és Ubuntun is pontosan jelzi a csomagkezelő. Azok telepítésével működni fog a csomag. SUSE és Slackware között már régen nincs ilyen kapcsolat, csomagformátumban is váltott a SUSE. De a SUSE rpm és Red Hat rpm sem csereszabatos egymással.

A SteamOS Debian alapú, még a Steam hivatalosan támogatott Linux disztribúciója az Ubuntu. Szóval ez a SUSE-Slackware hasonlat sántít.

5. Ennek a játékról való lemondásnak ellentmond, hogy például Humble Bundla akciók során, különösen ha OSX és Linux verzió is van a csomag játékaiból rendre a Mac és Linux userek fizetik átlagban a többet. Az átlagárban mindig a Windowsosok felett állnak. És az összbevételben is rendre túlreprezentálják a platformjaik számbeli részesedését.

4. Itt nem arra utaltam, hogy például lehet-e "dist-upgrade-elni" Debian-ról Ubuntura, hanem arra, hogy attól függetlenül, hogy az Ubuntu éppenséggel Debian alapú, még nem a Debian érdeme, hogy jelenleg a legelterjedtebb desktop Linux ág éppenséggel visszavezethető a Debianig, mert bizonyos, hogyha anno az Ubuntu például Fedora alapokon születik meg, akkor most az lenne a standard, a hasonlatot pedig úgy gondoltam, hogy amíg nem volt Ubuntu, addig emlékeim szerint tipikusan a SUSE volt a legáltalánosabb desktop Linux, és az sem a Slackware érdeme volt. A Chromebookokra is ugyanígy visszás rámondani, hogy Gentoo desktopokkal szállítják, legalábbis én így látom.

A Steam OS a Valve szerint valamiféle meg nem nevezett "legal issue" miatt lett Debian alapú és nem Ubuntu, de azzal a lendülettel közölték is, hogy a saját kompatibilitási rétegüknek hála, bármilyen disztróra alapozhatták volna.

5. Tisztában vagyok vele, csak arról emlékeztem meg, hogy míg egy Xbox One esetén a 10 milliós userbase 97%-a gamer, addig nincsenek ilyen egzakt számok desktop Linuxnál, jelenleg maximum csak saccolgatni lehet a Steames statokból, hogy mi merre hány méter.

4. Nem érdemei miatt akartam fényezni a Debiant. A disztribek széttagoltságának problémájának felvetésére válaszoltam. Ez ugyanis nem probléma. A deb alapú disztribúciókon alapból működni fognak a SteamOS-re megjelent játékok. Ami menni fog SteamOS-en az menni fog, Ubuntun, Minten Debianon is. De a többi Linux disztribúcióval sem lesz inkompatibilis a Steam és játékai. Az apró eltérések miatt legfeljebb egy kis finomhangolásra lesz szükség. Maga a Steam egyébként sem deb csomagokat használ a játékokhoz.

5. A 97% szvsz sok lesz. PS3 vásárlóknak eléggé nagy része Bluray lejátszónak vásárolta a konzolt, mert sokkal jobb Bluray lejátszó volt mint a csak filmet lejátszani tudó playerek. És még árban is versenyképesebb. Ma is vannak aki filmlejátszásra konzolt vásárolnak, bár a Playstation itt most is vonzóbb annak ellenére, hogy már az Xbox is tud Blurayt.
Ennél fontosabb tényezőt jelentenek az alkalmi játékosok. Elég sok konzol vásárló csak néhány cím miatt vásárol konzolt. Focirajongó, aki csak Fifa miatt vásárol Xboxot. Vagy autóbuzi aki megvásárol évente egy-két autós játékot és annyi.
A számok Linux oldalon hamarosan lesznek. Pár nap és megjelennek hivatalosan a Steam Machineok.

1. lehet, én nem ezt tapasztaltam
2. elméletileg meg lett oldva, de valahogy nekem sosem ment rendesen, mindig hackelni kellett valamit, ezt a tömegek nem fogják megtenni.
3. nem voltam pontos DirectX12-re gondoltam, az előzőekben tényleg nem nagyobb. Metal meg mar OSX-ben is benne van az új OSX óta, AMD-t nem ismerem.
4. az a desktop linux se egyértelmű, azért még mindig pilótavizsgás, ne magadból indulj ki. egy xbox-hoz, vagy ps-hez képest, ahol csak kiválasztom a listából a játekot /beteszem a lemezt -hez képest mindenképpen, és a tömegeknek még azt is meg kellett tanulni.
5. meglátjuk, de azért ha a boltban ott van egy gamer cucc, akkor sanszosabb, hogy az átlagember windows-osat vesz, mert "arra van a sok játek", van egy társadalmi tehetetlenség, amit a linux nehezen fog áttörni, csak technikailag nézed a dolgot. De ott van a 10 mila Xbox, ahol a usernek csak be kell tennie a lemezt. Ezt kb 10 millo meg tudja csinálni. szerinted az alkalmas pc-vel rendelkező emberek hány százaléka fogja tudni használni a linuxot ?
steam machine-t meg várjuk meg, de annyira nem vagyok optimista, a steam controller-ről azt tartják, hogy nem egy jól sikerült darab, ez is sokat számít.

