> Linuxot nem a Microsoftnak kell tákolni, ezért máris olcsóbb. Kompatibilitási réteget kell karban tartani, nyilván egy Windows stílusú DE-t, néhány szolgáltatást. Akárhonnan nézem ennek a költségei lényegesen alacsonyabban mint egy komplett önálló rendszer fejlesztési költségei.
Dehogynem kell. A kernelbe mindenképpen bele kell nyúlniuk, ha igazítani akarják a saját cuccaikhoz.
> Ha a mobil ipart is belevesszük a képbe kapásból fordított a helyzet.
Iparról volt szó, termelői rétegről, nem az okostelefonokról. Futtasd le a legújabb Corel Draw-t egy droidos telefonon...
> Csak két példa SoundBlaster Audigy2 tökéletesen működik Linuxon, Windows 10-en hivatalosan meg se nyikkan. Van nem hivatalos haxxolt és eléggé instabil driver, ami fel sem veszi a versenyt a Linuxos "hivatalos" működő driverrel. Noname régebbi usb ethernet, Linuxon vígan működik, Windows 10 fel sem ismeri.
Akkor mondok én is két ellenpéldát. Az AVerMedia CE310B kártyához csak béta driver van Linux alá és csak 3.x-es kernelhez. Amikor upgradeltem Debian 8-ról Devuan 2-re (3.16->4.9) kértem, hogy forgassák már le a drivert, hogy tudjam használni a kártyát, amiért fizettem. A válasz nemleges volt, azzal az indoklással hogy "túl nagy a különbség a 3.x-es és 4.x-es kernelek között". Becitáltam nekik a changelogot, amiben semmiféle drasztikus változás nem volt, ami indokolta volna ezt a választ, lévén a 4.0-ás kernel azért lett 4.0, mert Torvalds látott valami hulladék terminátoros filmet, ahol a terminátoron Linux 4.1 futott... (Jah, a Linux biztos fut 6502-őn is. :P ) A DigitalPersona U.are.U (vagy hogy a fárasba írják) 4500 nevű USB-s ujjlenyomatolvasóhoz publikusan csak a 2-es SDK érhető el, ami windózon megy, Linux alatt pedig a dpfpdd_query_devices() bullshitet ad vissza, ergo nem tudsz kapcsolódni a cucchoz. Írtam nekik és közölték, hogy az SDK2 elavult, vegyem meg a 3-ast potom 150 dolcsiért. És ha elavult? Tegnap nem kellett volna működnie? Nesze neked support.
Feleslegesen hozol példákat, hogy mi az ami windóz alatt nem megy, Linux alatt meg simán, mert nem ez számít. Desktopon továbbra is a windóz a defacto OS, a drivereket is ehhez mérten fogják fejleszteni.
> A Win driver-only gyártók pedig csak örülnének ha meg kell venni az új terméküket mert Windows 11 Linux edition a régit nem támogatja.
Aha, mert ha egy gyártó win driver-only, aki BASIC drivert csinálni Linux alá, akkor annak az új terméke menni fog a Linux alapú Windows 11 alatt. :)
> Mondj olyan (nem minimal hw-es embedded) ARM chip szériát amit a Linux nem támogat.
Először is, ha kizárod a "minimal hw-es embedded" chipeket, akkor magad is elismered, hogy nem az összeset támogatja. (BTW, Apple A12 Bionic-on fut?) De ha nagyon akarod, mondok olyan szériát, amin nem fut a Linux: ARM2. :P
Viccet félretéve, én eszközökről beszéltem, nem chipekről. A chippel önmagában kitörölheted.
> Nem a Linuxok hanem Linux disztribúciók, nem ugyanaz.
Köss bele a megfogalmazásba; ha értetted, mit akarok mondani, akkor minek keresed a kákán a csomót?
> Amíg ez így van addig a production ready egyáltalán nem túlzás, hanem realitás.
Nem, ez a papírokkal való takarózás. Production ready-nek akkor hívunk valamit, ha az működik.
