A cégeknél nem tudom, hogy minden esetben hogy van, de saját munkából adódóan biztosan tudom, hogy bizonyos esetekben azért kérik el, mert törvényi kötelezettségük.
Bankok, pénztárak, árukereskedők és még sokan mások PMT* törvény alapján kötelesek bizonyos esetekben bekérni. Ugyanennek a törvénynek az egyik pontja alapján kötelesek arról másolatot is készíteni, ha ehhez az ügyfél nem járul hozzá, akkor kötelesek a szolgáltatást megtagadni.
Ami gyakran konfliktust is szül, ugyanis az önkéntes pénztárak esetében például a kilépéshez is kötelesek azonosítani a pénztártagot. A korábbi törvéyek idején még belépéskor sem kellett, így van sok régi tag, akik évek óta csak passzívan tagok voltak, és van bent esetleg pár 10 ezer forintjuk. Ők, mikor bejelentkeznek, hogy szeretnék megszüntetni a tagságukat, és megkapni a pénzüket, szintén azonosítani kénytelenek magukat. Pénzügyi kifizetést nem lehet teljesíteni feléjük, amíg nem azonosítottak, kifizetés nélkül pedig nem szüntethető meg a tagságuk. Amíg a tagságuk nem szünik meg, addig viszont GDPR szerint sem töröltethetik az adataikat. Tehát ahhoz, hogy kérhessék adataik törlését a nyilvántartásból, és hogy megkapják a pénzüket, előbb az igazolványukat le kell másoltatniuk, és egy azonosítási adatlapot kitölteni minden adatukkal. Ezt peszre sokan nem akarják, mivel pont az adatukat szeretnék töröltetni, és nem még többet megadni.
*PMT: 2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról