"Ingyen vetted? Ingyen javítják? Igyen lehet a kopó-fogyó alkatrészeket cserélni? Ingyen van az autópálya használata?"
Autópálya díjat, ha figyeled, belevettem a számításba. A többire:
"...öt évesen 80-100e kilométerrel kell már ezt-azt cserélni, ami 120-150e forint lehet, tíz évesen 160e-200e kilométerrel már rámegy 200-300e forint."
Tehát km-enként megdobja 1, másfél forinttal, na puff.
Az biztos, hogy az autón csak bukni lehet, ezt nem vitatja senki. Azt a 3-5 milliót amibe egy alsó-, középkategóriás autó kerül újonnan és amit 5 évesen jó ha 1 millióért el lehet adni, nem hozza vissza semmi.
De vegyünk éves átlagban 20e km-t futó autót, 4 millióért (Astra, Golf, Swift stb), 5 évre. Az 5 év alatt 100e km, 250-es benzinnel számolva ((7 * 100 000) / 100) * 250 = 1 750 000 Ft benzinköltség. Ehhez hozzájön az általad említett 150e Ft, ami az öt éves kocsinál szervíz oldalon megjelenik. Duplázzuk meg, 300e Ft, ha közben kell még valamit cserélni rajta. Súlyadó, kötelező nem tudom hogy alakul, legyen 500e 5 évre, remélem nem túl durva a becslés. Dobjunk még hozzá egy 150e-s autópálya matricát, az nagyjából 100 alkalom, szerintem reális felsőbecslés.
Tehát 4.000.000 + 1.750.000 + 300.000 + 500.000 + 150.000 = 6.700.000 / 100.000 = 67 Ft/km.
Remélem nagyjából pontosak voltak a becsléseim, hacsak nem nagyságrendi tévedések vannak benne, akkor a végeredményt nem befolyásolja.
Természetesen ilyen összehasonlítás esetén a tömegközlekedés Ft/km számolásába be kell venni a vonat + volán + bkv + taxi (éjjel) + időkiesést, a megbetegedések nagyobb kockázatáról nem is beszélve (sok ember kis helyen összezárva, főleg így télen, influenza terjedésének ideális helyszíne). Szóval, ha az autóval megtett km-be belevesszük a járulékos költségeket, a tömegközlekedést se lehet csak menetjegy alapján számolni, hiszen az enyhén kettősmérce lenne.
És azt nem is említettük, hogy a Ft/km díj nem változik akkor se, ha 2, esetleg 5 ember ül az autóban, így Ft/km/fő a 67 Ft inkább a fele (használattól függően).