( kroozo | 2025. 08. 26., k – 08:32 )

Igazad van ezen a megváltozott körülmények  miatt ez a szerzői jogon való vita jogos. És itt megint vissza a jogalkotáshoz. Szerintem a német parlamentnek, az igazságügyi minisztériumnak kellene azon gondolkodni, hogy a szerzői jogi törvény frissítésre szorul. És a netes szolgáltatások miatti változások miatt rendet tenni a témában. Mert azért nem bíró dolga, hogy átlássa, hogy az al és felperes szakértő véleményei közül melyik az igaz/van benne több részigazság.

Az elvi megközelítéssel egyetértek (az a jó, ha a bíróknak nem kell túl sokat mocorogni, mert a törvények a helyén vannak), annyival azért megfejelném, hogy nem biztos, hogy a szerzői jogi törvényeket kellene baszogtatni (illetve kéne, de ezért nem biztos). Itt azért valójában egy valaki kapálózik nagyon, hogy valahogy megmagyarázza, hogy ez az eset oda tartozik, és hát egyelőre nem nagyon megy. Nem kell minden hülyére törvényt írni. Ez tényleg egy sokkal inkább a mindenféle szolgáltatások és azok igénybevételének szabályozása, ahol körbe kell(ene) járni, hogy mit lehet beleírni mondjuk egy szeződésbe, és mit nem, hogy mennyire mászhat bele mondjuk az én beállításaimba egy cég, aki nekem szolgáltatni akar, stb. Mert ez most nincs szabályozva rendesen. És ezt nem a szerzői jogok irányából kell megközelíteni szerintem, mert az tényleg alapvetően nem ettől kellene védjen, annak az a dolga, hogy a művednek a terjesztését alapvetően te tudd kontrollálni, ezzel védve az alkotásod. Ha eljutunk oda, hogy valójában minden egyes megtekintés egy mű, amit te is le se szarsz, hogy mi van benne pontosan (egyébként ált nem is tudod, mert nem te adod a reklámot), csak azt próbálod kikényszeríteni, hogy abban az egy esetben pont úgy kell megnézni... hát szóval ez csuklik.

Ráadásul az is teljesen nonszensz szerintem, hogy az ilyesmit btk jellegű dolgokkal próbáljuk lefedni...

A bizonyos app esetében félreértettél. Ott nyilván nem az app használó enduser, hanem az appot fejlesztő és terjesztő csapat lenne a célpont. A mondat meg úgy szólna "hogy kárt okozott nekem, mert felrakott egy olyan listára, ami a userek jelentős része szempontjából negatív lista, és e miatt romlott a cég megítélése, s végső soron csökkent a látogatók száma".

IMHO ez mindegy. Felrakott egy olyan listára, amin tényszerűen rajta van, hogy te reklámot szolgáltatsz, és azt a usernek tilos szűrni. A user meg úgy döntött, hogy nem nézi meg. A cég megítélése azért romlott, mert a userek szarnak ítélik meg az üzleti modellt. Nézd meg, itt aki a szolgáltató mellett érvel, az mind ezt mondja, hogy "ha nem tetszik, nem kell igénybe venni, és kész". Na, hát ez pont az. Az adblock is kiírhatná, hogy "figyelj, ez *.de, itt nem szűrhetek reklámot, ha továbbmész, ki leszek kapcsolva azon az oldalon. Akarsz menni?" Ezzel szerintem semmi baj nincs, ez tipikus esete volna annak, hogy vigyázz, mit kívánsz, mert még a végén megtörténik.