( persicsb | 2023. 12. 21., cs – 16:07 )

Nagy a volumen, de hatalmas a költség is - az élelmiszeripar önmagában egy nagyon alacsony profithányaddal dolgozó biznisz. Ezért lesz kevés a befizetett adó.

tavalyelőtt 324 milliárd bevételből lett 8 milliárd profit (2.4%), tavaly 448 milliárdos bevételből lett 33 milliárdos profit (7.3%).
tavalyelőtt volt 117 milliárdnyi egyéb kiadás - fejlesztésre, ezért sem volt nagy az adókötelezettségük. Tavaly meg ezért fizettek a 38 milliárd forint profitra 4,5 milliárd forint adót.

Ez nem a pornóbisznisz, ami sok-sok-sok százalékos profittal megy, meg az IT, itt 4-5%-os bevételarányos profithányad már kiemelkedőnek minősül, a 2-3% az átlagosnak mondható. Az egész élelmiszeripar arra épül, hogy nagyon kis profithányad, hatalmas volumennel, csak így tudnak értelmezhető mennyiségű profitot elérni. Kicsiben nem éri meg élelmiszerrel foglalkozni, mert annyira felmenne az ára, hogy eladhatatlan lenne a terméked. Ezért is baromság a "kisgazda" mint fogalom, egész egyszerűen nem kifizetődő, csak hatalmas támogatásokkal lehet felszín felett tartani őket.

ÁFA-t megint nem a cég fizet, hanem a végfelhasználó. A környezetvédelmi meg egyéb adók amúgy totál feleslegesek, akkor az adminisztrációs terhet jelent, hogy nem nagyon éri meg beszedni. Kozmetikai dolgok a költségvetésben, meg arra jók, hogy célzottan lehessne pár ágazatot szívatni, a költségvetés szempontjából nem tétel, inkább egy politikai fegyver (mint minden szektoriális különadó). Amelyik szektor nem felel meg a kormány politikai akaratának, ott az eszköz szarrá adóztatni, csak a meglévő adó mértékét kell megváltoztatni, új adónemet nem kell bevezetni. Sima kézivezérlésű eszköztár a kormány kezében a szektoriális adó, semmi más. Sokkal egyszerűbb lenne az általános adókkal (szja, áfa stb.) operálni, ha fontos lenne az adóbevétel mértéke.