Ugye nem mindegy, hogy a termék használati joga szűnik-e meg, vagy a hozzá járó support.
VMware esetén sem szűnt meg a megvásárolt licencek használati joga, csak további támogatást nem tudsz hozzá vásárolni, a Tesco is ezt kifogásolja.
A probléma sokkal általánosabb problémára világít rá: szoftver előfizetés sokkal nagyobb függőséget jelent, mert az előfizetés lejártával megszűnik a használati jog is. Akár azért, mert megőrül a cég, akár azért, mert megszűnik (akár a cég, akár a termék).
Szerintem egy eszköz esetén a licensz általában illeszthető az amortizációjához (vagy a tervezett élettartamához)
Lásd fentebb, ügyfelek teljesen függetlenül kezelik a kettőt. Tekintve, hogy sok VMware licenc 10+ éve lett megvásárolva, kötve hiszem, hogy 10+ éves hardvereken futna. Azt még kevésbé hiszem, hogy csak azért kidobta volna valaki a licencet, és újat vett, mert új hardvert is vásárolt.
amikor annak lejárata után korlátozott a választási lehetőség.
Minden termék esetén ez van. Ha egy cég vesz egy gyártósort, akkor garancia nélkül komoly kockázatot jelent a használata.
a szerződéses kötöttség nélkül a bizalom szart sem ér
Minden szerződésnek része a bizalom. Egy szerződést akkor írsz alá, ha bízol a teljesülésében. Nyilván lehet és kell garanciákat stb beépíteni, de nem azért írod alá, mert ha garanciákat érvényesíteni kell, akkor az már régen rossz lehet - kérdés, fogod-e tudni érvényesíteni. Egy bankba akkor viszed a pénzed, ha megbízol abban, hogy a szerződésben foglaltakat be fogja tartani.