( zeller | 2019. 04. 20., szo – 13:59 )

A jármű önsúlyának a csökkentése egy szinten túl nem folytatható - ha elvárunk valamilyen biztonságot, védemet az utasok számára, és árban (meg szerkezeti anyagok környezeti terhelésében - lásd kompozit anyagok újrahasznosíthatatlansága) sem akarunk nagyon elszállni. A "vasat" meg mozgatni kell, amihez teljesítményre van szükség.

A star/stop egy érdekes, de inkább a szigorodó szabványoknak megfelelésre jó ötlet. Rövid távon persze a pénztárcának is "kellemes", csak hosszabb idő (3-5-10 év) alatt mennyire fogja a működését díjazni motor, meg a turbó? Meg persze amikor akkut kell cserélni rögtön lehet számolgatni, hogy a start/stop mennyivel "dobja meg" ezt az tételt. De lehetne a downsizing másik irányáról is beszélni, amikor három hengeres (amiből egy kikapcsolható...) négyütemű motorokat alkotnak - szintén az emissziós határértéknek való megfelelés miatt. Igaz, hogy jóval bonyolultabb lesz a "gépészet", drágább a javítás, de legalább kevesebbet eszik. De vajon valóban annyival kevesebb a fogyasztás, amennyivel több az egyéb környezeti hatás, illetve költség a teljes élettartama alatt?