( bucko | 2018. 01. 15., h – 18:35 )

A teljes rendszerek legbonyolultabb működésű komponense pedig a digitális audio lejátszó.
Ezt eszperente nyelven mereven ellenzem! :)
Ami nehézséget okozhat, hogy a tökéletes elméletet néha tökéletlen áramkörökkel valósítják meg.

Látom, megpróbálod a hangszóróról tett kijelentésemet TIM irányba terelni. :) Nem sokkal Ottala bácsi után (úgy '78-79 tájékán) hallgattam Sallay László előadását. Amit Ottala bácsi feltalált egészen másképp fogalmazta meg, bár pontatlan lesz az idézet. Hülyék ezeknek az erősítőknek a tervezői. Elfelejtik alkalmazni azokat az ismereteket, amiket minden rádióamatőr használ egy rádió tervezésénél. Érdekes módon Linsley-Hood is gyakorlatilag hasonlót állított.
Feltételezem nem ismeretlen a Sallay név, de a többiek kedvéért ideírom: HiFi Oscart nyert magyar sztár tervező.
Nagyot jópofizott a mester, az akkori sztár Quad-405 erősítőt a legvégére hagyta: Zenehallgatásra alkalmatlan.
Ha megfigyeled az évszámokat, akkor az egyes események időpontjaiban
- még nem voltak (teljesítmény) tranzisztorok
- még nem voltak (szilícium teljesítmény) tranzisztorok
- nem volt számitógép vezérelt gyártás (hibrid erősítők válogatott alkatrészekkel)
- az integrált áramkörök gyerekcipőben jártak
- úgy 5 évvel később láttam először HEX FET-et
Miről szólt a Quad-405? Kellett egy 100W/8Ohm-os erősítő, már pedig ehhez nem volt megfelelő végtranzisztor. Ezt megoldották a ki- és bemenő jel különbségének "kipótlásával". Az eltérés a végfok lassúsága miatt keletkezett, ezért egy másik, nagyobb határfrekvenciájú erősítő végezte a hibajavítást. Az egészet egy jó minőségű műveleti erősítővel meghajtva és jól visszacsatolva már elfogadható és ismételhető lett az eredmény. De ettől még nem lett igazán jó. (Kisebb teljesítményre áttervezve, néhány alkatrészt jobbra cserélve meg aztán jó lett.)
Ahogy ezt már néhányszor leírtam, figyeld az évszámokat! Úgy gondolod, hogy ma ugyanaz a probléma, mint 1973-ban Ottala idejében?
Sőt még van új a nap alatt: Floating and Balanced Power Amplifier with MOSFETs. Szerintem gondolkodni kell azon is, hogy merre folyik az áram. :-D Sajnos a tervezővel készült interjút nem találtam meg.
A legújabb rendszerekben meg DSP javítja az egész láncot, maga a hangszóró viszonylag kevésbé jelentős. Csak az a kérdés, hogy a hangszórók helyén szólaljon meg a zenekar, vagy a hallgatási helyen a füledben? A tökéletes megoldás minden bizonnyal a pszihéhez hangolt hangcsip lesz - közvetlenül a fülbe ültetve. :-)