Ugye, az első videóból, ami abból az inkább nyilvánvaló, semmint hátsó szándékból született, h szétsavazza ezt a Williams márkát - gondolom valamiféle konkurencia harc jegyében állították csatasorba ezt Yt szakértőt - nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, különösen technikai kérdéseket illetően! Felhívnám arra a figyelmed, hogy a videóban elhangzik, h 12 mikrofonnal vettek mintákat. (Most tegyük fel h ezt értelmesen kivitelezték). A kérdés az az, hogy az így felvett hangmintáknak mekkora az összmérete (sztem a felvett layerek számától függően akár TB nagyságrend), és mekkora ehhez képest a termékben fellelhető hangminták összmérete (sztem kb pár MB). Ha ezt a két dolgot össze tudnánk vetni, rögtön látszódna a hangzás különbségének magyarázata. Tehát amikor felvett hangot helyettesíteni kezdik közelítő számolgatásokkal, akkor romlik el a dolog. Persze nyilván el lehet cseszni magát felvételt is rossz és/vagy rosszul elhelyezett mikrofonok/eszközök használatával, de az más kérdés.
Ami igazából a legnagyobb probléma lehet felvétel során az annak a technikai megoldása, h a billentyűleütések erőssége közti különbség megfelelő felbontású legyen, és minden egyes billentyűn egyformán legyen reprodukálható. Ha ezt egy emberre bízzák, legyen az akár milyen képzett zongorista 12-16 különböző erősségű felbontásnál nagyobb különbséget nem fog tudni produkálni, az meg szinte kizárt h egyformán hozza minden billentyűnél. Erre a feladatra valami céleszközt kell legyártani, ami ultrapreciziósan beállítható és az nyomkodja a billentyűket a felvétel alkalmával.
Az természetes, h az eredeti akusztikus hangszernek összehasonlíthatatlanul jobb hangja van. De egy akusztikus hangszer méregdrága dolog, kevesen engedhetik meg maguknak. Továbbá rendszeres karbantartást is igényel. Évente többször is újra kell hangolni. Kb külön szoba kell neki. Társasházban megértő szomszédokat igényel. Ilyen praktikus okokból előnyösebb valamiféle digitalizált megoldás. És az meg nem lehet kérdés, h ha az eredeti akusztikus hangszer hangjához minél inkább hasonló hangot szeretnénk, akkor a mintavételes megoldás a megfelelőbb. Kellően nagy számítási kapacitással és adatelérési sebességgel rendelkező eszköz le fogja tudni játszani akár mind a 12 mikrofon által felvett hangot, úgy hogy alacsony maradjon a latency. Erre egy korszerű PC/hangkártya sztem képes. Más kérdés, h ha maga az előállítandó hangzás nem egy létező akusztikus hangszer valósághű reprodukciója akar lenni, hanem valami fikciós/elképzelt dolog, akkor kinyílnak a lehetőségek és akár valahonnan felvett mintákat torzítgatva/manipulálva, akár a hangot szintetikusan előállítva ill. ezeket kombinálva lehet virtuális hangszereket alkotni, amik akár szubjektíven emlékeztethetnek ennek v. annak hangszernek a hangjára.