Meghallgattam a masfel oras podcastet is, ahol elmondjak, hogy mit miert csinalnak, link:
https://changelog.com/podcast/531#t=37:03
En nagy atom.io felhasznalo voltam/vagyok, es miota "megszunt" azota nem igazan talalom az alternativajat. A VSCode/VScodium nekem doglassunak hat, es kb. jo ket het igazan beloni egy-egy projektre.
Az atommal volt ugy, hogy terminalban csak elinditottam adott fajlra, szerkesztettem valamit, es kileptem. Nem volt annyira lassu.
Most visszatertem mcedit/vim -re.
Mindig az volt az erzesem, hogy a Microsoft miutan felvasarolta a github-ot, kukazta az atom.io-t, hogy ne legyen hazon belul versenytarsa a vscode-nak.
Ebbol a podcastbol derult ki, hogy az atom.io sorsa mar a microsoft felvasarlasa elott megpecsetelodott.
Ugye a fo arc (Nathan Sobo) volt az atom.io mogott a kitalalo. Es az atom.io-val nagyjabol elertek a plafont, ahol mar nem volt hova gyorsitani, es igazabol a javascript+rendering lett a bottleneck. Namost githubnal nem tamogattak radikalist ujrairast (atom.io 2.0), igy dobbantott, es megcsinalta a zed-et.
Aki nem tudna az electron az atom.io-bol lett. Az atom.io megcsinalta az atom-shell -t, es az lett atnevezve electronra.
A zed az atom.io ujrairva rust alapon, viszont az elejen probalkoztak, hogy electront hasznaljanak, de nem volt eleg gyors. Ok ugye 120fps-t akarnak, kurzor sose lassuljon be, es mindig responsive maradjon. Igy irtak egy game engine-szeruseget, ez lett a GPUI, es ez rendereli a grafikus feluletet gpu alapon, fallbackelve cpu-ra.
A business plan.
Amikor egy-egy ilyen gplv3/agpl bejelentes jon, az altalaban akkor van, amikor egy ceg bedobja a torolkozot.
Itt (remelhetoleg) nem ez a helyzet. A code editor az open source, hogy minel tobben hasznaljak. Viszont a collaborative resze lesz majd subscription alapu, amikor nagyobb teamek dolgoznak ugyanazon a kodon, es van hang/video atvitel, meg egyuttmukodeses cuccok (discord/teams/stb). A lenyeg, hogy ne kelljen elhagyni a kodszerkesztot, es kulso programot hasznalni.
Ha valaki egyedul akar hasznalni egy kodszerkesztot, akkor annak opensource marad, es teljesen ingyenes. Igazabol innen meritik a userbase-t, a vallalati elofizetesekhez.
A versenytarsak.
Emlitik a sublime text-et. De ezt alapvetoen mint sebessegbeli referenciakent.
Az igazi elefant a szobaban:), az a VSCode. Es itt jott (szamomra) egy erdekes felismeres, hogy hogyan kepzeli el a microsoft a github jovojet.
Es miert is kellett a github annyira neki. Ugye a gitben a fejlesztesben egy uj merfoldko akkor jott, amikor a pull requestek altalanossa valtak. Az volt kb. egy merfoldko. De az olyan, mint a kommunikacioban az emailezes.
Es itt a chatezest kell megvalositani. Es a lenyeg, hogy kodszerkeszton belul olyan dolgokat beleirjanak, ami kivaltja/felgyorsitja a pull requestes atnezeseket.
Es ez a peer programming, amikor tobben ugyanazon a projekten dolgoznak real time, es meg lehet mutogatni, kb. mint egy jatekban, hogy melyik a te terfeled, mit csinalsz, hol akadsz el. At lehet vezetni a masikat a te kododon.
Es ekkor jon be a kepbe az AI, mint kodsegito, kb. mint egy junior peer programozod lenne. Es a human peer programozod.
Es ez a jovo fejlesztes iranya. Es erre halad a VSCode is. Es ezt a "multiplayer" hozzaallast akarja megvalositani a zed.
ZED, a nev.
Az ed szovegszerkesztonek egy emlek, hogy akkor is egy szobaban ulve programoztak a unix-ot, ahol a gep a mennyezetig ert, es kb. irogepen irtak a programot hozza.
Miert macos only.
Egesz egyszeruen ezen programoznak a fejlesztok, es addig nem akartak multiplatform lenni, amig az alapot le nem programoztak. De mostmar egy eve zed-ben fejlesztik a zed-et, igy ideje nyitni.
Igy lesz macos, windows, linux es web verzio.
Nekem igeretesnek tunik. Bar a pure maces fejlesztoktol meg igazan jo projektet kijonni sose lattam:) De hatha most.