( gee | 2014. 07. 26., szo – 22:32 )

Na azért nem már!

A bicikli sem tud megállni 0-ra 1 centin belül.

A fenti szituációban nem arról volt szó, hogy egymás mellett mentek huzamosabb ideig, a biciklis észlelte, hogy szűkül a sávja, és fékezés nélkül nekiment a mellette haladó busznak, ahogy itt páran írják.

A biciklis haladt a sávjában, a jobb szélen. Amikor a kereszteződés másik oldalán a sávja máshogy helyezkedett el, akkor tovább haladt egyenesen, továbbra is a sáv jobb szélén. Nem váltott sávot, nem változtatott irányt. És nem volt oka sem fékezni. Ekkor még.
Egyszer csak megjelent a busz. Én, biciklisként, azt feltételeztem volna, hogy a busz most épp megelőz, a sofőr látott, hiszen előtte voltam, bizonyára nem akar direkt megölni, tehát rendes oldaltávolságot tartva megelőz, aztán megy tovább. Tehát nincs okom fékezni (ha nagyon defenzíven vezet valaki, akkor ilyen szituációban lehet lassítani, de ennyire defenzív vezető szerintem ritka).

Aztán a kereszteződés másik oldalán a bicikli a sáv jobb szélén haladt, a busz meg szintén a sáv jobb széléhez simult, miközben a bringa mellette volt. A riadt kurvaanyázás mellett bizonyára fékezett is a srác, de a biciklije csak lessult, nem azonnal állt meg, bizonyára tartotta a távolságot a busztól, mégiscsak elég rémisztő jószág, a kereke hozzáért a járda széléhez és elesett.

Láttam már és át is éltem hasonló szituációt. Amíg mögötted van a másik, illetve amíg nem húzza rád a kormányt, addig nem tudod, hogy gáz van / lesz, nincs okod fékezni.

Amit láttam: két sáv, két autó, a belső sávban haladó index nélkül elkezdett kifelé jönni. Amikor a külsőben haladó észrevette, duda, fék, és tartotta az oldaltávolságot. A két jobb oldali kerekének az oldala hozzáért a járda széléhez. Ő nem esett el, ugye az autó biztonságosabb, de a felnijei és a gumik megsérültek.

Nem gondolom, hogy ő hibázott és neki kellett volna fékeznie.

Amit átéltem: biciklivel mentem munkába, reggeli csúcsforgalomban. Király utcának a Kiskörúthoz közeli részén haladtam, gondolom olyan 30 körüli sebességgel. Az autók valamivel gyorsabban tudtak menni, mivel én az út jobb szélén mentem, simán elmentek mellettem.
Jobb oldalt autók parkoltak, de nem minden parkoló volt foglalt. Egyszer épp üres parkolók mellett mentem el, egy autó előzött kis sebességkülönbséggel. Aztán egyszerre csak azt láttam, hogy az engem előző autó és a következő parkoló furgon között nem fogok elférni. Vészfékezés, a kerekek blokkoltak, én meg szaltóztam egyet a biciklivel. Szerencsémre nem volt ott semmi korlát vagy ilyesmi, amire ráessek, a parkoló autónak se mentem neki, de azért én is kurvaanyáztam rendesen.

Nem gondolom, hogy én hibáztam, és fékeznem kellett volna minden egyes alkalommal, amikor valaki megelőzött.

Sajnos sokan figyelmetlenül vezetnek. Olyan is volt, aki az egyirányú utcában a motorom mellé jött balról a motorházával, aztán egyszer csak úgy gondolta, hogy ő most jobbra húzódik - ahol én voltam. Én csak annyit éreztem, hogy meglök. Csóváltam a fejem, hogy micsoda hülye ez, és mentem tovább. A következő pirosnál meg kiugrott az autóból, hogy hogyan képzelem, hogy nekimegyek és meg se állok. Kérdeztem, hogy mi van? Kiderült, hogy ő úgy gondolta, hogy én jobbról előztem őt, és valahol a kocsijának a B oszlopa körül nekimentem, hátulról érkezve. Aztán nézegette nagyon a kocsi ajtaját, hogy biztos behorpasztottam, ahogy nekimentem.
Én meg mutattam neki, hogy öreg, látod azt a fekete ívet az első dísztárcsádon? Az a nyom, ahol a dísztárcsád hozzáért a hátsó gumim hátsó pereméhez (csak a kipufogó vége utáni részen tud hozzáérni).
Ja, és egyébként nem előztelek, hanem előtted mentem már egy ideje.

Tudom, észre kellett volna vennem, és fékezni. Ugye? Szerintem nem.