( dii | 2019. 02. 21., cs – 20:41 )

Alapvetően azt gondolom, hogy a megoldásotok nagyon jó, pusztán arra ragadtam meg az alkalmat, hogy egy kicsit hangoztassam az arányossági elveket, mert ennek a hiányával találkozom lépten nyomon. A KKVéknak elég sok helyen próbáltunk segíteni, kamarán keresztül, előadásokon, fórumokon, anyagok közzétételével. Lépten nyomon hívtak kisvállalkozók kétségbe esve, hogy most akkor mi legyen... nekem is elég sok fejtörést és utánnajárást okoznak ezek a kérdések.

Példa: fodrász stúdió, ahol a kliensek elérhetőségén kívül azt is nyilvántartják, hogy ki milyen festékre alergiás. Horribile dictu ez egyenesen egészségügyi adat. Már az nagy eredmény, hogy a gépükről egyszer egy hónapban véletlenül van mentés, nemhogy azon matekozzanak, hogy hogyan töröljenek abból vagy a visszaállításból. Nincs az az élet, hogy kitudjanak fizetni egy fejlesztést vagy más szakértést...

Hogy a GDPR jöhetett volna korábban, nem kérdéses. Hogy mostanra érdektelen lenne, nem gondolom, elég csak kitekinteni a kínai adatkezelési példákra és más durvaságokra. Érintőlegsen ráláttam big data jellegű adatsáfárkodásokra, szerintem a helyzet még bőven lehet rosszabb. Nem biztos, hogy a GDPR lesz rá a végső megoldás, de kiindulásnak megteszi és legalább van valami.