( mauzi | 2022. 04. 25., h – 17:18 )

Ezzel ilyen formában nem tudok egyetérteni, részigazság viszont van benne.

Ha a magyar viszonyokat nézzük, akkor az átlagos lakott területen kívüli úton leginkább az útviszonyok alakítják a sebességet, tehát hiába lehetne 90-nel menni, vagy az út borzasztó rossz állapotú, vagy a forgalom nagysága limitálja a tempót. Ha véletlenül teljesen sima lenne az út, és a forgalom is gyér lenne, akkor semmi baj nincs a 90km/h-val, sőt, nem véletlenül vezették be mostanság nálunk is az emelt sebesség főút fogalmát (100-ra vagy 110-re táblázott főutak.) Az, hogy haladni lehet, az mindenkinek jó, ha a körülmények hozzá megfelelően biztonságosak. Ausztriában is 100km/h a limit lakott területen kívül.

Az autóút és az autópálya kérdése egy másik témakör. Nálunk sok olyan autóút szakasz van, ami technikailag autópálya színvonalú, csak éppen nem annak van minősítve. Én mindenképpen azt mondom, hogy ahol biztonságos, ott legyen 110-120km/h körüli limit, függetlenül attól, hogy autóút vagy autópálya.

Az autópálya 130km/h kérdése már érdekesebb. Főként azért, mert nálunk ez azt jelenti, hogy a többség 140-145km/h között megy. Ez utóbbi tényleg sok, gazdaságosság és (nagyobb forgalom esetén) biztonság szempontjából is. Az is necces, hogy 130-as táblánál 131-től már büntessenek... az ember nem csak tempomattal közlekedik, a plusz/mínusz pár km/h észrevehetetlen, a franc sem akar azon stresszelni, hogy túl ne lépje véletlenül.

Én két irányba mozdulnék:

  • az objektív felelősségre alapján kiszabható büntetés sebességhatára fixen +10km/h legyen (a jelenlegi +15km/h és +20km/h helyett)
  • az autópályán el tudnék képzelni egy 120km/h-s limitet. (Ugyanakkor, autóúton is el tudnék képzelni egy "feltáblázást" 110 helyett 120-ra.)