"a gyakorlatban is megérte" - ezt ugye nem tudjuk. Nagyon sok projekt van, amit presztízsből tartanak fenn, akkor is ha veszteséges. Vagy kergetik a reményeket, hogy előbb-utóbb talán elkezdi megérni.
"hidrogéntárolás problémája nyilván már meg van oldva" - ugyanezzel az érveléssel mondhatnád, hogy az akkumulátoros áramtárolás is "meg van oldva" hiszen rengeteg akkus EV megy az utakon. Sőt, sokkal-sokkal több, mint hidrogénes.
"E szerint 7.8 kg-os tartály 450 km-es hatótávot biztosít" - na akkor kezdünk valami konkrétumról beszélni.
Eszerint a hidrogén fajlagos energiasűrűsége 33.3kWh/kg. Tehát a busznak 7.8*33.3 = 260kWh tárolókapacitása van. Ja meg a az általad linkelt oldal szerint van ott egy 69kWh-s Li-Ion akksi is...
Nézzük az üzemanyagcellák hatásfokát: eszerint a legjobb fajtáknak is 60-70% közötti az _elektromos_ konverziós hatásfoka. A megadott 85%-ok mind kombinált elektromos + hulladékhő hasznosításra vonatkoznak.
Tehát a busznak legjobb esetben is rendelkezésére áll 181kWh.
"térfogatot itt sem írnak" - a képre ránézve azért elég nyilvánvaló az a nagyon vastag tető. Feltehetően az egész teteje a busznak a 4db hidrogéntartály.
Most tekintsünk a Mavir oldalára - kiválaszt: Bruttó Energia - Napi. Időjárástól és a hét napjától függően mostanában 100-140GWh a napi fogyasztás. Legyen ennek a fele (erős jóindulattal - inkább 2/3 még nyáron is), ami olyankor jelentkezik, amikor nem süt a nap. Az 70 GWh, 70 000 000 kWh. Ha elosztjuk 181kWh-val, akkor kijön, hogy 386ezer ilyen busznak megfelelő tartály kellene. Ez _csak_ arra lenne elég, hogy a napi ciklikusságot fedezzük. Arra hogy 1-2 hét dunkelflaute vagy neadjisten 1 hónapot áthidaljunk (amikor az atomerőmű 1-1 blokkja éves főkarbantartás miatt áll, de mostanában nem ritkán 2-3 hónapra is elhúzódik), ahhoz ennek még 20-30 szorosára volna szűkség.
Szóval igazad van. "Meg van oldva" a hidrogén tárolása. Csak éppen ~6 nagyságrenddel kisebb méretben, mint kéne.
Az én véleményem egyébként az, hogy a hidrogént nem energiatárolásra, hanem vegyipari alapanyagként kell kezelni. Akkor nem bukod be az üzemanyagcellák pocsék hatásfokát, cserébe műtrágyát nem földgázból kell előállítani. (Műtrágyához a termelt hidrogénből tárolás nélkül rögtön ammóniát kell gyártani, azt lényegesen egyszerűbb tárolni, mint a hidrogént.) Valamint az olajfinomítás elég nagy hidrogén-igényét is lehet földgáz helyett zöld forrásból fedezni és akkor a meglevő belsőégésű motorok tényleges CO2 lábnyoma is csökken.