Én is néztem a LPL oldalát, és besírtam, hogy némelyiket milyen gyorsan kinyitotta.
Engem rettenetesen zavart, hogy miért van akár 40-50 ezer forintért is olyan bicikli zár/lakat, amihez nagyon hasonlókat lehet venni az Aliexpresszen, 5-10 ezer forintokért.
Az első gondolatom, hogy a kínai cucc anyaga nem edzett acél, hanem lágyvas. De tegyük a kezünket a szívünkre, a két anyag között mennyi is az árkülönbség? Azt, hogy gyengébb anyag is jó, szépen jelzi az Abus Titalium, ami spéci alumínium. A Bauhausban elolvastam a blisteres csomaglásán, hogy azért fasza, mert a keménysége eléri a sárgaréz szintjét. Oké...
A másodig gondolatom (valójában súgtak) hogy teszem azt egy Abus lakat azért kerül négyszer-hatszor annyiba, mint egy kínai lakat, mert míg az aliról 1980 forintélt rendelt lakathoz gyártanak 50 féle eltérő "tollú" kulcsot, addig az Abushoz (vagy bármelyik neveshez) 1000-5000 eltérő kulcsot gyártanak.
A bicajomhoz, ami cirka 300 ezer forintos, a következőket vettem:
A fő lakatom egy Abus 888/85 (https://www.alza.hu/abus-88885-d6331631.htm) aminek a kulcsán két külön síkban 11 pontból áll a mátrix, vagyis ezt azért egy fokkal nehezebb feltörni sikálással.
Több bicajunk van, így láncból három félém is van. Egy méteresből 10 és 12 mm -es szemekből álló, és van egy 2 méteres, aminek 8 mm -es az anyagvastagsága. Richter Czech, és valóban edzett acél. (A két méteresbe nem ment bele az Abus lakat csapja, ezért kénytelen voltam kitágítani. Csak melegen lehetett, úgyhogy utána vissza kellett edzeni. A reszelő próba szerint jó lett.)
A két méterest akkor viszem, ha a gyerekekel megyek, mert akkor azzal a többi bicajt is egybegubancolom. Nekem többnyire a rövidebb is elég, azoknak már a kinézete is olyan, hogy inkább továbbmegy a tolvaj, és keres valami egyszerűbben lophatót.
Emellett van a biciklis nyeregtáskában egy sodrony, és egy kínai lakat, csak ezekkel azért nem hagynám éjszakára egy cig... színes fémgyűjtőkkel teli presszó előtt a cangát, de kiegészítőnek jó, hogy ne csak két csavar tartsa a bringán a kereket.
Persze ezeket mind el lehet flexelni, ez ellen csak úgy lehet védekezni, ha minél kevesebbet van magára hagyva a bicaj, illetve ha nem látszik magas értékűnek. Erre jó lehet a rozsdafoltot imitáló festés... :-)