"Tehát az én álláspontom az, hogy a készülék gyártási/anyag hibás."
Ennyi a sztori. Bemész a boltba, szervizbe és leadod, hogy a termék hibás, szeretnél élni a jótállási jogoddal. A jótállási időn belül nekik kell bizonyítani, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is.
Ha lejárt a jótállás ideje (általában 1 év de pl cipőnál azt hiszem fél év), akkor jön a szavatosság, amikor már neked kell bizonyítani. A kettő között _kb._ ez a különbség és ezt azért írom, mert olyan, hogy "garancia" nincs, csak jótállás vagy szavatosság.
A jótállási időn belül a szervizes meg mondhat, amit akar. Ha úgy gondolja, hogy nem pl anyaghiba, ami már benne volt az eladáskor is, hanem a te hibád miatt ment tönkre a cikk, akkor kezdeményezheti ennek a bizonyítását.
"A nagy kérdés: ha a gyártó vitába száll kinek van a törvény szerint "inkább" igaza? Ha a gyártó sumákol forduljak hivatalos szervekhez? Ez esetben feltételezem nekem kellene bizonyítani a gyártási/anyag hibát, ami viszont az én pénztárcámat terheli feleslegesen."
Ha a gyártó/szerviz vitába száll veled, akkor utána következik
1. dokumentálod, hogy véleményed szerint a jótállási igény jogos. Pl a szervizben írásban jelzed vagy ahogy lehet (pl email, nem tudom, mi van leírva a jótállási papírodon). Neked nem kell vitatkoznod a szervizzel, ne menj ebbe bele. Ha nem adnak neked igazad, jelzed írásban és kész, ne töltsd ezzel sok időt, nem érdemes.
2. erre kapni fogsz egy hivatalos írásos választ. Ha az továbbra is elutasítás, akkor goto 3
3. meg lehet próbálni a "nagy" sony weboldalon panaszkodni (biztos van valami email vagy ilyenmi elérhetőség), hogy elutasítottak. Mert ők lehet, hogy ügyfélcentrikusabbak. Ha ez sem vezet eredményre, akkor goto 4
4. (ezt a lépést ki lehet hagyni), a békéltető testület.
5. Ha ez sem hoz eredményt, akkor lehet perelni. A pernél a bíróság szakértőt fog felkérni, akinek a véleménye alapján dönt. Az ilyen szakértői döntések jósága persze erősen kétséges és nyilván mérlegelni fogsz, hogy megéri-e a macerát az egész.
Ha igazad van, akkor semmiképpen ne add fel. A békéltető testületi ülésre (rajtad kívül még ketten lesztek valószínűleg. Egy békéltető a "fogyasztóvédelemtől", te, plusz) pl valószínűleg egy ügyvédet fog küldeni a szerviz, aminek az óradíja is a szervizt/Sony-t terheli. Már az egy jó büntetés nekik :-)
Összegezve:
A szervizes mindegy mit mond vagy gondol, a jogszabály a lényeg. Ha igazad van, akkor szerintem a békéltető testületig érdemes elmenni, már csak azért is, hogy kifizesse a szerviz az ügyvéd munkadíját :-)