Először is köszönöm, hogy időt szántál a válaszadásra. Ugyanakkor, ha megengeded egy észrevétel: a "új vagy a szakmában" típusú megjegyzések helyett érdemesebb lenne a tényekre koncentrálnunk – kulturált vitában az érvek súlya, nem pedig a beszólások ereje számít.
Most pedig a lényegre:
- 
	
Teljesen tisztában vagyok vele, hogy egy phishing (adathalász) oldal megszerzett adatokkal a valódi banki szerverhez próbál autentikációt indítani, amely kiváltja a második faktort (jelen esetben az SMS-t).
 - 
	
Az igazi probléma nem az, hogy a bank az SMS-t kiküldte, hanem az, hogy:
 
- 
	
Az MBH Bank nem alkalmazott kockázatalapú felülvizsgálatot a bejelentkezés helye, IP-címe, eszközprofilja alapján, holott a PSD2 és az MNB szabályai alapján ez az elvárt eljárás
(SCA és kockázatalapú monitorozás). - 
	
Az MBH Bank nem kérdezett rá külön megerősítéssel, ha új helyről érkezett a belépés – pedig más bankokban ez a gyakorlat (pl. push-értesítés, SMS a szokatlan belépésről, ideiglenes zárolás).
( miközben a Facebook vagy Google arról is értesítést küld, ha szokványos IP-től, várostól eltérő helyen jelentkezel be) - 
	
6,5 millió forint (!) átutalás SMS megerősítés nélkül elment – ez önmagában súlyos rendszerhiba a kockázati szinthez képest.
 
- 
	
Az általad említett internetszolgáltatói váltások, IP-címek ugrálása valós jelenség, de:
 
- 
	
A banki rendszerek nemcsak IP-címet figyelnek, hanem eszközazonosítót, böngésző fingerprintet, viselkedési mintázatot (pl. billentyűzet-mozgás, egérhasználat mintája) is.
 - 
	
Számos bank alkalmaz gépi tanulás alapú kockázatértékelést, amely nem "durván tilt le mindent", de érzékeli a szokatlan eltéréseket, és ekkor plusz hitelesítést kér.
 
- 
	
Az adatgyűjtésről: természetesen az adatvédelmi szabályokkal összhangban történik ez, az Európai Bankhatóság (EBA) és az MNB által elfogadott keretek között.
szükséges mértékű biztonsági adatgyűjtés GDPR alatt megengedett, ha arányos és a jogos érdek alátámasztható. 
Végül de nem utolsóként: nem az a probléma, hogy SMS ment ki.
Az a probléma, hogy az MBH Bank:
- 
	
Nem érzékelte időben a szokatlan bejelentkezést.
 - 
	
Nem alkalmazott extra hitelesítési lépést.
 - 
	
Nem figyelmeztette az ügyfelet a gyanús aktivitásra.
 - 
	
Nem akadályozta meg a 6,5 milliós utalást külön megerősítés nélkül.
 
Ezek nem "újságírói rémhírek" vagy "szakmai járatlanság", hanem az MNB felügyeleti gyakorlata és a pénzforgalmi törvény (Pftv.) alapján elvárt minimum követelmények.
...és közel 60 éves vagyok...40 éve a szakmában....