Bennfentesnek tűnő infók alapján több összetevője is lehet a dolognak. Állítólag évi 800 ezer darab a kapacitásuk. A piac fluktuál, amikor jobb a gazdaság (mint most), jobban mennek ezek a termékek. Amikor válság van, kevésbé. Viszont, mivel itt jelentős mennyiségű kézimunka van, azt nehéz a fluktuáló piachoz igazítani. Nem egyszerű dolog kiképezni egy svájci órakészítőt. Nem úgy van, hogy egyik napról a másikra lesz egy, sok évnyi tanulás van mögötte. Vagyis a gyártókapacitást belőtték erre a szinte, ennyi van. Hiába a nagyobb kereslet.
További faktor lehet, hogy ezen a modellen (Submariner), ami 6x éve szinte semmit sem változott (persze ez teljesen nem igaz), ebben az évben módosíthatnak (persze nem kívül, inkább a szerkezeten). A hírek szerint a nemsokára megrendezésre kerülő Baselworld shown új revízióval jönnek ki. Érthető lenne, hogy visszafogják a régebbi típus termelését. Ebből is kialakulhat ideiglenes hiány.
Ezen kívül, bár ezt csak halkan közlik, a szürke piac visszaszorítása érdekében is szűrik, hogy kit szolgálnak ki. Ha megnézed a Chrono24-et, ebből a modellből szép számmal akad vadonatúj eladó, természetesen a listaár felett. Sok dealer gondolom kiszolgált üzéreket, akik miatt kialakult ez a helyzet. Mint említettem, egy 3,8 milliós Daytona jelenleg használtan 6 millió felett megy a használt oldalakon.
Állítólag több körben szűrik a vásárlókat.
Ehhez persze még hozzájöhet az exkluzivitás fenntartására való törekvés is, amit írsz.
Bármi is az ok (szerintem ez mind együtt), a hiány valós.
--
trey @ gépház