( seferbt | 2017. 03. 04., szo – 13:52 )

Akkor megint ugyanaz a kérdésem, h. a publikus IP az a szolgáltatás elválaszthatatlan része v. grátisz kapod?

Ezt a kérdést talán a digi-nek kellene feltenned. Ez az "örülj, hogy..." dolog, azért nem egészen így működik. Fizetsz egy szolgáltatásáért, ami működött bizonyos paraméterek mellett (jelen esetben publikus IPv4-es címmel) amikor a szerződést megkötötted. Ezen a szolgáltató egyoldalúan módosított (CGNAT), előzetes értesítés nélkül. (én nem láttam a CGNAT bevezetésére utaló bejegyzést a digi.hu-n, persze lehet, hogy van. De nem én vagyok az egyetlen, aki egyszer csak azt vette észre, hogy a netje nem úgy működik, mint korábban).
Namármost, ha van egy határozott idejű szerződésed, az azt jelenti, hogy a szolgáltatás tartalma ÉS díja a hűságidő alatt nem változhat. Ezek be vannak betonozva.
Változtatás csak a felek kölcsönös beleegyezésével történhet, egyoldalúan nem. Itt a kölcsönös beleegyezés az, hogy neked megfelel a NAT-os szolgáltatás, és nem szólsz érte. Ha viszont szólsz érte, hogy neked ez nem jó, az azt jelenti, hogy nem egyeztél bele a módosításba.
Ezért nem is firtatják valószínüleg, hogy ki miért kéri vissza a NAT előtti állapotot.
Akkor firtathatná, ha ÁSZF-ben benne lenne, hogy a szolgáltatást nem használhatod fel arra, hogy távolról elérd pl. az otthoni eszközeidet. De ha jól emlékszem, akkor ilyen kikötés nincs benne.