( uzsolt | 2018. 05. 10., cs – 19:07 )

Ha én csilingelő lófaszt nézegetek ebay-en, akkor az ebay csilingelős lófaszokat fog nekem email-ben ajánlani, és nem pushup melltartót.
vs.
baromi nagy számítási kapacitással elemzi mindazt, amit tud rólad
Azért a kettő közötti különbség érezhető. A példádban az ebay csak azt annyit rögzít, hogy milyen terméket nézel, míg az fb és a google nem csak annyit, hogy milyen terméket nézel, hanem éppen milyen családi történet folyik (esetemben az eljegyzés), nyaralsz-e sokat (nyaralásos képek), stb. És persze ezzel a "baromi nagy számítási kapacitással" elért információnak az (akár pénzben is kifejezett) értéke hatalmas.
Persze lehet és esetleg érdemes is hivatkozni a beikszelt "Megértettem és elfogadom..." checkboxra, de attól még fenntartom a jogot arra, hogy ne tapsikoljak ennek a módinak (teszek ellene is: amennyire lehet, minimalizálom az online közösségi aktivitást).

átadná a dolgaimat a mindenkori hatalomnak, bár túl sokat azzal se tudnának kezdeni
Ne légy ebben annyira biztos! Ha már mindig választási csalásokat emlegetünk, akkor képzeld el: tudják, hogy xclusiv (valódi nevedet behelyettesíted) és még sokan mások megrögzött A párt-ellenesek, és pont egy városrészben laknak. Mi lenne, ha egy kicsit alakítanánk a határokon? Vagy esetleg az adott környékre sok A párt-pártit jelentenek be (pl. albérlet), amelyek ellensúlyozzák a sok A párt-ellenest. Vagy azt is tudják, hogy kb. mivel foglalkozol (és a hasonló gondolkodásúak), és azt a társadalmi/szociális réteget kicsit jobban támogatják (akár anyagilag, akár máshogy, pl. kedvezőbb törvénnyel), vagy akár csak az aktuális város A-párti polgármesterével megbeszélve, hogy azt a részt érdemes lenne... Esetleg tudnak valami komolyabb betegségedről, és felajánlanak valami kis kiegészítő kezelést, közben elcsepegtetve, hogy ezt az A párt finanszírozza...
Hirtelen egy-két perc alatt ezek jutottak eszembe. Nyilván vannak ennél sokkal-sokkal furmányosabb és hatékonyabb módszerek, de talán látható, hogy azért sok mindent lehet kezdeni az információval (nem, nem egy személy a fontos, hanem sok személy).

Egy reklámcég reklámozni akar nekem
Ha most az FB-re vagy a Google-ra gondolsz... szerintem inkább a profit a cél, amit jelenleg a reklámokkal érnek el (legalábbis ez látszik). Viszont ők konkrétan nem "csilingelő izét" árulnak, hanem az információt (legalábbis azt használják fel a profitjuk érdekében) - aki sokat kínál érte, megkapja (persze feltételezhetően az adatvédelmi szabályzatuk szerint).

Persze azt se felejtsük, amivel biztosan te is találkoztál már: telefonszám. Nem egyszer név szerint engem kerestek azon a telefonszámon, amit kértem, hogy ne szerepeljen sehol, ne adják ki senkinek (nem járultam hozzá, hogy harmadik félnek átadják). Volt olyan is, hogy 30-35 év közötti férfi (jé, stimmelt), vagy az, hogy a városomban lesz egy "ingyenes orvosi vizsgálat" (gyk. termékbemutató). Hogyan tudhatták meg az összetartozó név-telefonszám párost (akár egy születési évvel, akár a lakhellyel együtt)?
Tényleg nem akarok konteo-rajongónak tűnni, de nem tartom kizártnak, hogy hasonló (vagy akár durvább) dolgok történnek az online világban is.