( pacm4n | 2023. 11. 16., cs – 10:43 )

Magyarán úgy gondolod, hogy teljesen rendben van, hogy egyetlen nagyvállalat kontrollálja a videós tartalmak láthatóságát, azt hogy mi kerül az átlagfogyasztó elé és mi nem?

Az a baj, hogy látnia kéne egy ilyen beszélgetésben mindkét félnek a Youtube earned media piactorzítása által gerjesztett társadalmi folyamatokat és azok hatásait más iparágakra, vagy magára a Youtube-ra. Jelenleg az van, hogyha a YT röhejesen korlátozott tartalmi irányelveinek nem felelsz meg, akkor gyakorlatilag shadowbannol az algoritmus. Itt pedig nem kell durva dolgokra gondolni, elég ha van egy történelmi, edukatív csatornád és beszélnél például az ókori Rómáról. Erőszak és politika miatt nem lesz ajánlva. Esetleg szeretnél egy noir sztorit írni és animálni? Senki nem fogja látni, erőszak és szerhasználat miatt. Szeretnél ajánlani valamilyen korhatáros alkotást? Sok sikert a nézettséghez.

A YT algoritmusa gyakorlatilag szabotál minden kicsit is nem gyerekkompatibilis tartalmat, miközben ösztönzi a sterilitást és az öncenzúrát. És akkor itt még bele sem mentem az earned mediaba, és hogy az milyen hatást gyakorol más iparágakra, meg úgy en bloc a művészetre, de logikailag levezethető.

A probléma pedig továbbra sem az, hogy a Youtube-nak vannak tartalmi irányelvei, hanem az, hogy alternatívának ott van a Dailymotion, mind az 5 userével. Tehát monopólium, és innentől ez már nem a belügye.