id Tech 5: TTimo reményt adott a linuxosoknak

Címkék

Noha korábban az id Software feje, John Carmack arról beszélt, hogy egyelőre nem tervezik a cég következő nagy játékát, a Rage-et hajtó id Tech 5 motornak Linux-ra való portolását, most egy kicsit változott a kép. John akkor azt mondta, hogy a kérdés nincs teljesen elvetve, és ha emberek százezrei játszanak a Linux-ra is nemrég elérhetővé tett Quake Live-val, akkor változhat az álláspontjuk.

Az ok, amiért az id Software a korábbi gyakorlatától eltérően nem tervezett linuxos portot a Rage engine-jéből, az az, hogy sokkal nehezebb ezt a motort portolni Linux-ra. Carmack szerint a kódbázis sokkal, sokkal nagyobb a korábbi játékoknál alkalmazott engine-ek kódbázisánál. A fejlesztő-igazgató szerint valószínűleg nem lenne akkora szívás megoldani, hogy a bináris NVIDIA driver-en működjön a stuff, de annak kicsi az esélye, hogy mással is korrekten és elfogadhatóan fusson.

Szóval a linuxosok egy kicsit csalódottak voltak az id Software kijelentései után. Lehet, hogy ezt érezték a cégnél is, mert Timothee "TTimo" Besset tegnapelőtt egy blogbejegyzésben ismét olyan dolgokról írt, amelyek reményt adhatnak a jövőre nézve.

TTimo blogbejegyzésében arról írt, hogy a korábbi, id Software-től kikerülő linuxos portok is az ő munkájának köszönhetően voltak elérhetők. A portolást szabadidejében végezte. Megemlítette, hogy a Quake Live játékosainak 5%-a linuxos. Itt nincs semmi változás, ez gyakorlatilag annyi, amennyi korábban is volt. A fejlesztő azt is leírta, hogy erősen valószínű, hogy a nemrég kiadott, új Wolfenstein játék már nem fog futni Linux-on, azonban a Rage alatt dolgozó id Tech 5 engine-re vonatkozóan bíztató dolgokat írt.

Az id Tech 5 már fut PS3-on és Mac-en. TTimo leírta, hogy valószínűleg az id Tech 5-ön fog dolgozni a közeljövőben, és átkozott legyen, ha nem tudnak időt szakítani arra, hogy Linux build-eket is készítsenek.

A blogbejegyzés itt olvasható.

Hozzászólások

Ha Macen fut, akkor olyan nagyon nem lesz vészes átírni Linuxra sem, imho.

Ja, gondolom már eljátszott vele. A postban említi, hogy sosem kötelezték el magukat a linuxos verziók kiadása mellett, kiváltképp addig nem, amíg úgy nem érezték, hogy lesz annyi erőforrásuk, hogy meg tudják csinálni. Ha nem gondolná komolyan, akkor ez a blogbejegyzés csak arra lenne jó, hogy még nagyobb csalódást keltsen. Mivel TTimo nagy tiszteletnek örvend linuxos körökben, nem hiszem, hogy az a célja, hogy hitegessen. Semmi értelme sem lenne egy már majdnem elült dolgot újra felszínre rángatni. Szerintem nekilátott már és úgy ítéli, hogy meg tudja csinálni :)

Egyébként ha nem lesz, én akkor sem kárhoztatom sem az id Software-t, sem TTimo-t. Eddig is nagyon nagy mértékben hozzájárultak ahhoz, sokan megismerjék a Linux-ot. Ebben a gazdasági helyzetben az is nagy dolog, hogy egyáltalán foglalkoznak a kérdéssel. Főleg úgy, hogy most vették meg őket és nem tudni, hogy mennyire van szabad kezük az ilyen döntésekben.

Ha pedig TTimo szabadidőben csinálja, akkor kijár neki egy nagy köszönet.

--
trey @ gépház

"Főleg úgy, hogy most vették meg őket és nem tudni, hogy mennyire van szabad kezük az ilyen döntésekben."

Én nem lepődnék meg azon, ha idővel az id Software eltűnne a beolvadt cégek nagy pöcegödrében, mint ahogy tette azt sok másik is. Persze majd Carmackék kiválnak és létrehoznak valami új céget. De ne legyen igazam!

Mármint, hogy nem tehetnek ki FTP-re egy binárist, ami csak NVIDIA driver-rel képes működni, mert technikailag csak azzal lehet megoldani? Miért ne tehetnék meg? Mellé tesznek egy TXT-t, hogy ATI húzz bele, csinálj driver-t, mi partnerek vagyunk, hogy a te kártyáidon is fusson. Sőt, csinálj jó open source driver-t! Csak rajtad múlik.

--
trey @ gépház

nem értek bsd-hez.... meg tudom hogy ez a hír csak reményt add hogy lesz linux alatt is, szóval kérdés ha esetleg mégis lesz linux port akkor menynire nehéz bsd-re portolni?
Mert ha ezeken mind menne : win,osx,linux,bsd,xbox,ps3 az elég komoly lenne.

[...] a bináris NVIDIA driver-en működjön a stuff, de annak kicsi az esélye, hogy mással is korrekten és elfogadhatóan fusson

Ez most tényleg nagy fricska a többi gyártónak. Ahogy észrevettem, az NVIDIA nem nyomja tele az opensource sajtót marketinggel, de mégis folyamatosan hozzák ki a linuxos fejlesztéseket (és ezek tényleg fejlesztések, nem ad-hoc hotfixek, amikkel commitonként 30%-okat javul a sebesség...), ellentétben pl. az intel driverrel, ahol már egy éve csak a szart pofozgatják, de azt jó hangosan.

Van inteles és NVIDIA-s laptopom is, kipróbáltam ugyanazt a játékot (UT2K4) NVIDIA, Intel, Windows, Linux minden permutációjában, ez mondatja velem a fentit.

--
Elder Scrolls

Intel VGA-m van, 3D desktopot futtatok és nincs panaszom. Értékelem azt a munkát, hogy használható, nyílt forrású 3D driver-t próbálnak meg letenni az asztalra. Ezt eddig előttük még senki sem csinálta meg és ők voltak az elsők akik ennek érdemben nekiláttak. Azt is elfogadom, hogy az út rögös.

--
trey @ gépház

Mint említettem, én tudom, hogy milyen eszköztől mit lehet várni. Feltehetően ha Blender-rel dolgoznék nap mint nap, akkor vásárolnék egy izmos gépet egy hozzá való NVIDIA kártyával és nem egy business notebookon (értsd: iroda alja) akarnék erőlködni egy integrált Intel VGA-val. De mivel olyan munkát végzek, amihez ez a notebook is tökéletesen megfelel (főleg dokumentumokat olvasok, írok, parancssori konzolban bohóckodok, weben szörfözök) bőven elég ez a gép is. Otthon van egy izmosabb gépem (gépünk, mert családi) és azon játszom. Eszem ágában sincs ezen a gépen játszani.

--
trey @ gépház

Persze, ezt értem, valóban nem játékra találták ki az inteles kártyákat.
Viszont az, hogy Linux alatt 20 FPS-sel fut a CS, Windowson 60-nal; Linux alatt 640×480-ban, minimum felbontásban játszhatatlanul szaggat az UT, Windowson pedig simán viszi a közepes minőséget 1280×800-ban is, az azért nem keveset árul el a linuxos driverük milyenségéről.

--
Elder Scrolls