1. Akkor eltérnek a tapasztalataink, nekem sosem volt vele bajom.
2. Tömegek már a Windows installertől hátast dobnak. Megveszik a boltban készen os-sel, telepített driverekkel a notebookot és használják. Magyarországon (korábban) vám és értelmetlenül magas adók és erre reakcióként kialakult adótrükköző kultúra következménye ez a népi-pc mozgalom, hogy mindenki magának épített számítógépet, jóárasított alkatrészekből. De szerencsére már itt is kezd a múltba veszni. Linux desktop piac még nem igazán létezik. Ha a Chromebookokat ideszámíthatjuk akkor azok vannak. De ott nincs is driverekkel probléma. User megveszi, bekapcsolja, használja. Azt sem tudja Linux van rajta.
Steam Machine első szériájában még nem kacsint a notebookok felé. Csak desktop kivitelű, konzolszerű Steam Machinok jelennek meg holnapután. De hamarosan a területen nagy tapasztalatokkal rendelkező Alienware várhatóan le fog csapni a lehetőségre. Azon nyilván nem a usernek kell driverek konfigurálásával foglalkoznia.
3. A DirectX 12 jó, de a Linux oldalon ott lesz a Vulkan api. A Valve Source2 enginje természetesen elsőként támogatja.
4. Ezzel egyet értek. Vissza is utalnék az most írt 2. pontomra. Itt a Steam Machine jelent outofbox megoldást holnaputántól. Lényegében egy konzol aminél még lemezzel sem kell kínlódni. User megveszi, bekapcsolja, bejelentkezik és játszhat, vásárolhat.
A disztribúciók széttagoltságának problémájával nem értettem egyet. Tény, hogy sok disztribúció van de ez Linux desktop + Steam gaming számára nem probléma. Ha a közeljövőben Chromebookok mellé majd bejön egy gyártó valamilyen hagyományos desktop Linux disztribúcióval akkor az úgyis szinte biztosan Ubuntu, Mint vagy Debianos gép lesz. A Steam Ubuntut hivatalosan is támogatja, az alkalmazásboltból el is érhető a Steam. Vagy egy notebook kivitelű Steam Machine SteamOS-sel, amin természetesen tökéletesen megy a Steam.
Ne érts félre. Ami szerintem NEM lesz a Steam Machine miatt:
Átlag Béla a Steam Machine debütálásának másnapján gyalulja a Windows a notebookjáról, hogy SteamOS-t vagy Ubuntut telepítsen rá Steam klienssel. Ilyen valóban nem lesz.
Az lesz, hogy a MediaMarktban eddig két konzol (Xbox One, PS4) volt kiállítva és harmadik Wii U sarokban, meg ezek előző generációi az akciós pultban. Most majd lesz mellettük több konzol. Steam Machineok különböző gyártóktól.
5. "sanszosabb, hogy az átlagember windows-osat vesz, mert "arra van a sok játek"
Ha ez így lenne akkor az új konzolok soha nem fogynának mert azokra még alig van játék.
A Steam Machine a user számára egy konzol. Ott lesz a polcon különböző játékokkal egybecsomagolva mint a konzolok. Sokan csak a kedvenc játékuk miatt megveszik. Nem is érdekli őket milyen rendszer van rajta. Az átlag gamernek a "Steam" már sokkal inkább platform mint a "Windows".
A Steam controller nem az egyetlen ami Steam Machinehez van. Hagyományos kontroller is lesz, sőt a PS4 kontrollere működik vele. A konzolokon körülményes stratégiai játékok miatt lett a steam controller. Fotelből RTS-re eddig ez a legjobb kontroller.
Viszont Steam Machinera kedvezőbb áron lesz kormány, botkormány és egyéb speciális kontrollerek. Még a zárt konzolokra ezek erősen felárasak.

2. én ott a laptopos nvidia driver-ről beszéltem, linux gameing vonalon, alienware cuccot meg meglátjuk, de ahogy olvasgattam a forumokat dell-nél a linuxos támogatás néha eléggé vicc kategória, nincs olyan gépem, de itt a hup-on is volt panaszkodó poszt.
3. Vulkan api-t nem ismerem, de ha az megoldja a problémát én csak örülök :)
4. disztrib széttagoltságot linux gameing vonalon gondoltam, nem steam machine-re ott nyilván csak egy disztrib van :) Steam Machine-ek mint konzol, technikailag kicsit... de abban igazat adok, hogy Átlag Béla szemszögéből az. Bár érdekes, kérdés, hogy az AAA felhozatalból mi lesz rá, majd meglátjuk, reméljük a legjobbakat, viszont azt szerintem továbbra is igaz, hogy ha Pistike egyenlőre az xbox-ért vagy ps-ért fog sírni még egy darabig, nem a steam machine-ért
5. ok, lehet RTS-re azt mondják, hogy jó, sokan mondják, hogy xbox-os kontrollerrel lehet fps-t játszani, nekem nem sikerült, de sokan állítják, hogy nekik megy ;)

2. A holnapután bemutatkozó Steam Machinek egyike Alienware.
A bemutatkozó szövegben "awesome experience of console gaming"-ről írnak. Szóval driverrel biztosan nem kell foglalkoznia a vásárlóknak. A későbbi notebook kivitel csak feltételezés a részemről. Még nincs ilyen bejelentett termék. De meglepne ha az Alienware kihagyná ezt.
4. Ha Pistike már összegyűjtött egy jó kis gyűjteményt magának Steamen, és egyébként is ott nyomja multiban a haverjaival, akkor inkább Steam Machinet fog kérni karácsonyra mint Xboxot, amire egy játéka sincs. Pláne akkor ha a meglevő pc-je már lassúcska.

disztrib széttagoltságot linux gameing vonalon gondoltam, nem steam machine-re ott nyilván csak egy disztrib van :)

Meh...
- Egy elégedett openSUSE és Steam felhasználó.

(Eddig egyetlen egyszer kellett egy symlinket csinálnom, hogy egy Steam-es játék elinduljon, de az is közismert hiba volt a kiadásban)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Valószínűleg az még a béta időkből, vagy béta állapotú játékoknál lehetett.

Probléma nélkül játszom Ubuntu-n a Steam-es játékainkkal. Most éppen az Alien: Isolation-nel. Semmit sem kellett hegeszteni. Kifizettem, letöltöttem, elindítottam. Akár Windowson.

--
trey @ gépház

Most mar engem is erdekel a dolog, kivancsi vagyok, hogyan mukodik linux alatt a steam balhe, egyedul az a kis problemam az egesszel, hogy a gamer eszkozok tamogatottsagarol nincs informaciom egyelore azon kivul, hogy not supported. Van Razer Taipan (eger), DeathStalker (keyboard) es Seiren (mikrofon) a gepemre aggatva es egyetlen szoftverbol tudom hebrakolni mindegyiket (Razer Synapse). Itt a polling rate-tol kezdve a makrokig, DPI-ig sok minden beallithato es cloudba menti a parametereket. Nyilvan mas gyartoknak is mozdulniuk kellene, hiszen sznobsag vagy nem, sokan vesznek gamer eszkozoket, ha mast nem, egeret (FPS, MMORPG, MOBA). A G-Sync es Freesync is egyre inkabb elterjed, elvileg tamogatottak linux alatt es mukodnek is.

Nem tudom, én oldschool játékos vagyok. WASD, "E", "R", "Q", "C", bal Shift, egér jobb, egér bal, esetleg egérgörgő elég mindenre.

A gyerek újabb generáció, ő a felsoroltak mellett Xbox kontrollerrel játszik. Teljesen működőképes.

Ezen kívül itt nagyon igény nem merült fel másra, így utána sem néztem.

--
trey @ gépház

pl videokártya driverekkel szívtam, egy asus n53sn laptop, sandy bridge proci, hozzá tartozó intel cucc, valamint nvidia 550M 2GB.
felrakok egy sima ubuntut, vagy fedorat, használhatatlan, kockásodik az egérnél a kép, meg szinte semmit nem lehet csinálni, intel video driver felrak amit az inteltol szedek, de az meg kicsit le van maradva.
nvidia régen szépen ment Bumblebee-vel, de mostanában valamiért se prime-al , se Bumblebee-vel nem megy. egyre szarabb az egész.
mindeközben windows alatt simán megy minden. nem picit ki vagyok akadva.

