A menetrendi informaciok jarat-utvonal-megallok (es igy atszallasi kapcsolatok) szinten vannak az adatbazisban, ezt latod pl. igy:
https://www.openstreetmap.org/relation/4121434#map=14/47.5032/19.0726&l…
(Bekapcsoltam a transport reteget.) A jobb oldalon levo kerdojeles nyilacskaval tudsz barmely terkeppont kornyekerol adatokat lekerdezni, pl. a kozeli tomegkozlekedesi jaratokat. A linken az M3-mas metropotlo busz egyik iranya van kiemelve peldakent.
Ami nincs a terkepi adatbazisban, azok az idopontok: melyik megalloba mikor erkezik melyik jarat.
Ennek ket (fo) oka van:
- nem klasszikus terkepi elem, hiszen gyakran valtozik, raadasul feleslegesen toltene az adatbazist (az osm a valtozasokat tarolja, tehat minden multbeli adat "orokre" ott van).
- par eve ezt meg kvazi titokkent kezeltek a kozlekedesi vallalatok es a wikipedia jelleggel, kozossegileg szerkesztett openstreetmapra nem vitte fel senki ezeket a gyakran valtozo infokat az utcai tablakrol. (Sot, lehet hogy bizonyos orszagokban meg ugy is copyright ugyekbe keveredsz, ha kezzel ujra bepotyogod a tablarol a menetrendet...)
Akkor esely sincs osm-es public transit tervezesre? DE VAN! Csak... :)
Mara kozlekedesi vallalatok ezrei jottek ra -joreszt a google maps miatt-, hogy hulyeseg titkolni es egy (google altal bevezetett, de szabvannya valt) formatumban nyomatjak publikba a menetrendeket. Pl. a Budapesti BKK is eleg rendesen, par naponta adja ezeket a GTFS frissiteseket. Ha ezt betoltod egy nyilt forrasu utvonaltervezo rendszerbe, szinten beletoltod az osm adatbazist "mar meg is kaptad a futar.bkk.hu-t" (Ok is OpenTripPlannert hasznalnak, ami osm adatbazis+a GTFS adataik alapjan tervez). OK, az tartalmazza, hogy epp most merre van melyik busz, meg hogy par perce eltereltek (es merre) valamelyiket baleset miatt. A public GTFS-be ezek nem kerulek ki. (Van GTFS-RT, azaz real time szabvany is, ha jol tudom a BKK ilyen feedet nem ad.)
Mar csak az kene, hogy legyen valaki, aki a vilag osszes publikus GTFS feedjet es az egesz osm adatbazist betoltse egy rendszerbe (es ezeket frissen tartsa) es meg is lenne a global public transport utvonaltervezo. Erre eddig senki nem vallalkozott, leginkabb varos-vonzaskorzet szinten vannak ezek a szolgaltatasok tudtommal, de pl. hollandiaban van orszagos, percre pontos, szolgaltatokon ativelo tervezes.