( uid_4656 | 2018. 07. 13., p – 10:47 )

(Disclaimer: nem dolgozom az MKB-nál és csak a sajtóhírekből értesülök a történésekről, illetve van némi banki migrációs tapasztalatom (100+ hitelintézetet érintő migrációban vettem már rész) így bármi, amit írok, akár teljesen pontatlan is lehet.)

Az MKB-nak, más magyar bankokhoz hasonlóan volt egy jó sok év alatt összerakott rendszere, pl. számlavezető, treasury rendszer, értékpapír rendszer, netbank, mobilalkalmazás stb. Ezek a rendszerek, hasonlóan minden régebbi informatikai rendszerhez 1) régebbi technológiákra épültek (nyilván) 2) az összeköttetéseik nem katonás rendben voltak létrehozva (hosszabb távon minden IT rendszer spagetti) 3) a belsejükben tárolt üzleti tartalom (banki ügyfelek, számlák, termékek stb.) nem volt egyenszilárdságúan rendezett.

Amit az MKB csinál most az az, hogy ezt a káoszt tisztítja. Egyrészt az egész közepébe odarakott egy Flexcube nevű számlavezető rendszert, és az adatokból nagyon sokat odamigrált. Másrészt módosítják a számlavezető köré épített rendszerek egy részét is, részben az újítás vágyával (lásd pl. a PSD2 platformjukat) részben azért, mert az új számlavezetőhöz hozzá kell reszelgetni őket. Arról nem szól a fáma, hogy valamilyen adattisztítást is csinálnak-e a migráció közben, ezt nem tudom.

Az ilyen migrációk kicsit mindig nyűgösek szoktak lenni. Az általános problémák (amelyek közül nem tudom, hogy az MKB-nál melyek fordultak elő) ezek szoktak lenni:

- annyira régi a rendszer, hogy akik értettek hozzá, azok már meghaltak, így valakinek meg kell tanulnia egy pár évtizedes rendszer technológiáját és nyűgjeit, hogy legalább ki lehessen nyerni az adatokat a rendszerből
- annyira kusza a rendszert, hogy senki nem látja át, így vagy kell egy átlátó zseni, vagy több részre darabolva, több szakaszban, több fázisban kell megcsinálni a migrációt, ami, ha közben folyamatos működést is akarsz, jelentősen növeli a komplexitást
- a rendszer adattartalma vacak minőségű, így a migráció előtt javítani kell rajta, hogy az új rendszer egyáltalán be tudja fogadni az adatokat (kedvenc példám a "Kovács nem értettem, talán Józsi" nevű ügyfél a banki rendszerben, nem árulom el, hol láttam)
- a rendszer üzleti tartalma mindenféle jogi megfelelőségek miatt csak nagyon hosszú határidőkkel módosítható (pl. ügyfelet 3x, 90 napos válaszidővel értesíteni kell, mielőtt átírok valami vele kapcsolatos adatot, meg hasonlók)

Ehhez add hozzá az általános informatikus hiányt + add hozzá, hogy kevés embernek van olyan perverziója, hogy az első két részt egyáltalán akarja csinálni, és kijön, hogy nem könnyű a feladat egy ilyet levezényelni.

(Egyszer dolgoztam egy rendszeren, amelyet kizárólag régi fajta TV-n, fényceruzával lehetett vezérelni. Valami 60-as években kötött nyugdíjkiegészítő betéti szerződéseket tároltak benne. Senki nem tudta, hogy hogy működött belül, hogy számolta a járadékot, mert összesen valami baromi régi gépen futtatható bináris maradt meg emlékként. Persze végtelen sok pénzért lehetett volna keríteni embert, aki visszafejti az algoritmust, és lehetett volna migrálni valami újabb rendszerre - de az a döntés született, hogy a még élő 6 db, 90 év fölötti ügyfél úgyis hamarosan meghal, tehát minek...)