Szerintem ez tévedés, rosszul értelmezi a párod. Az, hogy a törvények nem visszahatóak, csak annyit jelent, hogy már lezárult jogviszonyokra nem lehet alkalmazni őket. De ha egy online játék szervere még működik a szabályozás hatálybalépésekor, akkor az már egy folyamatban lévő szolgáltatás, így a szabály igenis vonatkozhat rá. Ez nem visszamenőleges hatály, hanem a jövőre nézve korlátozza, hogy hogyan lehet egy ilyen szolgáltatást leállítani.
Jó példa erre az Oracle vs. UsedSoft EU Bírósági döntés, ahol egy új értelmezés alapján a már eladott szoftverlicenceket is jogszerűen tovább lehetett értékesíteni, függetlenül attól, mi állt a szerződésben.
Az EU jogban egyébként a bírósági precedensek jogforrásnak számítanak, nem úgy, mint a magyar rendszerben. Szóval ha lesz ilyen szabály, az minden még élő játékot érinteni fog, nem csak az újakat.
A főtémára visszatérve
Sokan nem számolnak azzal, hogy ha lesz is ilyen törvény, azt a kiadók simán kijátszhatják: minden online játékot külön cégbe tesznek, aztán ha le akarják kapcsolni a szervert, egyszerűen megszüntetik a céget. Jogod lenne a szerverhez, de nincs már kitől követelni.Ez a jogutódlási vákuum problémája. A Steam meg társai csak digitális boltok, nem klasszikus kiadók, rajtuk semmit sem lehet számon kérni, nem is lehetne a mostani jogi környezetben.
Láttunk hasonlót, újra Oracle vs. UsedSoft ügy a példa: jött az előfizetéses modell, hogy a cégek kikerüljék a "használt" licenc-újraértékesítési kiskaput.
Ezért szerintem inkább azt kéne elérni, hogy ha egy fejlesztő lelövi a szervert, akkor onnantól legális legyen a szerver visszafejtése, akár kereskedelmi céllal is. Nem éri kár a fejlesztőt, a játékot már úgyis leírta nullára, viszont a klienseladások még hozhatnak neki pénzt, pont a saját szerveren futtatható alternatív szervereknek köszönhetően.
Adja ki a szerver binárist vagy egy dokumentációt, amivel újra lehet írni. Nem kell mindenáron forráskódot követelni.
Szóval ha a fejlesztő megszünteti az online szolgáltatást, akkor a szerver működésének visszafejtése már számára bevételi oldalról érdektelen, ezért legyen legális, akár üzleti céllal is.
Ez nem kár a fejlesztőnek, mert:
a játékot már üzletileg leírta,
ha valaki életet lehel bele, még bevételt is hozhat a kliens eladásából,
a játék újra élni kezd, és a közösség aktív maradhat vagy újjáéledhet.
Ez sokkal jobb ösztönző lenne, mint jogi erőszakkal kikényszeríteni a forráskód vagy bináris átadását, ami IP szempontból érzékeny lehet, technikailag sem feltétlenül hasznos ha nem dokumentált, vagy nem hordozható.
Persze maradjon annyi kötelezettsége, hogy minimum a szerver szoftver elégséges dokumentációját ki kell adnia. Amit ugyan a fent írt módon meg tud kerülni, de legális visszafejtés lehetősége mindenképpen megmarad. Ráadásul a játékfejlesztő érdekelt marad abban, hogy nem szüntesse meg a céget, mert azzal abandonware-ré válna a kliens, még ha megtartja a céget továbbra is bevételt termelnek a kliens játékszoftver eladásai úgy, hogy semmi pénzt nem kell belefektetnie.