( Pene | 2015. 08. 31., h – 15:57 )

disclaimer: alapvetően drupal-alapú oldalakkal foglalkozom, de egy éve még joomla is volt a kezem alatt, illetve mostanában már csak dr és számtalan wordpress.

ha te vagy az informatikus, felejtsd el, hogy te viszed fel a tartalmakat. neked ennél nagyobb hozzáadott értékű dolgokkal kell foglalkoznod. a ctrl+c-t és a Wordöt szinte bárki tudja használni, míg egy megfelelő oldalt - akár csak - összekattintgatni már nem olyan egyszerű. a drupal szerencsére számtalan lehetőséget biztosít számodra, hogy még a legalapvetőbb problémákkal is automatikusan megküzdj. ilyen ez is: "A gyakorlatban az lesz, hogy te fogod felvinni az adatokat, amiket wordben ill. e-mailben ("lécci írd már át azt hogy") küldenek ."

ehelyett létrehozol egy felhasználót Mariskának (login menni fog), létrehozod a megfelelő jogosultsági szintet neki (ne vesszen el az admin menüben), illetve a megfelelő modulokkal segíted a munkáját, hogy ismerős gombokat tudjon nyomogatni, mint a wordben (wysiwyg modul és mellé a ckeditor library), illetve egy sima kopipésztnél ne szúrjon be egy fél mondathoz 300 sor inline css-t (https://www.drupal.org/project/wysiwyg_filter és társai). mindemellett előre definiálod és elrejted előle a szükségtelen opciókat (hozzászólások megjelenítése, főoldalra kikerülés, kiemeltség stb.). ha ezeket szépen átgondolod, és alig hagysz a felhasználódnak hibalehetőséget, akkor az elején beletett munka bőségesen visszahozza az árát. én legalábbis kétszer meggondolnám, hogy magam viszem-e fel a 100 fős tanári kart képekkel és adatokkal, vagy inkább megcsinálom rendesen ezt a tartalomtípust, és Mariska majd intézi a többit. wp alatt is megvalósítható.

"híreket pedig egyre inkább érdemesebb áttenni FB-ra." - vagy éppen használod a https://www.drupal.org/project/fb_autopost modult vagy egy ekvivalens megvalósítását, és nem törődsz ezzel, minden megy magától. wp alatt is van ilyen.

"ezek már tipikusan e-mail UI-s feladatok, valaki "tech-savvy" akire rá van bízva az egész." - nem hiszem. egy word-szerű szerkesztői felületet létrehozni mondjuk 30 perc, bekonfigurálni ugyanennyi. ezután Mariska is ki tudja cserélni a nyitvatartási időt egy login után (talán észreveszi a böhöm nagy szerkesztés gombot az adott tartalom felett/sarkában, de ha nem, te megmutatod azt neki). wp alatt kb. mindez alap, de még ez a "felhasználói élmény" is javítható.

--

amúgy az oldal funkcionalitásától függően választanék wp és drupal között (joomlát felejtsd el). előbbit egyszerűbb konfigurálni, viszont ha később kiderül, hogy kell pár extra (tanári kar képekkel, croppolással; kihasználatlan naptár (ne kelljen, inkább iframe-be menjen egy google calendar!); iskola mögötti szakkörök, csoportok, alapítvány aloldalai; blokkok/blokkrégiók pakolgatása stb.), akkor könnyebben találod magad nehéz helyzetben, ha wp-t választottál. ha már kiismered magad valamennyire egy drupal site-on, akkor nem lesz gond ott sem.

egyvalami lesz egyszerűbb wp esetében: a frissítés, ami lehetőleg rendszeres legyen. persze ha hozzáférsz a szerverhez, és még shell-t is kapsz, akkor egy drush feltelepítése után ez drupal alatt is egy sor beírását fogja jelenteni (a kihagyhatatlan backupok előtt).