Nálam majd akkor férne bele ha az Alienware megjelenik egy portable Steam Machine-nel, ami egy notebook kivitelű gép. De az nem tekinthető hagyományos notebooknak, mert 1., marha nehéz 2., nagy és vaskos 3., bár van akkuja de a fogyasztása miatt konnektoros használatra van tervezve. Ha a gyártó linuxszal (SteamOS) szállítja akkor semmilyen driverproblémára nem kell számítanom.

Kár lenne konzol vs. gép vitát nyitni. Mindegyiknek megvan a maga előnye. Én nem veszek konzolt, de jelzem a játékgépem alaplapja, processzora, memóriája 6 éves elmúlt. VGA kártya egy középkategória, ez az egyetlen, amit cseréltem benne. Cserébe olcsóbbak a játékok, a gép másra is használható.

Én is játszottam már LAN party-n az inteles laptopommal, mert azt volt egyszerű vinni. Viszont ezt nem nevezném kényelmes játékélménynek.

Gondolom Intel grafikára épülő konzolt még nem láttál. Talán nem véletlenül...

--
trey @ gépház

> a játékgépem alaplapja, processzora, memóriája 6 éves elmúlt

És nem képzelhető el, hogy egy mai laptop hozza a 6 évvel ezelőtti desktopok teljesítményét? :)

Ebben az latpopban, amiről ezt írom, egy i7-4600U proci van, persze integrált grafikával. Gyakorlatilag nincs olyan játék a Steam accountomban, ami igazán meg tudná izzasztani. Nagy részük persze HD-ben is megy.

Értem, hogy alapvetően desktopból olcsóbb játékgépet csinálni, de ha laptopra amúgy is szükség van, akkor lehet, hogy ez már redundáns. Nekem, legalábbis. :)

> Viszont ezt nem nevezném kényelmes játékélménynek.

Ez igaz, de amíg van a laptopon HDMI kimenet és bluetooth, addig teljesen mindegy a form factor, tudsz rákötni tévét és billentyűzetet+egeret.

> Gondolom Intel grafikára épülő konzolt még nem láttál.

Valóban nem. De az aktuális konzolok között nvidia sincs nagyon, nem? Akkor az nvidia is alkalmatlan játékra? ;)

"És nem képzelhető el, hogy egy mai laptop hozza a 6 évvel ezelőtti desktopok teljesítményét? :)"

Elképzelhető. De hogy hűtésügyileg nem erre tervezték egyiket sem, az hétszentség.

"Ebben az latpopban, amiről ezt írom, egy i7-4600U proci van, persze integrált grafikával. Gyakorlatilag nincs olyan játék a Steam accountomban, ami igazán meg tudná izzasztani. Nagy részük persze HD-ben is megy."

Lásd az előző válasz. Egyébként nem hiszem, hogy ne lenne olyan játék, ami ne izzasztaná meg.

"Valóban nem. De az aktuális konzolok között nvidia sincs nagyon, nem? Akkor az nvidia is alkalmatlan játékra? ;)"

Gyakorlatilag az összes Steam Machine NVIDIA alapú lesz.

--
trey @ gépház

> Egyébként nem hiszem, hogy ne lenne olyan játék, ami ne izzasztaná meg.

...a Steam accountomban, mint mondtam. Van kb 100 játékom, jórészt indie vacak, de mondjuk 10-15 darab AAA cím is megvan, egyik-másik egész új. Ezekkel még nem volt gondom.

> Gyakorlatilag az összes Steam Machine NVIDIA alapú lesz.

Oké, de szerintem az a gép, amin egy x86-os desktop Linux fut, nem konzol, legfeljebb brand PC. :)

"Oké, de szerintem az a gép, amin egy x86-os desktop Linux fut, nem konzol, legfeljebb brand PC."

Korábban az volt a szöveg, hogy az a gép amiben szutyok pc hardver van az nem konzol. Ma meg háromból kettő konzol pc hardver. A PS4 módosított FreeBSD-t használ. Miben tér el a Steam Machinetól?

Te ezt írtad "De az aktuális konzolok között nvidia sincs nagyon, nem? Akkor az nvidia is alkalmatlan játékra?"

A PS3 konzolban történetesen Nvidia gpu van. Ma is gyártják, kapható a boltokban.

