( gyuri23 | 2025. 10. 24., p – 20:43 )

Az Országgyűlés előtt van a T/12794. számú törvényjavaslat, amely azt célozza, hogy azok az orvosok, akik megtagadják vagy kiadják a mentesítési szakvéleményt, többé ne legyenek perelhetőek. Ezzel azt akarják, hogy megszűnjön a szülők és a beteg gyermekek egyik utolsó jogi eszköze arra, hogy megvédjék magukat egy életveszélyes oltás kötelező beadásától. A módosítás az egészségügyi törvény 58. § (3a) bekezdését érintené, és gyakorlatilag felszámolná a jogorvoslati lehetőséget azokban az ügyekben is, ahol az oltás a gyermek életébe kerülne, vagy súlyosan rombolná az egészségét.

A tervezetet Semjén Zsolt nyújtotta be. Ez gyökeresen megváltoztatná a gyermekek oltási mentesítési eljárását.
A javaslat szerint a kezelőorvos a jövőben „az egészségügyi államigazgatási szerv közreműködőjeként” járna el – kimondva azt, amit eddig is tudtunk, hogy oltásügyben az orvosok nem független orvosként, hanem az oltási program végrehajtójaként, állami ítéletvégrehajtóként járnak el.

Ez azt jelentené, hogy ha egy orvos megtagadja a mentesítő szakvélemény kiadását, a szülőnek és a gyermeknek többé nem lenne lehetősége polgári jogorvoslatra. Sem bírósághoz, sem hatósághoz nem fordulhatna.
A döntés végleges lenne, és az orvost nem lehetne elvileg perelni, legalizálnák a teljes orvosi felelőtlenséget, még akkor is, ha az orvos döntése következménye egy gyermek halálát okozzavagy örökre rokkanttá teszi a gyermeket.

⚖️ Ez a módosítás súlyosan alkotmányellenes

A tervezet több alapvető jogot is megsért:

  • az Alaptörvény II. cikkét – az élethez és emberi méltósághoz való jog,

  • a XX. cikket – a testi és lelki egészséghez való jog,

  • és a XXVIII. cikk (7) bekezdését – a jogorvoslathoz való jog.

Emellett ellentétes a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 2:42. §-ával, mert az orvost megpróbálja jogellenesen mentesíteni a felelősség alól, holott a szakvélemény kiadása vagy megtagadása életet befolyásoló döntés.

Ráadásul a módosítás az Általános Közigazgatási Rendtartásról szóló törvénnyel (Ákr.) is szembemegy, mert abban nincs olyan kategória, hogy „közreműködő orvos”. A javaslat tehát jogtechnikailag értelmezhetetlen, és a jogállamiság elvével összeegyeztethetetlen.