( gergelykiss | 2015. 02. 23., h – 22:41 )

Nálunk ez pusztán így alakult, nem tudatosan építettük ki így (egyébként valójában nem is on-premise, mivel adatközpontban van a hírlevélküldő szerverünk, ami egy e célra dedikált fizikai vas - félrebeszéltem, elnézést). Nagyjából 6-7 éve küldünk hírlevelet/eDM-et erről a szerverről, akkoriban pedig még nem voltak annyira felhype-olva széles körben elterjedve a felhős megoldások.

A felhős szolgáltatásokkal kapcsolatban egyébként általában három aggályunk szokott lenni:

1. A jól ismert privacy problémakör, egy hírlevél/eDM esetén különösképp lényeges, hogy felelősséget tudunk-e vállalni a rendszerünkben tárolt személyes adatokért (jogi értelemben). Felhős szolgáltatásnál nem garantálhatnánk, hogy pl. egy törlési kérésnél valóban törlődik-e az adat, mivel nem a miénk az infrastruktúra. Ki tudja, hány napra/hónapra visszamenőleg van még meg az adat szalagon, vagy a cluster hány szerverére van letükrözve... ezzel biztos sokan nem értenek egyet, de szerintem a mai napig totális káosz minden felhőalapú megoldás adatvédelmi szempontból.

2. Kiszámíthatatlan költségek. Nyilván vannak egyszerű konstrukciók is (X levél kiküldése/hónap = Y összeg), de sok olyan felhős szolgáltatás van, ahol a kimenő (internetes) adatforgalom alapján is számláznak, így nem tudnánk megbízhatóan tervezni a költségekkel.

3. Valahányszor ajánlatot kértünk egy adott megoldásra fizikai vs. felhős kivitelben (ugyanattól a szolgáltatótól), mindig az jött ki, hogy kb. egy árban vannak, vagy néha még drágább is a felhős megoldás. Akkor miért választanánk azt? Csak azért, mert trendy? :)

A mostani megoldással van egy fixen tervezhető havi hostingköltségünk + a szintén fixen tervezhető éves support díj a szoftverhez - a pénzügy nagy örömére.

Félreértés ne essék, senkit nem akarok lebeszélni a felhő használatáról, de pusztán azért, mert mostanában felkapott dolog, nem feltétlenül éri meg mindenáron felhős szolgáltatásokat használni.