Engem érdekelne, hogy melyik az az intel videokártya, ami új AAA játékokat hd-ben tud futtatni.
Nekem egy nvidia 520m van a laptopomban, az ultra low beállításokkal tudta vinni normálisan a Dirt Rally-t...

Aztán megoldottam, hogy egy asztali GTX 960-at dugtam a laptopba, azzal megy már High-on is 90 fps-el. :)

(Ubuntuval plug&play megy egy ilyen egpu, Windowson szét kellett szívnom az agyam.)

Nyilvánvalóan hülyeség, mert egy Crysis 3, Metro: Last Light stb. kimaxolva meg se mozdul szerintem egy Intel GPU-n. 1024x768-ban, low setting-en esetleg kapsz 20-30 fps-t. Pedig ezek nem új játékok. Több évesek. Mondjuk, ha konzol grafikához vagy szokva, akkor ez elég lehet :D

De egyébként nem csak azzal van a baj, hogy mennyit tud, hanem az, hogy sok játéknál semmilyen hivatalos támogatás nincs hozzá:

https://steamcommunity.com/app/255710/discussions/0/611701360817889371/

Q: Why doesn't this support intel integrated graphics cards
A: because a toaster has better graphic rendering capabilities than an integrated graphics card.

A casual gamer biztos nekiáll most ezzel vitatkozni. Hardcore gamer meg jót röhög rajta.

--
trey @ gépház

> A casual gamer biztos nekiáll most ezzel vitatkozni. Hardcore gamer meg jót röhög rajta.

Aha, szóval itt van a kutya elásva! Én kifejezetten casual gamer vagyok: a munka, család, barátok, más hobbik, stb. elég sok időt elvisznek, nincs arra időm, hogy hardcore gamer legyek. :)

off: Van némi insight-om a játék-iparba - nem sok, de talán több, mint az átlagnak. Innen pont úgy látszik, hogy egyre inkább a casual piacra lő mindenki. Találgatás, de talán azért, mert mostanra nőtt fel (és lett fizetőképes!) az a korosztály, akit pár éve a mainstream PC-játék gyártás telibe kapott, nekik viszont már nincs idejük minden nap órákat tölteni játékkal.

Ha megnézed, a játékok struktúrája, narratívája is ehhez igazodik: hasonlíts össze többrészes címek első epizódjait az aktuálissal. Ugyan pont a minőség rovására megy, de a jelenség pl. jól látszik a BioWare címeken, lásd Dragon Age/Mass Effect 1 --> 3 "fejlődés".

Ne Magyarországról nézd az világot, nem ott van a középpont. A casual gamek nem új jelenség. Mindig is léteztek. A NES, Commodore 8-bites korszakban ezek uralták a játékpiacot. Utána a PC miatt háttérbe szorultak. PC mellett mindig ott voltak a konzolok, de oda egyre megfizethetetlenebb lett a belépés indie fejlesztőknek. Ezért marad a shareware download, majd a flash weben. Mára minden megváltozott.
Mondhatnám, hogy valakinek feltűnt, hogy a távol-keleten nagyon jól fogynak GP2X, Pandora és hasonló kézigépek, és az eladásokat jól hajtják a MAME-val életbe visszahozott régi casual gamek. Erre nekiálltak újra casual játékokat fejleszteni ha már úgyis ott van az AppStore és a Play.
De a valóságban sokkal esetlegesebb volt a folyamat. Steve Jobs nem akart külsősök számára nyitott alkalmazásboltot, csak Apple fejlesztések lettek volna iPhoneon. Végül kipróbálta az Apple hátha bejön alapon. Bejött. A web-flash játékokat fejlesztő brancs pedig gyorsan rácuppant a lehetőségre. Webjátékokkal még nagy látogatottság mellett sem lehetett jó pénzt keresni. AppStore és Play ezt gyorsan megváltoztatta.

> Ne Magyarországról nézd az világot, nem ott van a középpont

Az ismeretség pont nem magyar vonatkozású.

> A casual gamek nem új jelenség

Nem mondtam, hogy az lenne. :)

> a konzolok, de oda egyre megfizethetetlenebb lett a belépés indie fejlesztőknek

Ez nem igaz, több indie játékom van Xboxra, mint AAA.

Múlt időt használtam. Már az ötödik konzolgenerációnál túl drága lett a fejlesztés költsége. Hatodikra szinte el is tűntek az indie fejlesztők. Hetedig generáció elején nem voltak ott konzolon, az utóbbi években pont az új indie hullám miatt lazított a Sony és Microsoft is. Ez már érintette a hetedik konzolgeneráció utóbbi éveit. A nyolcadik konzolgenerációval pedig kezdetektől tárt karokkal invitálja mindkét konzolgyártó az indie fejlesztőket. A Nintendo szokás szerint saját utat jár.

