Egy ilyen hibát nem egyszerű megfogni és bizonyítani. Úgy érzem, Te most itt olyan választ vártál volna, amivel egy lépésben, egy alkalommal megoldható annak bizonyítása a szolgáltató felé, hogy nincs benne az általuk átadott szolgáltatás a vállalt értéktartományban. Ilyen megoldás nem létezik.
A folyamatos sebesség mérésre is azért nem reagáltam, mert az alapból egy tök felesleges és erőforrás igényes dolog (és GPON-on szivat mindenkit folyamatosan azon az ágon), és amikor éppen semmi gond, akkor tök felesleges és pocsékolás, amikor meg gond van, véleményem szerint az erre használható módszerek egyikét sem fogadná el a szolgáltató.
A mérést pedig mindenképp leválasztott helyi hálózattal kell végezni. Az sem lenne megoldás, ha a helyi hálózatodat érintetlenül hagyva rácsatlakoznál párhuzamosan a szolgáltató eszközre a méréshez. Amikor otthonra parkettát veszel, akkor úgy méred le a szobát, hogy elhúzod a szekrényt a sarokból, azt nem hagyod ki azért, mert úgy könnyebb és gyorsabb a mérést elvégezni.
A konkrét esetben én inkább azon gondolkodnék (több okból, nem csak hibakeresés miatt), hogy igazából az okozza neked most a gondot, hogy nagyon nem jó helyre tetted a szolgáltatói eszközt. Sőt, akár az is okozhatja magát a problémát, hogy egy zárt helyen, a nyári melegben, szellőzés nélkül megfárad benne valami (az új eszközök azért melegszenek szépen önmaguktól is, kánikula sem kell, csak szellőzés hiánya), amit lehet csak hetekkel-hónapokkal később tapasztalsz meg mint tényleges hibát.
Ha jól hozzáférhető helyen lenne, és az Apple gépedhez vennél 5000-ért egy USB Ethernet interfészt, akkor a probléma felmerülésekor 2 perc alatt el tudnád végezni a szolgáltató által elvárt típusú mérést (egyszer, nem folyamatosan gigabájtos nagyságrendű forgalmat generálva tök feleslegesen), és már a kezedben is lenne, ami kell a hibabejelentéshez. Ehelyett most építeni akarsz lehetséges, jövőbeli sávszél hiba bizonyítására csillagrombolót úgy, hogy most épp jó, mert megjavították (de feltételezed, hogy megint elromlik, viszont Te a saját rendszereden semmit sem változtatsz - fizikailag vagy logikailag -, csak a szolgáltatótól várod, hogy ez ne következzen be).
A folyamatos mérésnél arra nem is gondoltál szerintem (mert valószínű nem hálózatokkal dolgozol főállásban), hogy amikor Te mérsz (mondjuk 15 percenként) 1 Gbps sebességet, akkor az osztott közeget ennyivel terheled, így ennyivel kevesebb jut mindenki másnak - feleslegesen, mert a méréskor átvitt adat semmire sem jó egyébként, pláne ha jó az érték és nem kell semmit bizonyítani vele. Ha pl. 2.5 Gbps az elosztó uplink-je, akkor majd' a felét elhasználod rendszeresen több 10 mp-re a mérésre. Ha csupán 32-en vagytok azon az elosztón (kizárt), és mindenki elkezd élni ezzel a monitorozással (de akár csak a fele), akkor nem marad sávszélességeket internetezni úgy, hogy egyébként a szolgáltatónál minden jól működik és senkinek semmi baja a letelepített végponti eszközével...
Amikor felmerül, hogy valami rossz, hálózati szakiként addig megyünk utána, míg meg nem lesz, mi okozza a hibát. Ez sokszor időigényes és olyakor plusz eszközöket kell hozzá bizotosítani, és/vagy megfelelő környülményeket teremteni. Attól, hogy ez egy otthoni rendszer, ez a feladat semennyivel nem lesz egyszerűbb, gyorsabb, kényelmesebb. A technikát nem érdekli, hogy magánember magánházában vagy egy gazdag cégnél sok szakember között van. A technika vagy jó vagy nem...