( pink | 2021. 08. 30., h – 15:28 )

Öreg autóknál egyes környékeken elterjedt a gyakorlat, hogy az eredeti hűtőközeg helyett butánt, izobutánt, propánt alkalmaznak.
R134A helyett pl. egész jó az R600A, ami tulajdonképpen izobután. Még otthoni hűtőt is láttam olyat, ami ezzel volt újratöltve javítás után (ott a kapilláriscsövet is érdemes újraszámolni és kicserélni).

Fel szokott merülni a dilemma, hogy egy autó esetében veszélyes-e gyúlékony gázzal tölteni a klímát. Mivel ezek olcsó, nagy tömegben előforduló gázok, és a környezetre se veszélyesek.
Az usában indult korábban mozgalom is, hogy lehessen szabadjon ilyen gázokat az autóklímákban használni. Volt valami hivatkozási alap is, de már nem emlékszem pontosan, régen olvastam. E szerint egy balesetkor nem nagyon van jelentősége a klímagáznak, mint ahogy a benzintank se szokott ugye ütközéskor felrobbanni, pedig a benzin is tűz- és robbanásveszélyes. Talán még rosszabb, mint a gáz, mégis ott lehet belőle 20...70 liter.

Nyilván ez az egész a licenszdíjakról szól, amiket általában francia vegyipari vállalatok birtokolnak (DuPont pl.). Az R134A egyébként már nem bántja az ózont, de üvegházhatást azt okoz (mint ahogy egy csomó gáz). Gondolom lejárt rá a licensz időszak és nem lehet utána tovább dézsmát szedni.
VW berkekben nagy szent grálnak tartották egy időben a szén-dioxiddal működő klíma kifejlesztését (azt már azért csak nem lehet levédetni), csak mint hűtőközeg ugye az önmagában nemigen működik, mert 31°C körül van a hármaspontja.

Mindenesetre én durvának tartom, hogy egy klímatöltésért ennyit kell fizetni. Izobutánból került volna 500 Ft + munkadíjba, ha nagyon kisker áron számolunk.

Egyébként egyetértek, a klímát megjavítani kell, nem töltögetni.