( Raynes | 2023. 05. 20., szo – 21:05 )

Van ennek előnye és hátránya is. Előnye kétségtelen, hogy kivágják a legacy szemetet, ez egy hosszabb folyamat része, pl. Intel Core i 4. gentől az A20 vonalat sem lehet kapcsolgatni pl. DOS-os memory manager-ek alatt, 12. gentől dobták a CSM/Legacy BIOS támogatást (így csak UEFI és EUFI boot érhető el), néhány laptopban meg alaplapon már SATA sincs, nem hogy IDE, csak NVMe. Így legacy OS-ek már be sem bootolhatók, de ahol még futnak, ott is hiába, mert pl. driverek már nincsenek hozzájuk.

Így majd a 32 bites releváns kódokat újra kell írni vagy újrafordítani 64 biten. Amelyik meg zárt kódú, 32 bit only szutyok, arra emuláció, ezeknek a régebbi kódoknak az az emulációs overhead nem annyira számít. Bár néhány nagyobb legacy appnál, régi játéknál azért számíthat. Nem lenne bajom a 32 bittel, tőlem elférne, de irtani kell, mert sok lusta fejlesztő és upgrade-eléshez lusta user rajta ragad, nem írják át a kódot, nem váltanak 64 bitesre, mert a régi még megy. Ezt a lustaságot lehet elvágni ezzel a kényszerrel, különben ezzel is az lesz, mint az IPv6-tal, hogy nem terjed, mert mindenki a régit használja.

Már azt is helyeseltem, hogy a Win11-gyel a MS is átment 64 bit only-ba, évekkel előtte már a legtöbb nagyobb mainstream disztró is dobta a 32 bites iso-t és csomagokat, a multilib kivételével. Az Apple és az ARM is kiirtotta a 32 bitet egy jó ideje. 64 bites asztali x86 pricik már 20 éve elérhetőek, és már kb. 15 éve megfizethetőek. Teljesen felesleges a lustáknak több átállási haladékot hagyni. Bár gyaníthatóan az AMD ebből profitál, mert ők tovább támogatni szokták a legacy dolgokat.

Ezzel nem csak a 64 bit rendesen használva és kihasználva, optimálisabbá téve, de pl. nem kell olyan legacy problémákkal küzdeni, mint a 32 bites előjeles Unix time, 32 bites memóriakorlát és PAE, fájlrendszerkorlátok, és hasonlók.

Szerk.: amit még meg lehetne fontolni, az az x86 teljes kidobása. Mert ha jól olvasom, kidobják belőle, ami az x86-ot x86-tá tette, és egyfajta AMD64 rész maradna csak meg lényegében. Ilyen durva váltásnál úgyis annyi régi szoftver lesz inkompatibilis, hogy akkor már lehetne egy teljesen új, újragondolt, RISC architektúra, aminek semmi köze nincs az x86-hoz és az AMD64-hez, és a modern kor követelményei szerint van felépítve, a bootolás, virtualizáció, illetve megoldani, hogy egyáltalán ne legyenek benne ilyen Spectre, Meltdown, stb. és ahhoz hasonló hardveres sérülékenységek. Ha már lúd, legyen kövér alapon. Még jobb lenne, ha maga az architektúra nyílt lenne, nem az Intel, hanem az iparág dolgozná ki, és nyílt, licencmentes, hogy többen beszálljanak a gyártásba, nagyobb legyen a verseny, ne csak a két nagy (Intel, AMD) versenyezzen, hanem lényegében minden nagyobb cég, aki komolyan gyárt, gyártat, hozzon ki kompatibilis terméket, és nyomják le egymás árait.

Szerk. 2.: amit még ki lehetne a procikból dobni, az a gusztustalan Intel Management Engine (ME) és AMD Platform Security Processor (PSP) kémprogram Minix-alapokon. Értelmetlen tranzisztorpocsékolás ez is, ahogy az összes többi secured/trusted platform baromság is. Ha már a szutykok kiszántásáról beszélünk, ne végezzenek félmunkát.