Fogalmam sincs, nem vagyok könyvelő. Könyvelőt kérdeztem, erre - valami alapján - az volt a válasz, hogy ha a fizetési határidő lejártáig nem él kifogással az, akinek a számlát kiállítottuk, akkor befogadottnak tekinthetjük a számlát.
Abban igazad van, hogy attól, hogy nem reklamálok a követelés nem lesz jogos. De itt most olyan szolgáltatásokról beszélünk, amik évente, vagy valamilyen időintervallumon belül szerződés szerint meghosszabodnak, ha a szerződést egyik fél sem bontja fel, a megadott felmondási idővel, ami jellemzően 30 nap. Tehát nem a semmiből jön egy számla, hogy tartozol a M&M Kft.-nek 1000km autópálya építés költségével.
A példa kedvéért tegyük fel, hogy van egy szolgáltatás, amit igénybe veszel (legyen mondjuk ez egy webtárhely), és szerződés szerint évente megújul a szerződés, van egy fordulónapja, mondjuk március 1. A fordulónap előtt legkésőbb 30 nappal felmondhatod.
Tehát semmi nem tart vissza attól, hogy mondjuk január 15-én küldj egy levelet a szolgáltatónak, hogy "hé gyökerek, nem kell, b@sszátok meg!". Ha ezt nem teszed, a szerződés meghosszabításra kerül (ez szerződésben vagy ÁSZF-ben le is van írva). De meg se mozdulsz.
Fordulónap előtt megérkezik a számla 15 nappal, aminek a kifizetésére a fordulónapig tehát van 15 napod. De ezzel se foglalkozol, és még ekkor sem szólsz, hogy nem kell a szolgáltatás, kapjátokbe!.
A számla lejár, jönnek a fizetési felszólítások mondjuk újabb 15 napon keresztül, majd egyszer csak, mikor már a sokadik felszólítást/emlékeztetőt kapod, észbe kapsz, hogy jaaa, neked ez nem kell! De a fordulónapon már rég túl vagy, a szerződés felmondási határidején meg pláne. Innentől jogosan mondod, hogy a számlát nem fizeted ki?
Én ezekről a "kedves" ügyfelekről beszélek.
Ezért van az, hogy sokan legalábbis Mo.-n rászoktak arra, hogy a szolgáltatási időszakot előre számlázzák. Így nincs vita, mindkét fél által ismert időre a szolgáltatás díja rendezve van, addig a szolgáltató szolgáltatni köteles, az ügyfél meg használhatja.
Ha meg a következő kört a fordulónapig nem rendezi, akkor szolgáltatás felfüggeszt vagy töröl. Persze ilyenkor is megy a hőbörgés jó magyar szokás szerint, hogy mi az, hogy a szolgáltató fizetés nélkül nem szolgáltat. De a helyzet viszonylag könnyen kezelhető. "Tisztelt ügyfelünk, a szolgáltatási díjat XXXX február 28.-ig rendezte, az újabb időszakra a fizetési határidőig legnagyobb sajnálatunkra nem, a szolgáltatási díj kifizetése nélkül pedig nem áll módunkban a szolgáltatást a fordulónapon túl is nyújtani."
Azért azt megnézném, mikor jogi úton elkaszálnak egy szolgáltatót, mert a nem fizető ügyfélnek nem szolgáltat.