"Gaming körökben"
Ezek saját ismerősi kör gamer tagjai, kivetítve a nagyvilágra. Nagyon sok olyan konzol vagy PC "gamer" van, akik max másfél tucat címen kívül más iránt nem igen érdeklődnek. Vagy mint én, csak ritkán játszanak, de van hozzá egy erős pc-jük mert az más miatt, például munka úgyis kell nekik, vagy csak egyszerűen megengedhetik maguknak. Vannak nyilván "minden címet ide nekem a megjelenés napján" gamer arcok is, de többségnek nem nevezném őket. Egyáltalán nem monolit massza a "gamerek" köre, jelentsen ez bármit is :)
"Még nem 100% az, hogy a holnap megjelenő X játék csont nélkül elindul Linux alatt amint megveszem és letöltöm azt, addig az alkalmatlan gamingre számomra."
Számodra nyilván így van, ezt nálad senki sem tudja jobban. De ebből sem lehet általánosítani. Playstation elég erős az exkluzív játékcímekben, ahogy a Nintendo is. Ezzel a filozófiával az Xbox esélytelen mert rendszeresen jelennek meg X játékok amik csak Playstation-ön vagy Nintendon működnek és Xbox-ra meg sem jelennek? Ezért alkalmatlan gaming-re az Xbox?!
"80% azért elég sovány!"
Ha Pistiből indulunk ki, aki ott ül a Linuxos PC-je előtt, de minden játékcímet akar, lehet szubjektíven mondani, hogy "sovány". Egy Google vagy Amazon szintű játékos számára viszont a 80% valójában 100%. Ma már nincs olyan játék amit nem lehet működésre bírni Linux-szon. Problémát többnyire már csak anti-cheat rendszerek okoznak, esetleg valami túlgondolt másolásvédelem. Egy példa a The Crew 2. Protondb státusza ma is borked, egyébként hiba nélkül működött a Stadia Debian Linux felhőjén. (Egyéni szinten crack néha megoldja ezeket a problémákat)
A Valve Steam Deck-je nem a Google "házon belül mindent megoldunk" megközelítést használja. Minden kódhoz amit a Valve Steam Deck-en használ bárki hozzájut, azok is akik más PC-n játszanak SteamOS-sel, illetve azok is akik nem SteamOS-t használnak hanem egyéb Linux disztribúciót. Ezért alapból áll a "csak" 80%, illetve a kézi konzol kivitelhez illeszkedő AMD APU alapú hardver miatt még szűkebb a játszható játékok köre. Egy másik szűkítő tényező ha egy játékban túl aprók a betűk amiket nem lehet olvashatóra nagyítani Deck-en. Steam-en minden címnél a jobb sávban külön blokk foglalkozik a Steam Deck kompatibilitással. Ezzel együtt is sikeres a Steam Deck. Többet jelent a Deck vásárlóknak a profi kézikonzol kivitel amelynek a képernyőjére vihetik magukkal "nagy" PC játékaikat mint az, hogy pár címről le kell mondani Deck-en.
Elsősorban nem az egyéni gamer Pisti szintre utaltam fent, hanem a szoftvertechnológiai lehetőségekre egy megfelelő képességekkel rendelkező cég számára. Ezen a szinten a Linux 2023-ban abszolút mértékben gamer platform.