"a gyakorlatban is megérte" - ezt ugye nem tudjuk.De, tudjuk, onnan, hogy egyre több helyen vezetik be. Nyilván nem állnának át Bécsben elektromosról hidrogénre és Kalifornia sem rendelne 1000 ilyen buszt, ha nem érné meg. Ne keverd össze azt, hogy most mi a helyzet (lásd JIVE), és hogy a közeljövőben mi a várható helyzet. Elektromos autók ellen is az volt a legfőbb érv, hogy nincs elég töltőállomás, aztán lett egyre több. Hidrogénes töltőállomás is kevés van - MOST MÉG. Azt a JIVE is megjegyzi, hogy Despite the project's successes, challenges such as the reliability of hydrogen supplies, and refuelling stations were encountered., na de ez általános, éppen ugyanúgy igaz a benzinre (egyre megfizethetetlenebb és egyre nehezebb beszerezni) és az elektromosokra is (még mindig messze nincs elég töltőállomás sem megújuló erőmű, ami feltöltené). Tehát ez önmagában nem érv, mert a többi is ugyanettől szenved.
Szóval igazad van. "Meg van oldva" a hidrogén tárolása. Csak éppen ~6 nagyságrenddel kisebb méretben, mint kéne.Pontosan. Technológiai akadály már NINCS. A mennyiségi növelés meg határozottan folyamatban, megvan a politikai akarat (nem idehaza, USA-ban, EU-ban, Kínában) és a kellő gazdasági támogatás is, és ami a legfontosabb, gyorsuló ütemben nő. Ennek okai: - Cost reduction: The target price of €650,000 for a standard 12m bus was achieved across all sites, making fuel cell buses more economically viable. (Megjegyzem, a bekerülési költség évek óta folyamatosan csökken) - Improved fuel efficiency: Original targets for fuel consumption were surpassed, with exceptionally low values of 6.5 kg/100km achieved, enhancing the economic case for fuel cell technology. (Megjegyzem, a linkelt Iveco modellnél 7.8kg/450km = 1.7 kg/100km, csak hogy értsd a fejlődés ütemét.)
a képre ránézve azért elég nyilvánvaló az a nagyon vastag tető.És? Talán zavar? A benzinesek meg az alja vastagabb. És akkor a legslegnagyobb probléma az elektromossal, amiről mindenki hallgat: baromi sokáig tart megtankolni, órákig. Ez nagyon sokszor életszerűtlen. Ezzel szemben a hidrogénes tankolás pár perc csak.