> Power-en különben nem de Sparc64-en használtam Linuxot.
Én mindkettőn használok most is. Mondom: örülsz, ha megy.
> Az tetemes versenyhátrány a Windows számára, hogy PC arch-on kívül szinte nem is létezik. Komplett középkategóriás mobiltelefont lehet kapni annyiért mint amennyiért az inteles hdmi stick pc-ket vesztegetik. Ha egy gyártó PC x86 notebookot gyárt képtelen kihozni annyiból mintha mobil hardverre építené még akkor is ha nincs saját gyára fab-ja. Egy Samsung még nagyobbat spórol ARM platformmal.
> Nem véletlenül próbál a Microsoft ARM irányba is nyitni, csak hát egy festett hintaló esélyeivel száll be a Microsoft a derbibe, ha képtelen néhány Qualcomm SoC-nál nagyobb tétben játszani. A Qualcomm sem ostoba, természetesen beépíti az áraiba a Microsoft választási lehetőségének a hiányát amint látható darabszámban beindul a Win-arm gyártás.
> Androidos gyártók bármikor ajtót mutathatnak egy ARM gyártónak ha van jobb ajánlatuk. Illetve a hatalmas darabszám miatt még a Samsung is beépít konkurens ARM soc chipeket a mobiljaiba mert a saját fab-ja sem tud eleget termelni az igényekhez.
> Igazán akkor kezd majd égni a talaj a Microsoft lába alatt amikor az Apple majd lecserélni saját ARM chipjeire az Intelt a Macintoshaiban. A nem túl távoli jövőben ez szinte biztosan bekövetkezik.
Már megint mobil eszközök. Itt most a windows jelenlegi piacáról van szó, annak tennének be a win32 API elhajításával. A mobil eszközök piacán a mikrószaft már úgy is elkésett, mint a MÁV szokott; a döglött kecskéket sem érdekelné, ha holnap lenne windows alapú mobil eszköz, amikor a mobil piacon már kialakult a 99%+-os Goole/Apple hegemónia. Ezzel szemben desktopon még mindig windowsból van a legtöbb. Az most más kérdés, hogy ez a szegmens folyamatosan zsugorodik, de ha a microsoft kidobja a win32 API-t, akkor ezt az utolsó lábát fogja ellőni. Miért tennék ezt, amikor a mobilos szegmensbe már esélyük sincs betörni?
> Az Apple talán megbánta, hogy BSD kódokat felhasználva Unix OS irányra hangolta át a jövőjét?
Ez hogy jön ide? Kezdjük azzal, hogy az Apple a szintén Jobs termék NextSTEP-ből csinálta meg az OSX-et, egyszóval a kezdetektől fogva UNIX volt. Ha pedig a régi Mac OS-re gondolsz, az OSX teljeskörű emulációs környezetet nyújtott a régi programok futtatásához. Ők az egyik saját megoldásból mentek át a másik sajátba és saját maguk oldották meg a visszamenőleges kompatibilitást is. Ezt hogy akarod abszolválni a third party WINE-nal - aminek egyébként az ég egy adta világon semmi köze nincs a Linuxhoz, az egy cross platform API wrapper - vagy egy idegen kernelre épülő saját wrapping réteggel?
> Kevesebb a Sony PS4 attól, hogy FreeBSD rendszer van rajta?
Nem, de több se! Az egy konzol, gyakorlatilag rakhattak volna rá bármi mást is, lévén egyfelől nem vanilla FreeBSD van rajta, hanem egy zárt FreeBSD fork, amit a Sony átalakított a saját céljaihoz, tehát bármivel megcsinálhatta volna ezt, másfelől meg az egy db fix hardware, ami ráadásul csak játékra van kihegyezve. Nem mérhető össze az általános célú oprendszerek hw támogatottságával.
Azt kéne már megérteni, hogy itt a backward compatibilityt és vele a desktop szegmenst kockáztatja az ms, ha eldobják a win32 API-t.