Tekintsünk el a túlzástól: és? A casualnak ennyire van ideje. Ha egy héten van időm/energiám arra, hogy 1-2 órát játsszak, az már kifejezetten soknak számít. Nem akarok olyan játékokkal játszani, amik sok befektetett időt igényelnek.

Örülök, hogy te hardcore gamerként tudod magad definiálni, de az emberek nagy részét más dolgok motiválják.

félig off, érdekesség: http://www.bigfishgames.com/blog/2014-global-gaming-stats-whos-playing-…

Mivel az én laptopomban csak egy i3 van, ezért alapból primusrunnal indítom pl. a Steamet is. Nem szívok vele semmit. Amúgy a Logi(tech) egerem is megy 1200 dpi-n, egyedül a thumb button nem, ami winen sem konfigurálható, úgyhogy nem is érdekel egy ideje.

A fenti vitából meg már csak vagy 10 hosszú csíkot látok telefonon, lehet nem is ez a vita tárgya.

☼☆♫♪♫♪☆☼
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

4. Ugyan nem vagyok játékfejlesztő, de úgy tudom, hogy a széttagoltságot Linux esetén a Valve egy plusz réteggel (steam-runtime) orvosolta.
5. Szerintem ami leginkább felkavarhatja az állóvizet, az a Steam Machine teljesítménye, ha önmagában, mint platform jól teljesít, akkor teljesen mindegy lesz a Linux desktop elterjedtsége, miután a célplatform pl. nem az ubuntus gamer scene lesz, hanem a sok esetben abszolút laikus, Linuxot még talán hírből sem ismerő Steam Machine userek.

Egyébként ez nagyon igaz, nagyrészük Wine-nal sem megy. Nem kizárt, hogy megvárják a Steam machne sikerét, ha lesz.

Azt már leírtam/mondtam, többször is, sok helyen, hogy ha a Valve a Half-Life 3-mat nem a saját konzoljára hozza ki először, legalább ideiglenesen exkluzívan, akkor akár már most abbahagyhatnák az egészet. Csak nem lesznek akkora idióták, hogy kihagyják ezt a ziccert.

☼☆♫♪♫♪☆☼
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Ne legyen igazam, de...
Nem hiszem hogy a Steam Machine segitene a PC-s vagy a Linuxos jatekok elterjedesen. Mint ahhogy az Android nem egyenlo a Linux operacios rendszerrel, szerintem a Steam OS sem (lesz) az. A Valve nem egy jotekonysagi szervezet, a mogotte allo emberek penzt szeretnenek csinalni, amit elkezdett veszelyeztetni a konzolok egyre nagyobb elterjedese es a Microsoft sajat 'app store' megoldasa. Szoval szerintem a Valve celja egy uj 'konzol' platform letrehozasa, ami HW oldalon az x86-ra epul (mint mostanaban szinte minden), SW oldalon pedig jelenleg a Linuxra. Amde mint ahhogy a MacOS sem FreeBSD, a SteamOS is eltavolodhat a 'sztenderd' Linux alapoktol, es onnantol kezdve a fejlesztok majd SteamOS-re fejlesztenek hisz ott lesz egy kritikus vasarloi tomeg, de az mar lehet hogy annyira specialis Linux lesz, hogy hagyomanyos disztribuciokon nagyon nagy kinszenvedes lesz elinditani ugyanazon jatekot.

Kár, hogy a steam platform filozófiája egy vicc. Még egy videójáték kölcsönzéshez sem tudom hasonlítani mert annál is kevesebb jogaid vannak a megvett tartalom felett. Ennek ellenére sajnos használom persze, de kicsit bánok minden dollárt amit ráköltöttem.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

ami megint lehet necces, bár nekem is szimpatikus a GOG, de a gyártók erre néha nagy ívben sz**nak. pl, ott az Anno sorozat.
Uplay kell hozzá, hiába vetted meg steam-en, vagy GOG-on.

egyre jobban tolódok el abba az irányba, hogy a játékszerem a Scilab. van pár dolog amit meg akarok csinálni. Bár az ami a legjobban érdekel, ott még kicsit el kell mélyednem pár dologban, hogy tudjak akár kérdezni (warp drive bubble oszcilláció kontrolja).

Mennyi 2 évnél nem régebbi AAA kategóriás játék van ebben?