( belsodaniel | 2025. 11. 18., k – 10:44 )

Mutatok egy peldat, hogy miert tartom szalmababnak ezt az egeszet, amit a forumtars nyomat. 

A Budapest-Székesfehérvár közötti vasútvonalat 2009 és 2014 között újították fel 86,8 milliárd forintból, ehhez a munkához különböző dolomit zúzalékokat szállítottak idősebb Orbán Győző cégétől.

Innen: https://444.hu/2020/11/24/draga-ne-probalkozzon-mert-fogy-a-turelmem-orban-apjat-kerdeztuk-az-allami-megbizasairol

Ebben le van irva egy csomo mas projekt, de koncentraljunk a vasutepitesre. Nyilvan egy ilyen epitkezesnek nagy az anyagigenye, nincs ezzel baj. A munka el van vegezve, jar a penz, orulunk. Anno volt arrol szo, hogy miert van 5m tengelytavolsag a ket vagany kozott nyilt palyan, mikor a 4,5m a szabvany. Nem talalom sajnos az iho cikket, az is lehet, hogy csak az ujsagban jelent meg anno ilyen reszletesseggel, de egy vasutas szakujsagrol beszelunk. Egy az epitkezessel kapcsolatos cikk, amely sajnos ezt nem emliti, de az epitkezesrol beszamol: https://iho.hu/hirek/nyolcvanot-szazalekon-all-a-30-as-vonal-felujitasa-120328

A lenyeg, hogy a 0,5m kulonbseg mondjuk hany tonna anyagot jelent egy ilyen alkalommal? Felreertes ne essek, ha szukseges, szukseges, csak hat nem az. Ezt tularazasnak hivjuk, de hivhatnak lopasnak is, mert olyan penz kerult a zsebbe, ami mogott bar valos teljesitmeny van, de a munka nem volt szukseges, mondhatni felesleges. Ezt persze nyugodtan el lehet bagatellizalni, de ez egy szakmai kritika, amely tenyeken alapszik. 

Ha ennek a vasutvonalnak a felujitasat megnezzuk, akkor talalunk meg hasonloan tularazott dolgokat is. A vonalsebesseget 160km/h-re terveztek novelni, ennek vannak komoly muszaki elofeltetelei: nem lehet szintbeli keresztezodes, a biztositoberendezesnek meg kell felelni valamilyen szabvanynak, stb. A szint beli kereszteszodes vilagos, feluljaro vagy aluljaro, megint csak aprosag, de abbol is lehet egy kicsit lenyulni, amin az akkor meg barati Simicska gyujtott be nehany forintocskat. A melo egyszeru: asni kell, aszafltozni, oszt jonapot. A biztositoberendezes mar erdekesebb, mert oda kell muszaki tudas is, tobbek kozott alapos mernoki tervezes, megfelelo eszkoz valasztas, redundancia, stb. Es akkor alljon itt egy par hir: 

Ezek a hibak mind abbol fakadnak, hogy nem forditanak kello figyelmet a minosegre, pedig rengeteg penzt elkoltottek ra, valaki atvette a munkat, alairta a TIGet es kifizette a szamlat. Amugy 2020 decembere ota lehetoseg volt elmeletileg a 160km/h-ra a vonalon, valamiert csak iden nyaron jutottunk el eddig. (Amugy miert? Mi tortent az eltelt idoszakban?)

Szoval van egy pelda arra, amikor eppenseggel az Orban csalad kozvetlenul reszesedett a tularazasbol, eleg megnezni peldaul az Atlatszot vagy a Direkt36-ot ahhoz, hogy talalajunk meg. Ezt persze tovabbra is lehet bagatellizalni, de ameddig az a musor megy, es nem ervek erkeznek, addig minek erdemben valaszolni? 

Nem azzal van bajom, hogy gazdagok lettek, hanem azzal a lejtos palyaval, amit az allam alakitott ki szamukra: nincs esely valodi versenyre, ez pedig lehetove teszi a tularazast. Persze ha jo emberek kerulnek hatalomra, akkor azert mehet ez maskepp is.