( Ritter | 2025. 11. 03., h – 19:44 )

Technikailag igazad lehet, de a gyakorlati megvalósítás szempontjából ez egy rémálom, és majdnem biztos, hogy nem működne valós szituációban.

Amit írsz helytállóak a vállalkozások azaz B2B világában, de egy magánszemély számára ez a folyamat szinte leküzdhetetlen akadályokba ütközne.

Az ideiglenes behozatal, angolul "Temporary Admission" egy létező vámeljárás. A külföldről behozott, majd változtatás nélkül visszaszállított áruk pl. kiállítási tárgyak, javításra behozott gépek, professzionális felszerelés mentesüljenek a VÁM és ÁFA fizetési kötelezettség alól.

De a szomorú valóság a gyakorlatban sajnos teljesen mást mutat. A probléma már a folyamat elindításával kezdődik. Ez egy B2B, nem B2C eljárás. Ezt az eljárást cégekre találták ki, akiknek van vámügyintézőjük és EORI-számuk. Magánszemélyként magamnak kellene mindent kézben tartani, amihez szinte biztosan vámügynökséget kellene felfogadni, ami már önmagában költség. 
A bürokrácia nem automatikus. Nekem kellene előre jelezni a NAV és a futárcég felé, hogy "ideiglenes behozatalt" kérek. Ehhez vámletétet kell letenni, ami pont a meg nem fizetett ÁFA összege. Ezt a letétet csak akkor kapom vissza, miután igazoltam, hogy az áru elhagyta az országot. Mindezt magánszemélyként könyvelés és az ilyenkor elvárt bürokratikus adminisztráció nélkül. 

Az egész eljárás a feladó Backblaze aktív együttműködését igényli. Nekik a csomagot egy speciális fuvarlevéllel és kereskedelmi számlával kellene feladniuk, ami jelzi, hogy ez egy temporary admission és nem egy kereskedelmi eladás. A Backblaze egy globális cég, ami napi 1000 ilyen csomagot ad fel. Van egy automatizált, standard folyamatuk, rányomtatják a $189-os kereskedelmi értékű, valójában letét összege számlát, és átadják például a FedEx-nek. Nem fognak egyetlen magyar magánszemély kedvéért egyedi, bonyolult vámügyintézésbe kezdeni. A szóban forgó szolgáltatásuk B2C, még Európában a bürokrácia B2B-re van kitalálva. 

A FedEx automatizált rendszere meglátja a $189-os kereskedelmi számlát egy EU-n kívüli csomagon. Azonnal, gondolkodás nélkül elindítja a normál vámeljárást, és a kézbesítéskor ki fogja számlázni neked a $189 utáni 27% ÁFA-t + vámkezelési díját.

Akkor már egyszerűbb a CrashPlan itt Európában. Nincs posta, csak letöltés ami lassú de inkább az mint a bonyolult, időrabló és költségektől sem mentes bürokratikus ügyintézés.